خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«مسجد» شیعه و سنی ندارد و نباید آن را فرقه‌ای‌ کرد

به گزارش ادیان نیوز، آیت‌الله سیدمحمد حسینی قزوینی رئیس شبکه جهانی ولایت در خصوص حواشی‌ نمازخانه اهل سنت در منطقه پونک تهران در برنامه تلویزیونی حبل المتین گفت: تأکید به حقوق مسلم اهل سنت و اینکه ملاک برای ما جمله حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی است «لاتقولوا اخواننا اهل السنه بل قولوا انفسنا اهل السنه»؛ نگویید اهل سنت برادران ما بلکه بگویید عزیزان ما و نفس و جان ما هستند، احترام به قوانین هر کشور لازمه زندگی اجتماعی است.
وی افزود: در خصوص این خبر با مسئولین ارشد شهرداری تهران تماس گرفتم، متأسفانه اخبار و عکس‌های منتشر شده از تخریب نمازخانه پونک واقعی نیست و عکس‌های جعلی مربوط به تخریب یکی از مساجد فلسطین به عنوان تخریب این نمازخانه منتشر شده است.
آیت‌الله حسینی قزوینی تصریح کرد: مسجد، شیعه و سنی ندارد و خود علمای اهل سنت به خصوص دکتر احمد بدرالدین حسون مفتی علمای اهل سنت سوریه در عربستان از من سؤال کرد شما که به ایران رفتید، مسجدی برای اهل سنت در ایران دیدید؟ جواب دادم در تهران در خیلی از مساجد نماز خواندم، مساجد شیعه و سنی نداشت و روی هیچ کدام از آن‌ها ننوشته بود که مسجد، مسجد اهل سنت یا مسجد شیعیان است. اینکه ما مسجد را مخصوص فرقه‌ای کنیم این حرام است، ما باید به این بازی که بر سر ما در می‌آورند پایان ببخشیم.
وی ادامه داد: ساعت ۲ بعد از ظهر ۱۱مرداد ماه کسی را فرستادم تا از مصلای پونک عکس بگیرد، تصاویر ارسالی وی کاملاً متفاوت از ادعای رسانه­‌های معاند بود، حتی در یکی از عکس‌ها مستخدم در حال ورود به نمازخانه است، بنابراین تخریبی صورت نگرفته است، بلکه براساس قوانین شهری که البته بدسلیقگی هم درکار بوده و تا کنون به دلیل تغییر کاربری غیرمجاز، تذکر پلمپ از طرف شهرداری برای کسب مجوز به این مکان داده شده بود، تنها برخی سازه‌های مرتبط به این نمازخانه و آن هم بخش‌های مربوط به اضافه بنا رفع انتفاع شده است و این با تخریب که برخی رسانه­‌ها مدعی هستند، کاملاً متفاوت است.
رئیس شبکه جهانی ولایت اظهار داشت: رعایت قوانین مدنی برای اتباع هر کشوری لازم است و ما به عنوان مسلمان اجازه نداریم قوانین حتی بلاد کفر را زیر پا بگذاریم، چه برسد به اینکه قوانین مدنی یک کشوری اسلامی. در خصوص این نمازخانه بدون اخذ مجوز و هماهنگی منزلی مسکونی تغییر کاربری و اضافه بنا هم پیدا کرده بود که مدتی قبل تذکر برای اخذ مجوز تغییر کاربری گرفته بودند که البته تمام مکاتبات با مالک ساختمان بوده است و اصلاً نامی از نمازخانه و مکاتبه با این عنوان نشده است.
وی افزود: بنابراین کسانی که اظهار نظر می­‌کنند بدانند که این مسأله مذهبی نیست، بلکه براساس قوانین شهری است و ارتباط آن با احساسات مذهبی حساب شده بوده است، اما در عین حال می‌شد با این مسأله را با روش بهتری برخورد کرد و که خود ما هم در عین حال به این شیوه انتقاد داریم.
* چرا مقابل تخریب مساجد توسط وهابیت سکوت می‌شود؟!
آیت‌الله حسینی قزوینی بیان داشت: گلایه ما از این آقایان این است که این همه مسجد در عراق، بحرین و سوریه توسط وهابیت و حتی در خود عربستان توسط آل‌سعود تخریب شده است را چرا تا به حال محکوم نکردید و چیزی نگفتید و امروز این اتفاق را این طور پرطمطراق محکوم می­‌کنید،‌ نکته دیگر اینکه برخی اعلام کردند تنها نمازخانه را تخریب کردند که این هم خلاف واقع است و امروز در تهران ۱۲ محل و همین جمعه گذشته در تهران در ۹ محل نمازجمعه برگزار شد و برخی از اینها حدود ۶۰۰ نفر جمعیت دارد.
وی ادامه داد: مسأله دیگر اینکه رسانه­‌ها تلاش دارند این مسأله را نقض حقوق اهل سنت و مخالفت جمهوری اسلامی با عبادت و آزادی­‌های اهل سنت قلمداد کنند، در حالی که بر اساس آمار رسمی اهل سنت که اقلیت مذهبی ایران است بیش از ۱۵ هزار مسجد در کشور دارند که این آمار حتی از مساجد شیعیان هم بیشتر است، مسأله مهم دیگر اینکه در این بازی و فریب رسانه­‌ای از دروغ‌های عجیب استفاده کرده‌اند و به عنوان مثال آمده­‌اند تصویر تخریب مسجدی در فلسطین مربوط به سال ۱۹۹۱ میلادی را به عنوان تخریب این مسجد نشان داده­‌اند. 
منبع: فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.