خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حرمین شرفین باید شناسنامه کشور اسلامی را داشته باشند

به گزارش ادیان نیوز، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید قم طی اظهاراتی با بیان اینکه اگر حرمین را از مکه و مدینه برداریم، هیچ تفاوتی با شهرهای اروپایی وجود ندارد، گفت: حرمین شرفین باید شناسنامه کشور اسلامی را داشته باشند نه کشورهای غربی.
وی که در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه دوم سیما پخش می شد، سخن می گفت در ادامه افزود: همه مسلمانان جهان، قرن ها است که روز میلاد رسول اکرم(ص) را جشن می گیرند و آیاتی که درباره پیامبراکرم(ص) می باشد را تلاوت می کنند و شاعران اشعار خود را می خوانند و خطبا نیز منبر می روند و فضایل و مناقب حضرت محمد(ص) را می گویند.
ایشان تصریح کرد: هنگامی که جهان اسلام در حال تکریم و بزرگداشت پیامبراکرم(ص) است، بلندگوهای وهابی ها در حرمین شریفین می گوید این مسئله بدعت است.
معظم له به تشریح مفهوم کلمه بدعت پرداختند و اظهار داشت: بدعت امری است که شرع مقدس آن را نگوید و ریشه در قرآن و سنت نداشته باشد.
حضرت آیت الله سبحانی افزود: براساس نظر علمای اسلام، در صورتی که عملی را رسما پیامبر اکرم(ص) بیان کرده و ریشه در قرآن دارد، بدعت نیست. حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: بدعت آن امر جدیدی است که انسان به دین ببندد و شخصا پیامبر نفرموده و ریشه در قرآن و سنت نداشته باشد.
ایشان با بیان اینکه در سوره انشراح به مسئله تکریم ایام ولادت رسول الله اشاره شده است، گفت: قرآن می فرماید «یا رسول الله ما تو را بلند آوازه و مقام تو را ترفیع کردیم».
معظم له با اشاره به آیه ۴ سوره انشراح «وَ رَفَعْنَا لَک ذِکْرَک» گفت: از این آیه مشخص می شود که ترفیع پیامبر اکرم(ص) امر محبوبی می باشد که خداوند منان انجام داده است و حتی منت بر پیامبر می گذارد که ما تو را بلند آوازه کردیم.
*برگزاری جشن ولادت پیامبر اکرم(ص)، مصداق تکریم است
معظم له افزود: آیا اجتماع مسلمانان در قاهره، شام، عراق و حتی خود عربستان به مناسبت ولادت پیامبراکرم(ص) با رویکرد تلاوت آیاتی که در مدح مقام پیامبر اکرم(ص) نازل شده است، ترفیع یا تحقیر مقام ایشان می باشد؟
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیه ۱۵۷ سوره اعراف « الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَاهِ وَالإِنْجِیلِ یَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ فَالَّذِینَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِیَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»، اظهار داشت: در این آیه، تکریم پیامبراکرم(ص) به عنوان یکی از وظایف ایمان برشمرده شده است.
ایشان با طرح پرسشی مبنی بر اینکه آیا برگزاری جشن ها به مناسبت ولادت رسول الله تکریم مقام ایشان است یا تحقیر؟، ابراز داشت: ممکن است این افراد بگویند «وَنَصَرُوهُ» برای زمان حیات پیامبر اکرم(ص) است در حالی که ما می گوییم ایمان و نصرت هم مختص زمان ایشان است یا امروز نیز مطرح است؟
*وهابیت به دنبال از بین بردن آثار اسلامی است
معظم له با تاکید بر اینکه اصولا وهابیت دوهدف دارد، گفت: یکی از اهداف آنها از بین بردن تمام آثار اسلامی است؛ تمام آثار توحید را به نام شرک از بین می برند درحالی که آثار توحید است.
ایشان افزود: افراد می خواهند آثار توحید در نقاطی که مسلمانان با کفار جنگیدند را مشاهده کنند در حالی که وهابیت تمام آثار توحید را از بین برده است.
*حرمین شریفین باید شناسنامه کشوری اسلامی باشد
حضرت آیت الله سبحانی تصریح کرد: اگر حرمین را از مکه و مدینه برداریم، این شهرها هیچ تفاوتی با شهرهای اروپایی ندارند و شاهد بالارفتن آسمان خراش ها هستیم در حالی که حرمین شرفین باید شناسنامه کشور اسلامی را داشته باشند نه کشورهای غربی.
*وهابیون هیچ علاقه ای به رسول الله ندارند
ایشان با بیان اینکه وهابیون هیچ نوع علاقه ای به رسول الله(ص) ندارند، افزود: هدف دوم وهابی ها این است که مقام انبیا و اولیا را پایین آورند.
معظم له تصریح کرد: اگر ما در ایام ولادت امیرمومنان و حسنین(ع) جشن می گیریم برای این است که محبت اهلبیت(ع) از اصول ما می باشد.
*دوستی با فی القربی از اصول شیعه است
با اشاره به آیه ۲۳ سوره شوری «ذَلِکَ الَّذِی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَى وَمَن یَقْتَرِفْ حَسَنَهً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ»، ابراز داشت: دوستی با «فی القربی» از اصول ما محسوب می شود؛ اگر ما در ایام ولادت ائمه معصومین(ع) گردهم آمده و روایات پیامبراکرم(ص) را بیان می کنیم آیا این اظهار محبت است یا عداوت؟؛ اعمال ما ریشه در قرآن دارد. حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیات قرآن کریم مبنی بر درخواست مائده آسمانی توسط حضرت عیسی(ع) از خداوند، گفتند: براساس آیات قرآن، حضرت عیسی(س) از خداوند درخواست کرد «پروردگارا! از آسمان مائده‏ای بر ما بفرست تا برای اول و آخر ما عیدی باشد و نشانه‏ ای از تو و به ما روزی ده که تو بهترین روزی دهندگانی».
ایشان در پایان با طرح پرسشی مبنی بر اینکه آیا مائده آسمانی برای بشر مفیدتر است یا وجود پیامبر اکرم(ص)؟، اظهار داشت: آیا وجود پیامبر اکرم(ص) از نظر ارزش به اندازه مائده آسمانی نیست؟
منبع: شیعه آنلاین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.