خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دفاع اردوغان از عربستان درباره فاجعه منا

به گزارش ادیان نیوز، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌‌جمهوری ترکیه، از عملکرد دولت عربستان در مدیریت برگزاری مناسک حج که پس از حادثه «منا» با انتقادهای فزاینده بین‌المللی روبروست، دفاع کرد. 
رئیس‌جمهور ترکیه در جمع خبرنگاران در استانبول گفت: «(درباره کشته‌شدگان حج) برخی رویکردهای منفی وجود داشته است. برخی از مدیریت انتقاد کرده و برخی گفته‌اند مشکلاتی در زمینه سازمان‌دهی وجود داشته است. فکر نمی‌‌کنم این رویکردها مناسب باشند.»
صبح روز پنج‌شنبه، دوم مهر، صدها نفر از زائران حج در اثر ازدحام جمعیت در «منا» و در جریان برگزاری مناسک «رمی جمرات» کشته شدند. دست کم ١٣١ نفر از قربانیان این حادثه شهروند ایران بوده‌اند.
گزارش‌ها از عربستان حاکی است مدیریت ضعیف مسئولان عربستان و جلوگیری از دسترسی افراد غیرمسئول به بیمارستان‌ها یکی از دلایل افزایش شمار جان‌باختگان حادثه روز پنجشنبه است.
حادثه «منا»، تنها رخدادی نبوده که برای زائرین اتفاق افتاده است. چند روز پیش، سقوط یک دستگاه جرثقیل در مسجد الحرام نیز به کشته شدن ده‌ها نفر منجر شده بود. 
همچنین مطابق آمارها، از سال ۱۹۷۸ تاکنون بیش از ۳۲۸۸ نفر از زائرین جان خود را در مکه و مدینه از دست داده‌اند که رقمی بی‌سابقه در میان کشورهایی است که میزبان مراسم‌های سالانه مشابه هستند.
به گزارش روزنامه تودی‌زمان، اردوغان اضافه گفت: «کسانی که این انتقادها را مطرح می‌کنند نمی‌خواهند مسئولیت تقبل کنند. این حوادث، در جریان مراسم‌ها در سرتاسر جهان می‌افتد. باید در چینن شرایطی نیمه پر لیوان را ببینیم.»
وی افزود: «ملامت مستقیم عربستان را مناسب نمی‌بینم. در هر کشوری ممکن است نقائص مشابهی وجود داشته باشد.
اردوغان مدعی شد از تلاش‌های مقامات سعودی برای ارتقاء شرایط در زمان برگزاری حج آگاه است و اطمینان دارد ریاض اقدامت بیشتری را در این زمینه انجام خواهد داد.
منبع: فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.