خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

از برادری شیطان تا ارائه تصویر انحرافی از تشیع

به گزارش ادیان نیوز، کسانی که به دنبال ضربه زدن به اسلام هستند از هر طریقی برای این کار استفاده می‌کنند. تجربه‌های دشمنان اسلام به آن‌ها ثابت کرده است که در شرایط فعلی بهترین شیوه‌ای که می‌تواند آن‌ها را در نیل به این هدف‌شان یاری کند، ضربه زدن به اسلام از طریق خود اسلام است. در واقع امروز روشی را که دشمنان برای مقابله با اسلام به کار گرفته‌اند، ایجاد انحراف در این آیین با ارائه تفاسیر و تصاویری مخدوش از اسلام است. آن‌ها تلاش می‌کنند تصویری از اسلام ارائه دهند که در آن مبانی اصولی و اساسی اسلام خدشه‌دار شده باشد و اسلام مورد نظرشان تامین‌ کننده اهداف آن‌ها باشد. به همین جهت جریان‌های تکفیری و افراطی در بین مسلمانان بهترین مصداق برای نیل دشمنان به این هدف هستند. جریان‌های تکفیری به اسم اهل تسنن سال‌هاست که مورد استفاده استکبار قرار می‌گیرند و دشمنان به واسطه آن‌ها ضربه‌های زیادی به مسلمانان وارده آورده‌اند. اما علاوه بر این، دشمنان جریان‌هایی را نیز به نام شیعیان فعال کرده‌اند تا با تمسک به آن‌ها بتوانند اهداف مورد نظرشان را دنبال کنند. جریانی که با کنار گذاشتن اصول و مبانی اساسی تشیع و اسلام ناب تلاش می‌کند با حمایت تمام عیار استکبار تصویری غیر واقعی و انحرافی از اسلام و تشیع ارائه دهد. شیعه لندنی عنوان است که این گروه به آن معروف است و رهبر معظم انقلاب به ویژه در سال‌های اخیر مدام نسبت به خطر این گروه برای امت اسلامی هشدار داده‌اند تا جایی که در چندماه اخیر رهبر انقلاب چندین بار نسبت از این جریان نام برده‌اند. در ادامه به بررسی اجمالی رویکرد و عملکردهای این جریان می‌پردازیم:

هشدارهای صریح رهبر انقلاب در رابطه با شیعه نمایان انگلیسی
رهبر انقلاب اسلامی همواره بر وحدت بین مسلمانان و اجتناب از هرگونه اقدام تفرقه‌افکنانه بین آحاد مختلف مسلمانان تاکیده کرده‌اند و مسلمانان را در این امر به هوشیاری دعوت کرده‌اند. تاکیدات رهبر انقلاب البته در سال‌های اخیر با اشاره صریح‌تر به گروه‌های تفرق‌افکن متظاهر به شیعه بوده و ایشان در همین چند ماه اخیر بارها از تشیعی که در لندن خط می‌گیرد سخن گفته‌اند: «آن تشیّعی که ارتباط به ام‌آی‌شش انگلیس داشته باشد، آن تسنّنی که مزدور سی‌آی‌ای آمریکا باشد، نه آن شیعه است، نه آن سنّی است؛ هر دو ضدّ اسلامند.» (۱)

«آن تسنّنی که آمریکا از آن حمایت کند و آن تشیّعی که از مرکز لندن به دنیا صادر بشود، این‌ها مثل هم هستند؛ هر دوی آن‌ها برادران شیطانند، هر دوی آن‌ها عوامل آمریکا و غرب و استکبارند.» (۲)

رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با اعضای شرکت کننده در اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی بار دیگر به موضوع تشیع لندنی اشاره فرمودند: «ما تشیّعی را که مرکز و پایگاه تبلیغاتش لندن است قبول نداریم؛ این تشیّعی نیست که ائمّه (علیهم‌السّلام) آن را ترویج کردند و آن را خواستند. تشیّعی که بر پایه‌ی ایجاد اختلاف، بر پایه‌ی تمهید و صاف‌کردن جاده برای حضور دشمن‌های اسلام است، این تشیّع، تشیّع نیست؛ این انحراف است.» (۳)

