خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

وجه اشتراک تمام فرقه‌های انحرافی دوری از اهل بیت(ع) است

به گزارش ادیان نیوز، حجت‌الاسلام مهدی ربانی، امام جمعه محلات بابیان اینکه نفاق یکی از مهلک‌ترین رذیله‌های اخلاقی در زندگی فردی و اجتماعی است، گفت: این ویژگی از جمله شاخصه‌های رفتاری است که در حوزوه‌های مختلف زمینه تفرقه افکنی را فراهم می‌کند.
نفاق، جبران آرزوهای سرکوب شده است
وی تصریح کرد: نفاق راهی برای تأمین بلند پروازی‌هایی است که فرد نتوانسته آنها را از راه درست به دست آورد و در این راه از هر تلاشی استفاده می‌کند تا آرزوهای خود را جامه عمل بپوشاند حتی اگر این امیال مخالف صریح دین و عقل باشد چنانچه درطول تاریخ نیز شاهد چنین افرادی بوده‌ایم.
منافق الزامی به عقاید خود ندارد
حجت‌الاسلام ربانی در بیان شاخصه افراد منافق گقت: سودجویی، ترس، فرصت‌طلبی از جمله عوامل پیدایش نفاق است؛ بنابراین فردی که رو به نفاق میآورد جامع این رذایل اخلاقی است و برای پوشاندن این صفات در نظر مردم دست به رفتارهای تصنعی و ساختگی می‌زند و برای رسیدن به اهداف خود اعتقاداتی را دنبال می‌کند که هیچ اعتقادی به آنها ندارند.
لزوم بررسی روانشناختی احادیث نفاق
وی ضمن اشاره به اینکه دین اسلام نسبت به زمینه‌های پیدایش نفاق احادیثی را از  لسان ائمه معصومین(ع) بیان کرده، افزود: خوشبختانه مسلمانان دارای پیشوایانی هستند که آنها را از حرکت در مسیر فساد و تباهی هشدار می‌دهد، برای جلوگیری از بروز زمینه‌های نفاق در جامعه باید این احادیث مورد توجه قرار گیرد و بحث روانشناختی و جامعه شناسی روی آنها صورت پذیرد.
نفاق و دروغ لازمه یکدیگرند
این مقام مسئول در ادامه به آیه اول سوره منافقون اشاره کرد و افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید:«إِذَا جَاءکَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ؛ چون منافقان نزد تو آیند گویند گواهى مى‏دهیم که تو واقعاً پیامبر خدایى و خدا [هم] مى‏داند که تو واقعاً پیامبر او هستى و خدا گواهى مى‏دهد که مردم دوچهره، سخت دروغگویند»، به لحاظ تاریخی منافقان از صدر اسلام وجود داشته‌اند و خداوند به روشنی حیله آنها را برای پیامبر نمایان می‌سازد.
حجت‌الاسلام ربانی تصریح کرد: نکته قابل توجه در آیه اول سوره  منافقون این است که خداوند افراد دوچهره و منافق را در نهایت دروغگویی معرفی می‌کند بنابراین امکان ندارد فرد نفاق داشته باشد و ادعای صداقت کند، نفاق در قالب دو دسته اکبر و اصغر تعریف می‌شود؛ نفاق اکبر در خصوص افرادی است که تظاهر به یگانگی خداوند متعال و برحق بودن انبیاء و اوصیای الهی کرده و در باطن مخالف تمامی یا بخشی از گفته‌های خود هستند.
وی با ابراز نگرانی از چهره‌های گوناگون نفاق در جامعه در رابطه با نفاق اصغر نیز گفت: نفاق اصغر همان نفاق عملی است که انسان کاری را انجام دهد که ظاهراً برای رضای خدا است و هیچ شائبه‌ای ندارد ولی در باطن منظور دیگری را دنبال می‌کند این نوع نفاق بسیار سخت تشخیص داده می‌شود و خطرناک است.
داعش از نسل خوارج است نه منافق
این مقام مسئول  ضمن بیان اینکه گروهک داعش منافق نیستند بلکه کوته فکرانی هستند که اتفاقاً به آنچه اعتقاد دارند عمل می‌کنند رد پای این گروهک را می‌توان در صدر اسلام دنبال کرد زمانی که عده‌ای با نام دین در برای قرآن ناطق ایستادند و حتی او را کافر خواندند، بنابراین داعش را باید در زمره خوارج و از دین خارج شدگان زمان حضرت‌علی(ع) دانست، این گروه و دیگر افراد فعال در جریانات فکری منحرف دچار تحجر هستند و از عقل بی‌بهره‌اند.
دوری از تلاوت قرآن زمینه‌ساز ایجاد نفاق است
حجت‌الاسلام ربانی یکی از عوامل اصلی ایجاد نفاق در رفتار را دوری از قرائت قرآن و بی‌توجهی به معانی آیات عنوان کرد و افزود: شاخصه مهم تمام جریانات فکری منحرف امروزی وجه اشتراک دوری از اهل‌بیت(ع) است، سعادت بدون سیره عملی اهل‌بیت(ع) امکانپذیر نیست، دوری از این راه و تفسیر به رأی انحرافات بسیاری به همراه دارد که نمونه آن را هر روز در برخی جوامع اسلامی شاهد هستیم.
وی یافتن بصیرت را از جمله مزایای نزدیک شدن به زندگی اهل‌بیت(ع) عنوان کرد و افزود: انسان با بصیرت و معرفت از گرفتار شدن در وسوسه‌های شیرین شیطان در امان است، هرچند درگاه الهی برای توبه همیشه باز است البته شرط توفیق توبه واقعی دوری از جهالت و اشراف به توطئه‌های دشمنان اسلام است که با نام دین کمر به ویرانی اسلام بسته‌اند.
این مقام مسئول قرائت روزانه قرآن و تدبر تدریجی در آیات را همچون آبی روی آتش نفاق عنوان کرد و افزود: تلاوت قرآن و تدبر به مرور زمان فرد را متنبه می‌سازد به ویژه اینکه از قصص قرآن نیز عبرت می‌گیرد و زندگی خود را بر اساس سیره گفتاری و رفتاری اهل‌بیت(ع) قرار می‌دهد.
دوری گزیدن بهترین راه برخورد با منافق
امام جمعه محلات در پایان، تصریح کرد: واکنش انسان‌های موحد که در صراط توحید قرار دارند به افراد منافق باید پرهیز و دوری باشد چنانچه در احادیث نیز به این امر سفارش شده است، آسیب افراد منافق برای مؤمن و جامعه اسلامی از کفار بیشتر است چرا که راه و رسم منافق از ابتدا مشخص و تکلیف جامعه نیز با او روشن است اما شناسایی افراد منافق بسیار دشوار است و معمولاً این افراد بعد از بروز خرابکاری شناسایی می‌شوند. 
منبع: ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.