خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ابتذال و شیطان‌پرستی هجمه به فرهنگ ایرانی

به گزارش ادیان نیوز، «هیپی»،«پانک» و«رپ» که تقریباً در ۳ دهه گذشته در دنیا نبض پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی را در دست گرفته بودند این روزها جای خود را به «متال»(شیطان‌پرستی) داده‌اند. شاخه‌ای از این سبک و سیاق که در موسیقی با عنوان «متالیکا» مشهور است یکه‌تاز میدان مبارزه با ضد ارزش‌ها در اجتماع شده است.
در کشور ما نیز با رواج موسیقی زیر‌زمینی و رشد خزنده گروه‌های موسیقی که کورکورانه مقلد مرام غربی هستند نفوذ سبک موسیقی متال و به تبع آن شکستن مرزهای جغرافیایی و رخنه تبلیغات علیه ارزش‌ها و یا شیطان‌پرستی را شاهد هستیم.
 ساز ناکوک شیطان‌پرستی
هر چند برخی به موسیقی متال به عنوان یک سبک ساده موسیقی نگاه می‌کنند و تنها آن را شیوه‌ای خاص و تغییری در متد نواختن و یا خواندن می‌دانند اما آنچه که در پشت پرده این شیوه موسیقی در جریان است فراتر از یک ساز و یا آواز است.
 این در حالی است که شرایط فعلی جامعه ما به دلیل پایبندی به اعتقادات و تأکید مردم جامعه بر حفظ اصول شرعی نسبت به دیگر جوامع نفوذپذیری کمتری از موسیقی و به ویژه موسیقی متالیکا داشته است.
 اما باید آگاه بود که افرادی که در کشور به صورت زیر‌زمینی در راستای موسیقی متال فعالیت دارند خواسته و ناخواسته ایدئولوژی و اندیشه مؤسسان و گردانندگان این سبک موسیقی را که همان لاقیدی، خشونت و فعالیت‌های ضد دینی است ترویج می‌کنند. به نحوی که صدای ساز ناکوک شیطان از آلات موسیقی آنها به گوش می‌رسد.
 رشد خزنده موسیقی شیطانی
برخی نمایندگان مجلس نیز درباره موسیقی‌های متال اعتراض کرده‌اند. اینکه به دنبال پیگیری موضوع پرونده هسته‌ای یکی از همین خوانندگان زیر‌زمینی سر از عرشه کشتی در آورد و آواز سر داد خود گواهی بر این ادعاست. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که موضوع شیطان‌پرستی در کشور ما با توجه به گرایش‌های مذهبی افراد در حد یک ایدئولوژی مطرح نیست و تنها در مرحله انتقال نمادها سیر می‌کند. نگاهی بر فروش زیورآلات و نمادهایی که در برخی از مغازه‌ها به فروش می‌رسد و به نوعی المانی از شیطان‌پرستان را تداعی می‌کند خود گواهی بر نفوذ خزنده این جریان از طریق ترویج نمادها و المان‌های چنین فرقه‌ای است.
وجود سایت‌ها، چت‌روم‌ها و صفحاتی که درباره موسیقی متال فعالیت دارند نیز یکی دیگر از راه‌های بسط و گسترش این طرز تفکر پوچ در بین جوانان است.
 آتشی که از کنده موسیقی بلند می‌شود
این در حالی است که مهمترین نقش را در تراژدی تلخ تبلیغ و رواج شیطان‌پرستی موسیقی متال عهده‌دار است. پارتی‌ها و جشن‌های دورهمی که بی‌بهانه و بی‌دلیل توسط برخی جوانان برگزار می‌شود محل مناسبی برای فعالیت گروه‌های موسیقی زیر‌زمینی یا آندر گراند متال به شمار می‌رود.
 بر این اساس سهم قابل توجهی از انتشار و تبلیغ شیطان‌پرستی بر دوش موسیقی متال گذاشته شده است.  موسیقی متال که مرزهای جغرافیایی را در هم شکسته است افول معنویت را هدف‌گذاری کرده و برای دست‌یابی به این هدف از ۲ طرق وارد عمل شده است.
شاخصه اصلی موسیقی  متال اشعاری است که توسط خوانندگان این شیوه موسیقی انتخاب می‌شود. این اشعار که با توجه به هدف از پیش تعیین شده‌ای سروده می‌شوند مبتذل و نافی وجود خداوند هستند و المان‌های شیطان‌پرستی در آنها موج می‌زند.
نکته دیگری که در این شیوه موسیقی نمایان است محتوا و مضمون آن است که باز از ابتذال بی‌نصیب نمانده و خشونت نیز چاشنی آن شده و حال و هوایی را تداعی می‌کند که با شیطان و اخلاق شیطانی سازگار‌تر است.
 مجموع شعر و موسیقی نواخته شده در سبک متال ترانه‌ای می‌شود که خشن و ضد دین به گوش می‌رسد و بر اعتقاد به بی‌اعتقادی و دعوت به پوچی دامن می‌زند.
 تاخت و تاز به سنت‌ها
نکته جالب اینجاست که طراحان و مبدعان این شیوه موسیقی که نام متال بر آن نهاده شده را باید بیشتر در گروه‌های صهیونیست و افرادی با این نوع طرز فکر جست وجو کرد.
 حمله به سنت‌ها که به عنوان یکی از شاخصه‌های موسیقی متال مطرح است دست مایه‌ای برای تزریق اوهام پوچ و تبلیغ انحرافاتی مانند شیطان‌پرستی است. در کنار این موضوع حمله به مقدسات را نیز باید از دیگر متدهای به کار رفته در موسیقی متال بدانیم که با هدف تضعیف اعتقادات و ترویج خرافات و لاقیدی صورت می‌گیرد.
 به صدا در آمدن زنگ خطر
پارتی‌ها و جشن‌های دور همی که بی‌بهانه و بی‌دلیل توسط برخی جوانان برگزار می‌شود محل مناسبی برای فعالیت گروه‌های موسیقی زیر‌زمینی یا آندر گراند متال به شمار می‌رود.
 بر این اساس سهم قابل توجهی از انتشار و تبلیغ شیطان‌پرستی بر دوش موسیقی متال گذاشته شده است. اینکه جوانان ایرانی را به دلیل پایبندی به اصول و بهره‌مندی از اعتقادات والا مصون از نفوذ جریانات گوناگون، خرافه و شیطان‌پرستی بدانیم به نوعی می‌تواند به عنوان سد راه نفوذ شیطان‌پرستی تلقی شود اما اکتفا به این نکته پیشگیری از وقوع فجایع بعدی را تضمین نمی‌کند.
 این روزها با نفوذ شبکه‌های رنگارنگ اجتماعی، اینترنت و فعالیت تمام‌وقت ماهواره‌ها مقابله با موج‌سازی  و تبلیغات هدف‌دار و مغرضانه کار چندان ساده ای نیست. 
منبع: تبیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.