«یکی از راهبردهای اساسی دشمنان اسلام و بخصوص دشمنان نظام اسلامی در منطقه، راهبرد ایجاد اختلاف فرقه‌ای و مذهبی و مسئله‌ی شیعه و سنّی است؛ این را توجّه داشته باشید. و دو دسته عامل و مزدور دشمن در این زمینه شدند: یک دسته از سنّی‌ها، یک دسته از شیعه‌ها؛ یک دسته آن تکفیری‌های منحرف از حقیقت دین، یک دسته هم از کسانی که برای دشمن کار می‌کنند، زیر اسم شیعه و به نام شیعه، تحریک احساسات دیگران را می‌کنند، و دشمنی‌ها را توجیه می‌کنند و آتش فتنه را برافروخته می‌کنند.» (۴)

ارائه تصویری انحرافی از اسلام اصلی‌ترین مشخصه تشیع لندنی
نگاهی به عملکردها و رویکردی که جریان تشیع لندنی پیشه کرده است، نشان می‌دهد این جریان که با حمایت تمام عیار غرب و به ویژه انگلیس برخوردار است، تلاش کرده تصویری انحرافی و غیرواقعی از اسلام و تشیع ارائه دهد. نوع مواجهه آن‌ها با اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام و تاکید بر شکل خاص عزاداری برای امام حسین علیه‌السلام و همچنین اقدامات تفرقه‌افکنانه آن‌ها در بین مسلمانان موجب فاصله گرفتن هرچه بیشتر آن‌ها از اسلام شده است.

شعار جدایی دین از سیاست در عین سیاست‌زدگی
جریان تشیع لندنی از جدایی دین از سیاست سخن می‌گوید. معتقد است که شان اسلام بالاتر از آن است که بخواهد در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نقش‌آفرینی کند. اسلام فقط مباحث شخصی و فردی است. امر به معروف و نهی از منکر در تفکر این جریان جایی ندارد. در واقع کنه حرف این جریان همان جدایی دین از سیاست و بی‌تفاوتی دین نسبت به مباحث اجتماعی و دنیوی است. اصلی‌ترین دغدغه‌شان دامن زدن به اختلاف‌ها و تفاوت‌های شیعه و سنی است. دشمن اصلی این جریان نه استکبار و آمریکا و اسرائیل، که برادران مسلمان‌شان هستند. این جریان هیچ‌گاه آمریکا و اسرائیل را به عنوان دشمن نمی‌بینند کاری هم با آن‌ها ندارند، حتی مورد حمایت آن‌ها هم قرار می‌گیرند. دشمن اصلی از منظر این جریان برادران مسلمانی هستند که دارای مذهبی متفاوت با آن‌ها باشند. اگر همه‌ی مواضع و رویکردها و سخنان و رسانه‌های این جریان را جست و جو کنید هیچ مخالفتی از این‌ها نسبت به آمریکا و استکبار مشاهده نمی‌شود. اما نکته قابل توجه جایی است که جریان تشیع لندنی در حالی که مدعی جدایی دین از سیاست است و در هیئت‌هایشان نیز تاکید دارند که نباید مباحث سیاسی طرح شود، اما در عمل دارای صبغه‌های سیاسی هستند و در مقابله با انقلاب و نظام اسلامی فعال هستند. تا جایی که صادق شیرازی سرکرده این جریان در مقابله با انقلاب اسلامی به حمایت از منافقین پرداخته و در اظهار نظری می‌گوید: « مگه منافق رو باید کشت؟ پیغمبر خدا یه دونه منافق نکشتن!» همچنین وی در جریان فتنه سال ۸۸ نیز علیه جمهوری اسلامی اعلام موضع کرده و با هجمه به نظام اسلامی می‌گوید: « جوونا گول نخورید مثل پدراتون که بعضی‌هاشون گول خوردن» علاوه بر این نکته قابل توجه ارائه لیست انتخاباتی جریان شیرازی در انتخابات پارلمانی عراق است. در جریان انتخابات گذشته پارلمان عراق در شهر مقدس کربلا لیستی با عنوان “ائتلاف الرفاه و السلام(الشیرازیه)” منتسب به صادق شیرازی به صورت گسترده منتشر شد. اعضای این لیست خود را از نزدیکان و منتسبان به دفتر شیرازی معرفی کرده و حتی برخی از چهره‌های سیاسی شهر کربلا از مدیریت این ائتلاف توسط اعضای دفتر صادق شیرازی خبر دادند. البته در نهایت هیچ کدام از اعضای ائتلاف یاد شده موفق نشدند به کرسی های پارلمان عراق راه بیابند. این در حالی است که شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی جریان تشیع لندنی نیز فعال هستند و مکرر به نظام اسلامی حمله کرده و از اهانت و اتهام زدن علیه جمهوری اسلامی ابایی ندارند.

