خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دنیا منتظر پاسخ شما درباره علت واقعه فاجعه مناست

به گزارش ادیان نیوز، آیت‌الله علی‌محمد موحدی‌کرمانی امام جمعه موقت امروز تهران در خطبه‌های نماز جمعه تهران با تسلیت فاجعه خونبار منا، اظهار داشت: فاجعه منا ننگی بر دامان آل‌سعود نشاند که به سادگی پاک نمی‌شود. حاجیان جانباخته در فاجعه منا تحقیقاً پاک شدند و به دیدار پروردگار شتافتند.
 
وی با انتقاد شدید از کوتاهی و مسامحه مسئولان آل‌سعود نسبت به میهمانان خانه خدا، خطاب به مسئولان آل‌سعود، گفت: شما تصور می‌کنید وقتی پیکرهای این جانباختگان به کشورهایشان برگردد، مردم آن کشور درباره شما چه قضاوتی می‌کنند؟! حاجیان میهمانان شما بودند و از خودشان اختیاری نداشتند، هر کجا شرطه شما می‌گفت آنجا می‌رفتند، این شرطه‌ها انسان‌های بسیار خشن، بی‌ادب و تند هستند و جسارت و به روحانیون اهانت می‌کنند.
 
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: مسئولان آل‌سعود باید بدانند که نه تنها در قبال فاجعه منا مسئول هستند بلکه بدانید دنیا منتظر پاسخ شما درباره علت واقعه فاجعه مناست، موضوع فاجعه منا با تسلیت، عذرخواهی، احضار کاردار، تشییع و ترجیع حجاج حل نمی‌شود،‌ مسئله بالاتر از اینهاست.
 
وی ادامه داد: عربستان می‌گوید به مجروحان رسیدگی می‌کنم و جنازه‌ها را به کشورهایشان برمی‌گردانم، عجب! هنر می‌کنید! بازگرداندن پیکرهای جانباختگان به کشورهایشان یک صدم کار هم نیست، پذیرش مسئولیت هم یک صدم نیست، مسئله اصلی این است که باید کشورهای اسلامی از بین خودشان نمایندگانی انتخاب و آنان بروند تحقیق کنند و کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود تا مشخص شود که به چه علتی راه‌ را بسته‌اند، آیا بستن راه کار عقلانی است؟!
 
آیت‌الله موحدی‌کرمانی همچنین یادآور شد: صدای ناله‌های حجاج پس از فاجعه منا از «العطش» بلند بود، حجاج به یاد عطش ابی‌عبدالله (ع) «یاحسین» می‌گفتند، حجاج پس از بازگشت از مکه می‌گفتند شرطه‌ها مقابل ما روی ماشین بودند و ما را تماشا می‌کردند ولی به ما کمک نمی‌کردند و حتی آب هم دست ما نمی‌دادند، از آب هم مضایقه کردند.
 
وی تصریح کرد: گفته می‌شود بسیاری از جانباختگان به خاطر عطش جانشان را از دست دادند، آیا برای عربستان مقدور نبود که به حجاج آب بدهد؛ موضوع فاجعه منا به این سادگی‌ها خاتمه نمی‌یابد و باید مسئولان آل‌سعود به سؤالات فراوان در این زمینه پاسخ دهند، خیال نکنند با بازگرداندن جنازه‌ها به کشورهایشان مسئله خاتمه می‌یابد.
 
امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: حجاج و شاهدان عینی می‌گفتند حتی زخمی‌ها را همراه با جنازه‌ها به کانتینرها می‌ریختند،‌ موضوع فاجعه منا باید از ریشه حل شود، اولاً باید عاملین این جنایت شناسایی شوند که چه کسانی بودند، باید عاملین این جنایت در محاکم صالحه مجازات شوند، مهمتر از همه این است که برای مدیریت حج باید فکری شود، نمی‌شود جمعیت عظیمی وارد عربستان شوند و مسئولان آل‌سعود این گونه با حجاج برخورد کنند.
 
