خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیا ادعای شفادهی بیماران جسمی در عرفان حلقه حقیقت دارد

به گزارش ادیان نیوز، در بررسی و تحلیل آموزه‌های هر دین یا فرقه باید ابتدا به بررسی مبانی و پیش فرض‌های آن پرداخت، برای شناسایی بهتر آموزه‌های فرقه «عرفان ضاله حلقه» نیز لازم است، به بیان مبانی فکری این فرقه بپردازیم، با مطالعه آثار مکتوب و شفاهی عرفان حلقه درمی‌یابیم که این فرقه نیز مطالبی را از ادیان مختلف و همچنین فرقه‌های انحرافی برای مبانی و پیش فرض‌های خود انتخاب کرده است، محمد علی طاهری با تصریح به التقاطی بودن مبانی فرقه خود می‌گوید:
«ادیان، یک سلسله دروس، پله پله با هم هستند و جدا شدنی نیستند، علتش را هم من متوجه شده‌ام؛ یعنی مثل یک چیز می‌ماند که دامنه‌دار است؛ ولی نویسنده‌ها متفاوت هستند، بدون درک عهد عتیق، {فهم} عهد جدید امکان ندارد و بدون درک آن، درک این امکان ندارد، حالا إن‌شاءالله این را در یک جایی جداگانه مطرح می‌کنیم؛ اما من یک مطلبی می‌خواهم بگویم، من امروز به این نتیجه رسیده‌ام که یک عده‌ای به من خبر داده‌اند که ما مطلب شما را با عرفان یهودی کابالا انطباق داده‌ایم. عجیب است! شاگردان کلیمی ما گفته‌اند، به طرز عجیبی دریافت‌های شما با عرفان کابالا می‌خواند، مسیحی‌ها هم یک طوری همین را گفته‌اند؛ شما فکر نکنید که مسلمان‌ها فقط می‌خواهند با قرآن تطبیق بدهند، مسیحی می‌خواهد برود با انجیل تطبیق بدهد و کلیمی می‌خواهد با عهد عتیق انطباق بدهد، ما خودمان را نگاه نکنیم؛ ما داریم یک حرف می‌زنیم که از اول، این، انسان‌شمول است، توجه فرمودید؟! من ایمان دارم دریافت‌ها و مطالب با کتب مقدس در تضاد نخواهد بود، حالا ما با قرآنش را انجام بدهیم، دیگران هم با کتب دیگر انجام بدهند؛ اما شما بدانید که به نظر من کتب مقدس، جلد یک، دو، سه هستند که از هم جدا نیستند».
بنابر گفته‌های رهبر این فرقه آموزه‌های او از ادیان مختلف یهودی، مسیحی و …. برگرفته شده و از همین روی در ادامه به بررسی مبانی او که از ادیان مختلف گرفته شده است، می‌پردازیم:
*شفادهی
در ری‌کی پس از توصیف چاکراها، گفته می‌شود:
انسدادهای سطوح کارمیک، فقط در صورتی که درمان سراسر بدن به صورت متوالی و طولانی مدت به همراه درمان‌های جانبی صورت گیرد، قابل درمان خواهند بود. ری‌کی انسدادهای تمام سطوح را درمان می‌کند، ولی در مورد فضاهای چهارم و پنجم، باید انرژی‌هایی که در آن منطقه گیر افتاده‌اند، فعال شده و بیمار به شکلی آن‌ها را تجربه کند.
این جملات تأکیدی است بر رو درمانی ویژه در ری‌کی؛ همچنین در این باره آمده است که بعد از همسویی با «ری‌کی» کافی است «ری‌کی» را بخواهید تا جریان یابد، فقط آن را بخواهید یا نیت کنید تا جریان یابد، حتی فقط با گفتن کلمه «ری‌کی» در شروع یک جلسه درمان، به راحتی جریان برقرار می‌شود. «ری‌کی» همیشه حاضر است تا جریان یابد و هر وقت شما بخواهید جاری می‌شود به سادگی دست‌هایتان را با نیت درمان روی شخص بگذارید، «ری‌کی» شروع به جریان می‌‌کند.
در کتاب دیگری در این باره چنین آمده است:
وقتی که یک مجرای ری‌کی (منظور فردی است که از طریق انرژی ری‌کی درمان می‌کند. به دلیل جریان یافتن ری‌کی از طریق وی، او را مجرا یا کانال می‌نامند) عمل شفابخشی انجام می‌دهد، چاکراها را متعادل و متوازن می‌کند و موانع را برمی‌دارد، به طوری که عمل درمان (شفابخشی) تسریع می‌شود، چون چاکراها و نادی‌ها مجدداً انرژی‌دهی شده‌اند. ری‌کی ابتدا کالبد آئورایی (هاله‌ای) سپس کالبدهای عاطفی و جسمی را درمان می‌کند، ری‌کی فقط به منظور درمان بیماری‌های جسمی و عاطفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌بینیم که ری‌کی چیزی فراتر از درمان بیماری‌های جسمی و عاطفی است.