بی‌تفاوتی در قبال داعش در عراق
راحت‌طلبی و تنزه‌طلبی خصیصه تشیع لندنی است که با زدودن صبغه‌های اجتماعی و سیاسی اسلام و تمسک صرفا به مباحث فردی اسلام و بی‌تفاوتی نسبت به بسیاری از اتفاقات پیرامون و سرخم کردن در قبال انواع جنایت‌های سلطه‌گران در دنیا، خود را از هر گونه زحمتی راحت کرده‌اند. شیعه‌نمایان انگلیسی در حالی در مغایرت با حکم مسلم مراجع تقلید شیعیان اقدام به قمه‌زنی علنی به بهانه عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام می‌کنند که در قبال جنایت‌های دشمنان شیعیان و تروریست‌هایی که در قلع و قم کردن شیعیان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند، موضع بی‌تفاوتی اتخاذ کرده و حتی حاضر نشدند به اندازه یک موضع‌گیری رسمی و رسانه‌ای هم اقدامات آن‌ها را محکوم کنند. در واقع جنایت‌های تروریست‌های داعش در سال‌های اخیر در سوریه و به ویژه در عراق که پایگاه اصلی شیعه‌نمایان لندنی محسوب می‌شود، محک خوبی برای سنجش میزان دلبستگی جریان یاد شده به تشیع است. در شرایطی که همه گروه‌های شیعه و حتی اهل تسنن اقدامات جنایت‌بار تروریست‌های داعش را محکوم کردند و فراتر از این حتی به مقابله عملی با این گروه تروریستی روی آوردند؛ اما جریان تشیع لندنی بی‌تفاوتی در قبال این همه جنایت را اتخاذ کرد. در حالی که تا کنون تعداد بسیار زیادی از شیعیان جهان در مقابله با تروریست‌های داعش و در دفاع از عتبات متبرکه به شهادت رسیده‌اند، اما جریان تشیع لندنی همچنان تفرقه‌افکنی علیه مسلمانان و فحاشی علیه برادران مسلمان را عرصه جهاد خود قرار داده‌اند. این جریان حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و بعد از علنی شدن دفاع رزمندگان ایرانی از مردم عراق در برابر داعش نسبت به این دفاع‌ها واکنش شدید نشان داده‌اند تا جایی که در مقاله‌ای ایران را “کاسه داغ تر از آش” خوانده‌اند. آن‌ها همچنین حزب‌الله لبنان را که بیشترین نقش را در مقابله با تروریست‌ها و دفاع از عتبات متبرکه دارد، مورد هجوم سنگین قرار داده‌اند.

