خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اگر موضع قاطع رهبری نبود، سعودی‌ها قصد سرپوش گذاشتن بر فاجعه منا را داشتند

به گزارش ادیان نیوز، عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اشاره به تحرکات جدید وهابی‌ها علیه شیعیان اظهار کرد: پیش از موسم حج، مفتی‌های وهابی در شبکه‌های سعودی، شیعیان و ایرانیان را تهدید می‌کردند.
آیت‌الله «قربانعلی دری‌نجف‌آبادی» در سی و پنجمین جلسه اخلاق نظارت و بازرسی با اشاره به حادثه سقوط بالابر در مسجدالحرام، اظهار کرد: جرثقیلی که سقوط کرد، ۱۶۰۰ تنی بود و در زمان وقوع حادثه، طوفان حداکثر ۶۵ کیلومتر بر ساعت شدت داشت؛ جای تأمل اینجا بود که جرثقیل را زمان طوفان قفل کرده بودند، در حالی‌که اگر قفل نشده بود و امکان جابجایی و گردش داشت، چنین حادثه‌ای رخ نمی‌داد.وی در خصوص فاجعه منا نیز خاطرنشان کرد: در سرزمین منا برای رسیدن به جمرات سه مسیر اصلی وجود دارد که یکی از آنها محل وقوع حادثه بود.
امام‌ جمعه اراک افزود: ماموران سعودی بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی به‌یک‌باره خیابان ۲۰۴ را مسدود کردند و با توجه به اینکه مسیر یک‌طرفه بود، تجمعی از حاجیان حدوداً به طول ۲٫۵ کیلومتر و عرض ۱۴ متر شکل گرفت و به‌این‌علت که راه فراری وجود نداشت، این فاجعه به بار آمد و متأسفانه اجازه کمک‌رسانی نیروهای امدادی کشورمان را نمی‌دادند، درحالی‌که ظرفیت بالایی داشتیم.
آِیت‌الله دری‌نجف‌آبادی با تاکید بر اینکه برای بدبینی در خصوص علت این حادثه شواهد زیادی وجود دارد، تصریح کرد: از طرفی سعودی‌ها در یمن درگیر هستند و در سرکوب مردم بحرین نیز نقش دارند و از طرف دیگر ملک سلمان با شبه کودتا روی کار آمد و جنگ قدرت زیادی در بین شاهزادگان سعودی وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه داغ ملت ایران، داغ کوچکی نیست، اظهار کرد: کارشکنی نیروهای سعودی فقط به امدادرسانی نیز ختم نشد و در شناسایی و انتقال مجروحان و جان‌باختگان نیز سنگ‌اندازی و ممانعت می‌کردند که مساله کوچکی نیست.
دادستان پیشین کل کشور با بیان اینکه کارنامه ننگین و خیانت‌کاری سعودی‌ها در جریان فاجعه منا بر همگان در جهان ثابت‌ شده است، ادامه داد: اگر موضع محکم و قاطع رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور نبود، سعودی‌ها قصد داشتند بر ماجرای پیش‌آمده سرپوش بگذارند.
عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در پایان تاکید کرد: این فاجعه حداقل سوء تدبیر و ناکارآمدی سعودی‌ها را در اداره حج نمایان می‌کند و هیچ غفلتی از آنها قابل پذیرش نیست و ما باید از تمام ظرفیت‌های سیاسی و فرهنگی خود در پیگیری این فاجعه استفاده کرده و این موضوع را از طرق مختلف مانند دادگاه لاهه، حقوق بشر سازمان ملل و … پیگیری کنیم.
منبع: ابنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.