آیت‌الله موحدی‌کرمانی با بیان اینکه باید مدیریت حج تغییر کند، تأکید کرد: حکام سعودی ثابت کردند که لیاقت ندارند، هر سال شاهد این ضایعات در رمی جمرات هستیم، هر سال عده‌ای در رمی جمرات جان می‌دهند، آیا مسئولان آل‌سعود نمی‌توانند موسم حج را مدیریت کنند و تدابیر لازم را در این زمینه بیندیشند؟ اگر نمی‌توانید از سایر کشورهای اسلامی مشورت بگیرید.
 
وی خاطرنشان کرد: آماری دادند که ۴۷۰۰ نفر از حجاج در فاجعه منا جان باختند، از ایران حدود ۴۷۰ نفر ایرانی جان خود را در فاجعه منا از دست دادند؛ تمام مسائل و فجایع موسم حج نه از دید کشورهای اسلامی پنهان است و نه از دید ایران، مسئولان آل‌سعود از هشدار رهبر معظم انقلاب بترسند.
 
آیت‌الله موحدی‌کرمانی در ادامه سخنانش متذکر شد: ایران اسلامی با مسئولان آل‌سعود مدارا می‌کند اما مراقب باشید گرفتار غضب نشوید، بیایید با مسلمانان سر صفا پیدا کنید، دل به آمریکا و اسرائیل خوش نکنید، این برای شما ننگ است، پیوندتان را با امت اسلام قوی کنید و دل به آمریکا خوش نکنید.
 
وی همچنین خطاب به مسئولان آل‌سعود، گفت: دست از حمله به یمن بردارید، تا کی می‌خواهید مظلومانه یمن را بکشید، چقدر می‌خواهید زنان و کودکان یمن را به خاک و خون بکشید، تا کی باید مردم مظلوم یمن بمباران شما را تحمل کنند؟! کجای حمله به یمن اسلامی وجود دارد؟ حمله کردن به محفل عروسی در یمن چه توجیهی دارد؟ کجای این حملات اسلامی است؟ از خدا بترسید و بدانید خدا در کمین ظالم است.
 
امام جمعه موقت تهران همچنین خطاب به رئیس جمهور آمریکا، تأکید کرد: دست اوباما و کشورش به خون بی‌گناهان آلوده است، ما به این آمریکای جنایتکار دست نمی‌دهیم، دست دادن با آمریکا به معنای خوب بودن رابطه ما با این کشور است در حالی که رابطه ما با آمریکای ظالم اصلاً خوب نیست.
 
وی در ادامه سخنانش یادآور شد: آمریکا دشمن شماره یک اسلام است و تا زمانی که این گونه با اسلام دشمنی می‌کند ما هم با تمام وجود دشمن آمریکا هستیم.
 
آیت‌الله موحدی‌کرمانی با بیان اینکه توافق ایران با ۵+۱ درباره موضوع هسته‌ای هیچ ربطی به موضوع رابطه با آمریکا ندارد، تصریح کرد: بیزاری ما از دشمنان دین جزو پایه‌های اصلی دین ماست، توافق جای خودش، توافق مراحل خودش را طی می‌کند ولی این مسئله ربطی به ایجاد رابطه با آمریکا ندارد، آمریکا بداند مردم ما جنایات این کشور را فراموش نکرده و نخواهند کرد. هنوز ملت ایران شعار «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو خون جوانان ما می‌چکد از چنگ تو» را فراموش نکردند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا طی ۳۶ سال گذشته حتی یک بار هم به خاطر جنایاتش علیه ملت ایران و یا سایر ملت‌های دنیا عذرخواهی نکرده است این به معنای آن است که موضع آمریکا همان موضع زور و ظلم و ستم و تغییری نکرده است بنابراین ما به دزد و قاتل دست نمی‌دهیم و نمی‌گوییم مرسی.
منبع: فرهنگ
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.