حسن رحیم‌پور ازغدی در رابطه با رویکرد خاص این گروه می‌گوید: «دو تا امام حسین (ع) داریم، دو تا تشیع داریم، دو نوع عزاداری داریم، دو محرم داریم، اولین روضه رسمی را برای اباعبدالله چه کسی خوانده است؟ یزید! اولین مجلس روضه و نوحه را یزید برقرار کرد، اولین روضه حقیقی را زینب سلام‌الله خواند، ما دو تا روضه داریم، روضه یزیدی و روضه زینبی، همین الان هم هردوی آن وجود دارد. در بین جامعه شیعه و در ایران هم ما دو روضه‌خوانی داریم. دو تیپ مداح و روضه خوان داریم، یک عده کسانی هستند که به تعبیر امام(ره) اسلام آمریکایی و به تعبیر رهبری شیعه انگلیسی‌اند و باید مراقب تشیع انگلیسی که با شبکه‌های ماهواره‌ای از لندن تغذیه می‌شود و هدفی جز احمق نشان دادن شیعه و راه انداختن جنگ‌های داخلی بین مسلمانان ندارند، باشید، پشت سر این‌ها لندن و واشنگتن و صهیونیست‌ها هستند، وهابی‌ها هستند.»

شبکه‌های ماهواره‌ای در خدمت تفرقه‌افکنی بین مسمانان
جریان تشیع لندنی ده‌ها شبکه ماهواره‌ای و اینترنتی در اختیار دارد که به واسطه آن‌ها به هتاکی علیه مسلمانان پرداخته و بدین‌شکل به تفرقه‌افکنی بین گروه‌های مختلف مسلمان می‌پردازند. این جریان همچنین در شبکه‌های خود جمهوری‌اسلامی را نیز مورد اهانت قرار می‌دهند. در حالی که علما و بزرگان شیعه و سنی برای ایجاد وفاق و انسجام هر چه بیشتر بین گروه‌های مختلف مسلمانان نهم تا پانزدهم ربع‌الاول را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کرده‌اند، جریان شیعه انگلیسی در اقدامی کاملا مغایر با مبانی اسلامی و تشیع، این بازه زمانی را با عنوان هفته برائت نامیده‌اند و در شبکه‌های ماهواره‌ای خود در راستای اهداف استکبار به تفرقه‌افکنی علیه مسلمان روی آورده‌اند.

مواضع امام خمینی(ره) در رابطه با این جریان
امام خمینی(ره) همواره بر لزوم انسجام و اتحاد هر چه بیشتر بین مسلمانان تاکید داشتند و مسلمین را از تفرقه شدیدا نهی می‌کردند. ایشان در لزوم توجه بیشتر روحانیت به مسائل شرعی و سیاسی و هشدار نسبت به خطرات این قشر در صورت انحراف می‌فرمایند: «آن قدر که اسلام از این مقدسین روحانی‌نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است». ایشان همچنین می‌فرمایند: «خدای متعال می‌داند که من نسبت به آخوندهای فاسد آنقدر شدید هستم که نسبت به سایر مردم نیستم. ساواکی پیش من محترم‌تر از آخوند فاسد است.»

سخن پایانی
به نظر دیدبان تشیع لندنی جریانی است که مبانی اساسی اسلام و تشیع را کنار گذاشته و با تمسک به اقدامات و رفتارهای مغایر با اصول مسلم شیعه به دنبال ارائه چهره‌ای مخدوش و انحرافی از اسلام و تشیع است و در این مسیر حمایت‌های گسترده استکبار جهانی به ویژه انگلیس را پشت سر خود دارد. این جریان حول محور صادق شیرازی ماموریت تفرقه‌اندازی بین مسلمانان را دنبال می‌کند و دارای امکانات وسیع از جمله شبکه‌های متعدد ماهواره‌ای و اینترنتی است که به واسطه آن‌ها اهداف خود را پی‌گیری می‌کند.
 
…………………………………………..
پی نوشت:

۱) بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللى وحدت اسلامی ۱۳۹۳/۱۰/۱۹

۲) بیانات در مراسم بیست و ششمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی رحمه‌الله ۱۳۹۴/۰۳/۱۴

۳) بیانات در دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام و اتحادیه‌ی رادیو و تلویزیون‌های اسلامی ۱۳۹۴/۰۵/۲۶

۴) بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳۹۲/۶/۱۴

۵) صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه، ۲۷۳

۶) دیدار حضرت امام(ره) با اعضای انجمن خیریه بانوان اصفهان
منبع : دیده بان

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.