خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تأکید علمای اهل‌سنت بر بی‌کفایتی رژیم آل‌سعود در «فاجعه خونین مِنا»

به گزارش ادیان نیوز، جمعی از علمای اهل‌سنت ضمن محکومیت فاجعه خونین مِنا، بر بی‌لیاقتی و سوءمدیریت رژیم آل‌سعود در اداره حرمین شریفین تأکید کردند.
ماموستا قادری: حادثه مِنا نشان از بی‌کفایتی و سوءمدیریت آل‌سعود است
ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه پاوه در پی حادثه مصیبت‌بار مِنا بیانیه‌ای خطاب به محضر مبارک مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صادر کرد.
در این بیانیه آمده است: حادثه دلخراش منا و عروج ملکوتی جمعی از مهمانان و ضیوف الرحمن، در لباس احرام و در هنگام انجام یکی از فرایض دینی، عید قربان امسال را به قربانگاه حجاج بیت‌الله الحرام تبدیل و ضمن اینکه سبب تأثر و تألم شدید همه مسلمانان شد، قلب مؤمنین را جریحه‌دار و جهان اسلام را نیـز در حزن و ماتم فرو برد؛ با کمال تأسف، حضور جمعی از هموطنان عزیزمان میان درگذشتگان این حادثه، تلخی آن را دوچندان کرده است.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: بدون تردید این حادثه مولمه که نشان از بی‌کفایتی و سوءمدیریت آل‌سعود دارد، سبب نفرین تمامی آگاهان و دلسوزان دین شد. این‌جانب این ضایعه را به محضر مبارک مقـام معظم رهبری، ملت شریف ایران و همه مسلمانان جهان تسلیت عرض نموده، از درگاه حی سبحان برای این عزیزان رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبـر و شکیبایی را مسئلت می‌نمایم.
ماموستا غفوری: رهبران دینی جهان اسلام به‌دنبال حادثه منا بیدار شوند
ماموستا عبدالله غفوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه واقعه دلخراش منا نشانه بی‌دقتی و سوء مدیریت آل‌سعود است، اظهار داشت: حرمین شریفین در عربستان متعلق به تمام مسلمانان است و به‌دنبال این فاجعه دلخراش مدیریت آن باید به هیئتی کاردان و باحکمت سپرده شود.
امام جمعه روانسر با بیان اینکه بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری مسئولان دینی و مسلمانان دنیا باید آگاه و بیدار باشند، عنوان کرد: بی‌دقتی و سوءمدیریت آل‌سعود باید در کنفرانس‌های اسلامی و جوامع دینی بیان شود.
ماموستا غفوری با اشاره به اینکه آل‌سعود باید آل سقوط خوانده شود، بیان کرد: وقوع این حادثه در منا به جامعه بشریت ثابت کرد که آل‌سعود خادم‌ الحرمین نیستند زیرا اگر این‌چنین بود به‌طور قطع به زائران حرمین شریفین بیشتر توجه و رسیدگی می‌شد.
وی با استناد به آیاتی از قرآن کریم مبنی بر لزوم ایجاد آرامش برای زائران حرمین شریفین، گفت: زائران باید با خیالی راحت به عبادت ذات‌الله بپردازند ولی آل‌سعود با ایجاد تشویش و اضطراب میان مسلمانان تنها نظاره‌گر است.
امام جمعه روانسر با بیان اینکه تمام جهان بی‌دقتی آل سعود در حادثه منا را محکوم می‌کنند، افزود: کسی که ادعای خادم الحرمین دارد نباید حامی رژیم صهیونیستی و داعش به‌عنوان دشمنان اسلام باشد.
ماموستا غفوری با اشاره به اینکه تاکنون اتفاقات بسیاری در اعمال حج رخ داده اما حادثه منا فراموش نشدنی است، گفت: این حادثه نتیجه اعمال آل سعود و حمایت‌های آنها از رژیم صهیونیستی و داعش است و بر این اساس باید از آن درس عبرت گرفت.
وی با بیان اینکه عدم مسئولیت پذیری آل سعود نسبت به این حادثه فاجعه‌ای دیگر است، بیان کرد: امت اسلامی همواره راضی به قضا و قدر الهی است اما عقل مافوق همه قرار دارد و آل سعود باید با استفاده از نیروهای باتجربه و برگزاری کلاس‌های توجیهی از مذمت خود جلوگیری می‌کرد.