در عرفان حلقه نیز مانند ری‌کی ادعای شفادهی بیماران جسمی و روحی وجود داشته، طاهری در این باره می‌گوید:
بیمار توسط فرد درمانگر به شبکه شعور کیهانی متصل شده و مورد کاوش (اسکن) قرار می‌گیرد…. در این مکتب درمانی، برای درمان همه انواع بیماری‌ها می‌تواند مؤثر باشد و درمانگر اجازه ندارد که نوعی از بیماری‌ها را غیرقابل علاج بداند… لذا برای شعور و هوشمندی کیهانی هر نوع اصلاح و رفع هر اختلالی در بدن به آسانی امکان‌پذیر است.
همچنین طاهری نیز فرادرمانگر را مانند آنچه در ری‌کی گفته می‌شود، مجرا معرفی کرده، ضمن تأکید چند باره، فرادرمانگر را فقط وسیله ایجاد اتصال می‌دانند و اصل درمان را فقط و فقط به شبکه شعور کیهانی نیست می‌دهد:
درمان توسط درمانگر انجام نشده ، بلکه از طریق اتصال به شبکه شعور کیهانی صورت می‌گیرد و درمانگر تنها نقش یک رابطه را باری می‌کند، تا حلقه‌ای به نام رحمت «حلقه وحدت» که حلقه‌ای بسیار هوشمند است تشکیل و فیض رحمت عام الهی در آن جاری شود و درمان صورت گیرد، همچنین زمانی که فرادرمانگری برای فردی ایجاد اتصال کند، خود نیز در معرض اتصال و اسکن قرار خواهد گرفت.
هم در عرفان حلقه و هم در ری‌کی اتصال به کیهان علت شفادهی دانسته شده که همان هوشمندی الهی است. اما باید توجه داشت که از دیدگاه پیامبران و اولیای خدا شفابخشی هرگز به هوشمندی الهی و امور کیهانی رابطه‌ای ندارد. بنابراین اتفاقاتی را که پس از اتصال درمان‌پذیران روی می‌دهد نمی‌توان شفای الهی دانست؛ زیرا اینگونه درمان‌ها ماندگار و در بسیاری موارد، یا بیماری‌ها بازگشته یا به بیماری‌های دیگری تبدیل می‌شوند.
*تفویض
به این معنا که استاد یا مرکزیت فرقه یکسری از اختیارات و قدرت‌ها را به افراد واگذار می‌کند، در آیین ری‌کی و عرفان حلقه وجود دارد. در آیین ری‌کی،‌ استاد پس از طی مراحلی این اجازه را به مربی واگذار می‌کند: پس از تشخیص اینکه تا سطح خاصی پیشرفت است، آنگاه استاد اجازه ورود می‌داد.
طاهری نیز می‌گوید:
اتصال به دو دسته کاربران و مربیان ارائه می‌شود که تفویضی بوده، در قبال مکتوب نمودن سوگندنامه‌های مربوطه به آنان تفویض می‌‌شود، تفویض‌ها، توسط مرکزیت که کنترل و هدایت کننده جریان عرفانی کیهانی (حلقه) است، انجام می‌گیرد.(شرط ورود همه به این حلقه تسلیم است).
همچنین او می‌نویسد:
درمانگری، با مکتوب کردن سوگندنامه، مبنی بر استفاده از مثبت و انسانی به فرد تفویض می‌شود و با دریافت لایه محافظ که درمانگر را در مقابل تشعشعات شعور معیوب سلولی و سایر تشعشعات منفی و تداخل موجودات غیر ارگانیک محافظت می‌‌کند، آغاز می‌‌شود.
به نظر می‌رسد، علت تأکیدات همواره طاهری در سخنان خود، بر این مطلب این است که با این کار از پرسش‌های مربیان و ادعاهای احتمالی آنان، پیشگیری و در صورت بروز مشکلات بتواند با اما و اگرها خود را توجیه کند. در حقیقت، قدرت این مرکزیت و وابستگی اعضا و مسترها به آن از مهم‌ترین عوامل درمان محسوب می‌شود.
*درمان به کمک شخص آموزش دیده
در آیین ری‌کی کار درمانی را استاد به مربیان منتقل می‌کند:
از زمان باستان، مرحله ورود به دوره‌ ری‌کی به صورت سری نگهداری می‌شد. علت اصلی این امر احتمالا سوء‌استفاده از انرژی بود، همان‌طور که گفتیم، هر مانترا دارای اثر خاصی بر روی بدن، روح و فضاست. اگر این سمبل‌ها توسط افراد غیر محتاط دریافت شوند، از انرژی سوء استفاده خواهد شد، پس فرزانگان بزرگ، در گذشته جهت مرحله ورود افراد به انرژی روش را خلق کرده بودند به همین ترتیب پس از ورود به ری‌کی مجرا باید چرخه ۲۱ روز را تکمیل می‌کرد، قبل از آنکه استاد او را برای آغاز مرحله ری‌کی احضار کند. قبل از آنکه مجرا از مرحله یک به دو برود، مجرا اسکن می‌شد… و پس از تشخیص اینکه تا سطح خاصی پیشرفت کرده است، آنگاه استاد اجازه ورود می‌داد.