ماموستا بیضاوی: هیچ جنایتکار و کافری دست به فاجعه منا نمی‌زند
ماموستا عبدالقادر بیضاوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اشاره به حوادث دیروز عربستان و کشتار زائران در منا اظهار داشت: همه می‌دانند که این حادثه تعمدی نبوده اما دولت آل سعود در این باره مسئولیت بزرگی به‌عهده داشته و باید وقوع این حوادث را کنترل و پیش‌بینی می‌کرد چون هیچ جنایتکار و کافری دست به چنین اقدام نمی‌زند.
امام جمعه اهل سنت ارومیه گفت: منا وضعیت چندان مناسبی برای حضور عده کثیری نداشته و باید این مسئله از سوی دولت عربستان مدیریت می‌شد.
بیضاوی تصریح کرد: سایر دولت‌های اسلامی نیز در انجام مراسم حج مسئولیت دارند چون حرمین تنها مربوط به عربستان سعودی نیست بلکه متعلق به تمامی امت اسلامی است.
امام جمعه اهل سنت ارومیه افزود: میلیون‌ها نفر از مردم کشورهای اسلامی مهمان سعودی‌ها بوده و باید آنها بیش از پیش در راه حفظ جان مهمانان خود تلاش کنند.
مولوی پارسا: آل‌سعود از سوی تمام امت و دولت‌های اسلامی مورد بازخواست قرار گیرد
مولوی احمد پارسا در گفت‎وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس، اظهار داشت: این مسئله و اتفاقی که رخ داده هیچ توجیهی نداشته و تنها به این علت است که رژیم سعودی از زائران خانه خدا به‌اندازه‌ای که باید مراقبت نکرده‌اند.
وی با بیان اینکه جان‌باختن هزاران نفر از مسلمانانی که در حال لبیک گفتن به دعوت حق با اهمال‌کاری این رژیم جان داده‌اند تنها به‌دلیل کوتاهی و قصور رژیم آل سعود در مراقبت از زائران است، تصریح کرد: این موضوع یکی از نمودهای علنی بی‌لیاقتی حکام آل سعود است که بسیاری از خانواده‌های جهان اسلام را سیاه‌پوش کرده است.
امام جمعه اهل تسنن شهرستان سرخس با تأکید بر اینکه حادثه مِنا بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که در مورد آن سخن گفته می‌شود، خاطرنشان کرد: حفظ وحدت میان مسلمانان برای برخورد با رژیم آل‌سعود در مورد حادثه منا یک الزام است؛ تمام امت و سران دولت‌های اسلامی باید با یکدیگر همکلام شده و حکومت عربستان را مورد بازخواست قرار دهند.
ماموستا اسماعیلی: کشورهای مسلمان اعتراض خود را به فاجعه منا اعلام کنند
ماموستا یحیی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، اظهار داشت: اگر تاریخ حج را مقایسه و بررسی کنیم مشاهده می‌کنیم که هیچ سالی به‌اندازه امسال، فاجعه و کشتار در عربستان به وقوع نپیوسته است.
امام جمعه موقت مهاباد گفت: با توجه به اینکه هم‌اکنون دولت آل سعود در حال جنگ با یمن است پس این خود سبب کم‌توجهی دولت عربستان به امور حجاج شده و سبب رخ‌دادن حوادث تأسف‌بار در این کشور شده است.
اسماعیلی با تأکید بر بی‌لیاقتی پادشاه عربستان در حوادث دیروز منا تصریح کرد: با وجود اینکه دولت آل‌سعود می‌داند که مسیر عبور زائران در منا حساس و تنگ است، با این حال مدیریت چندانی در این محل انجام نداده که این خود سبب قربانی شدن ۱۵۰۰ نفر بی‌گناه شد.
امام جمعه موقت مهاباد افزود: بی‌شک اگر سایر دولتمردان کشورهای اسلامی همانند جمهوری اسلامی ایران، اعتراض شدید خود را نسبت به وقوع چنین حوادثی نشان دهند دیگر شاهد وقوع این رخدادها نمی‌شویم.
ماموستا شیرزادی: مدیریت حج نیازمند بازنگری است
ماموستا مصطفی شیرزادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در مریوان اظهار داشت: حادثه اخیر منا که باعث کشته و زخمی شدن بیش از ۱۳۰۰ نفر از حجاج گرامی شد نتیجه ناکارآمد بودن مدیریت حج است.
شیرزادی افزود: وقتی دولت عربستان اجازه ورود به این تعداد اخیر حجاج را به کشور خود می‌دهد باید ضمن ایجاد بسترهای مناسب امنیت آنان را به‌بهترین شیوه ممکنه تعبیه کند.
وی عنوان کرد: وقتی کشوری به‌عنوان میزبانی یک برنامه خاصی خوانده شد باید ضمن بررسی نکات قوت و ضعف خود در صدد رفع تمام نواقص و کمیت‌ها برآید و بداند که می‌تواند چه‌تعداد افراد را در کشورش برای اجرای این مراسم می‌تواند دعوت نماید و از ورود مازاد بر آن جلوگیری نماید تا بتواند امنیت آن‌ها را به‌نحوی احسن تعبیه نماید.
امام جمعه مریوان با انتقاد از عملکردهای دولت آل سعود گفت: در منا حادثه‌ای رخ داد که در آن حجاج زیادی که از کشورهای اسلامی سراسر دنیا برای انجام مناسک حج رفته بودند زخمی شدند و یا به شهادت رسیدند که مایه تأسف برای جامعه مسلمین است.
ماموستا مصطفی شیرزادی بیان کرد: این حادثه خونین دل بسیاری از هم‌میهنانمان را خونین و آن‌ها را داغ‌دار کرد که دولت آل سعود باید جوابگوی این امر باشد.
شیرزادی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب در این مورد تصریح کرد: رهبر انقلاب اسلامی ایران حقایق را بازگو نمودند و دولت آل سعود باید گوش شنوایی برای شنیدن و اجرای این پیام و دستورات آن را داشته باشند.
وی در پایان سخنان خود عنوان کرد: مدیریت حج عربستان باید در رفتار و اعمال رفتارهای خود بازبینی جدی و صریحی داشته باشد تا از روی‌دادن این چنین حوادثی در سال‌های آتی جلوگیری به عمل آید.
ماموستا عمر مندی: واگذاری تولیت حجاج به‌ مسلمانان از بروز فاجعه در عربستان جلوگیری می‌کند
ماموستا عمر مندی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، اظهار داشت: خداوند متعال در سوره مبارکه انفال فرمود، کسانی باید سرپرستی حرمین شریفین را به‌عهده بگیرند که دارای تقوای الهی باشند.
امام جمعه موقت پیرانشهر گفت: دولت آل سعود باید به‌جای حمله به یمن و کشتار مردم بی‌گناه این کشور، مدیریت مناسبی نسبت به زوار مسلمان در انجام مراسمات حج داشته باشند اما متأسفانه بی‌کفایتی  و سوء مدیریت آنها سبب جان‌دادن هزاران لبیک‌گوی الهی شد.
مندی تصریح کرد: متأسفانه پیش از این نیز سقوط جرثقیل در بیت‌الله الحرام سبب استرس و دلهره بین حجاج و کشته شدن عده‌ای از زائران بی‌گناه شده بود.
امام جمعه موقت پیرانشهر با تأکید بر اینکه تصمیم‌گیری، رهبری و مدیریت زائران حج عمره و تمتع باید به دست کشورهای اسلامی و نه وهابی‌ها باشد، افزود: جهان اسلام باید با این مسئله به‌شدت برخورد کند چون برای نخستین بار نیست که عده بسیاری بر اثر سوء مدیریت‌ها در عربستان کشته می‌شوند.
ماموستا عمر مطیع‌خانی: کشورهای اسلامی باید اعتراض شدید خود را نسبت به حادثه منا نشان دهند
ماموستا عمر مطیع‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، اظهار داشت: کشتار هزاران زائر کشورهای اسلامی در منا  تأسف‌بار است، اما متأسفانه بی‌تدبیری دولت آل سعود در امور حجاج سبب این رخ‌دادن این حادثه شده است.
وی تصریح کرد: بنابراین دولت عربستان در امور حجاج بی‌احتیاطی کرده در حالی که باید همه‌چیز را پیش‌بینی و براساس اقدامات برنامه‌ریزی شده مراسمات حج را برگزار می‌کرد.
امام جمعه موقت پیرانشهر افزود: کشورهای اسلامی باید اعتراض شدید خود را نسبت به این حادثه ناگوار و تأسف‌آفرین نشان دهند و باید پیش‌بینی تمامی مسائل را بکنند تا امنیت حجاج خانه خدا به خطر نیفتد.
منبع: تسنیم
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.