همانطور که در آیین ری‌کی، استاد با ملاحظاتی روش‌های درمانی را به مربیان منتقل می‌کند، در عرفان حلقه نیز این کار وجود دارد: «در فرادرمانی، از نقطه نظر نحوه ارتباط با بیمار، راه‌هایی وجود دارد… آموزش فرادرمانی باید توسط مربیان انجام شود ….»، همچنین اتصال فرادرمانگری که تفویض توانایی فرادرمانگری و «لایه محافظ» آن به فرد است، پس از نگارش یک «سوگند نامه» مبنی بر استفاده صحیح و انسانی از این اتصال صورت می‌گیرد و بلافاصله بعد از آن می‌توان فرادرمانگری راه دور و نزدیک و با تمام جزییات را تجربه کرد.
*رهایی از اعتقاد به هر مذهبی
نکته مهمی که در عرفان حلقه و آیین ری‌کی دیده می‌شود، این است که برای دریافت این نیروی شفابخش الهی، به اعتقادات خاص یا ایمان به ادیان الهی نیازی نیست و گفته می‌شود، برای دریافت آگاهی فرقی ندارد که فرد مشرک باشد یا کافر و یا گناهکار و این دریافت برای همه یکسان است:
برای درمان این طریق، هیچ‌گونه ایمان یا اعتقاد خاصی ضروری نیست، افرادی با مذاهب و ایمان‌های گوناگون، آزاداندیشان و پیروان فلسفه‌ها و جهان‌بینی‌‌های کاملاً متفاوت، ری‌کی را با موفقیت یکسانی به کار می‌گیرند. این حقیقت که ری‌کی بسیاری از مردم را به درک بهتری از مسایل مذهبی نائل می‌کند و آن‌ها به تجارب معنوی عمیق‌تری دست می‌یابند، حاکی از آن جهانی بودن ری‌کی است.
در عرفان حلقه نیز به این مطلب تصریح می‌شود:
عرفان کیهانی(حلقه) نوع سیر و سلوک عرفانی است که مباحث عرفانی را مورد بررسی نظری و عملی قرار می‌دهد و از آنجا که انسان شمول است. همه انسان‌ها،‌ صرف نظر از نژاد، ملیت، دین، مذهب و عقاید شخصی می‌توانند جنبه نظری آن را پذیرفته و جنبه عملی آن را مورد تجربه و استفاده قرار دهند.
طاهری در ادامه می‌افزاید:
در عرفان کیهانی(حلقه)، عوامل انسانی، خصوصیات فردی، شرایط جغرافیای و اقلیمی، امکانات و توان‌های فردی و … نقشی در ایجاد اتصال و دریافت‌های ماورایی ندارند. اصل: هر انسانی صرف نظر از نژاد، ملت‌،دین و مذهب، تحول خواه  و کمال‌پذیر بوده، می‌تواند در صراط مستقیم قرار بگیرد.
طریق مشترک برای کافر و مؤمن، آن هم بدون مقدمه و خودسازی در مسیر کمال، اجتماع نقیضین است که عقلاً محال است و هماهنگی عرفان حلقه را با آیین ری‌کی و شبه عرفان‌های مشابه آشکار می‌کند.
*اجازه گرفتن قبل از اتصال!
در آیین ری‌کی و عرفان حلقه، مستر برای انجام درمان باید از درمان‌پذیر اجازه بگیرد، چرا که در غیر این صورت ضرر آن به درمانگر بر می‌گردد. در آیین ری‌کی آمده است: «کسی را به دریافت ری‌کی مجبور نکنید و بدون اجازه به کسی ری‌کی ندهید».
و در عرفان حلقه نیز گفته می‌شود:
تشعشع دفاعی راه دور، مثل فرادرمانی است، فقط یک اسم و اعلام تشعشع دفاعی، همین و تمام، حالا از هر فاصله‌ای از هر جایی باشد، فقط یادتان باشد که حتماً اجازه بگیرید، روی کاغذ بنویسید، بالاخره در معرض تشعشع دفاعی قرار می‌گیرد، بنابراین فراموش نکنید، بعد از اینکه مطمئن شدید، اجازه گرفتید، اسمش را اگر بشنوید هم تمام است.
این تشابه در اجازه خواستن،‌ بی‌علت نبوده، از مطالبی مبهم در پس پرده حکایت می‌کند، مسائلی که باعث می‌شود طاهری به مسترهای خود اجازه ندهد که درمان بدون لایه محافظ را داشته باشند.
ماخذ: کتاب «حلقه اسارت» به قلم جمعی از استادان حوزه و دانشگاه
منبع: فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.