خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اقلیت‌های دینی در دیدگاه امام خمینی(ره)/ توصیه به مبارزه با ظلم

به گزارش ادیان نیوز، حضرت امام(ره) به‌عنوان رهبری دینی و شخصیتی همه‌جانبه، بر اساس آموزه‌های اسلامی برای اعتقادات پیروان ادیان دیگر، احترام خاصی قائل بودند.
ایشان، نقطه اشتراک همه ادیان را “ظلم‌ستیزی پیامبران‌شان و حمایت آنها از مظلومان و محرومان” می‌دانستند. در این راستا، بنیانگذار انقلاب اسلامی همواره مسیحیان را به پیروی از تعالیم حضرت مسیح(ع) دعوت می‌کردند.
امام خمینی(ره) در پیامی که به مناسبت عید کریسمس برای مسیحیان جهان صادر کردند، پدران کلیسا و روحانیون تابع حضرت عیسی(ع) را به پشتیبانی از مظلومان و مستضعفان گرفتار در چنگال مستکبران توصیه کردند.
در بخشی از این پیام‌آمده بود:”هان! ای پدران کلیسا به پا خیزید و عیسی مسیح را از چنگال این دژخیمان نجات دهید که ‌آن پیامبر بزرگ از ستمگری که دین را وسیله ظلم، و دعا را وسیله رسیدن به مسند ستمگری به بندگان خدا قرار می‌دهد، بیزار است که دستورهای آسمانی همه برای نجات مظلومان از ملکوت نازل شده‌اند و ای مستضعفان جهان برخیزید و هم‌پیمان شوید و ستمگران را از صحنه برهانید که زمین از آن خدا است و وارث آن مستضعفان‌اند.”[۱]
 امام امت، گرفتاری‌های امروز بشر را نتیجه تحقق پیدا نکردن تعلیمات انبیای الهی در بین پیروان‌شان می‌دانستند و روحانیون مسیحی را موظف می‌کردند، که بر حسب تعلیمات مسیح با قدرت‌هایی که بر خلاف مسیر انبیا رفتار می‌کنند، ‌مبارزه معنوی کنند.[۲]
دعوت به بیداری پیروان ادیان ابراهیمی در برابر ظلم و ستم متجاوزان، در سراسر زندگی حضرت روح‌الله(ره) موج می‌زد. به باور رهبر بزرگ انقلاب اسلامی اختلافاتی که بین ادیان وجود دارد، از توطئه‌های دشمنان و برای ایجاد تفرقه است.
بنیانگذار انقلاب اسلامی، علاوه بر اینکه برای اقلیت‌های دینی حق انتخاب نماینده برای مجلس شورای اسلامی قائل بودند، آنها را به انتخاب نمایندگانی اصلح و استکبارستیز وصیت می‌کردند.
حضرت امام(ره) در این خصوص فرموده‌‌اند:”به اقلیت‌های مذهبی رسمی وصیت می‌کنم که از دوره‌های رژیم پهلوی عبرت بگیرند و وکلای خود را از اشخاص متعهد به مذهب خود و جمهوری اسلامی و غیر وابسته به قدرت‌های جهان‌خوار و بدون گرایش به مکتب‌های الحادی و انحرافی و التقاطی، انتخاب نمایند.”[۳]
در مقابل این نگاه وسیع و گسترده- که در واقع برگرفته از سیره پیامبر اعظم(ص) و ائمه معصومین(علیهم السلام) است-، حضرت امام(ره) اما برخوردی قاطع و محکم در برابر کسانی که به نام مسیحیت به ستمگری می‌پردازند، داشت.
به‌عنوان مثال، وقتی که در سیزدهم آبان‌ماه ۱۳۵۸ لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام تسخیر شد، ایشان از این واقعه بزرگ به عنوان انقلاب دوم یاد کردند.
بعد از دستگیری جاسوسان آمریکایی، پاپ ژان پل دوم در تاریخ نوزدهم آبان‌ماه نامه‌ای به حضرت امام(ره) نوشت و به منظور میانجی‌گری بین ایران و آمریکا، نماینده‌ای را به حضور ایشان فرستاد.
گفتگوی امام(ره) با نماینده پاپ و سپس پاسخ نامه در تاریخ بیست و پنجم فروردین‌ماه ۱۳۵۹، از عمق نگاه ایشان نسبت به خطر نفوذ مستکبرین جهانی در بدنه دین مسیحیت حکایت داشت.
ایشان در این پاسخ نوشتند:”من از جناب‌عالی با نفوذ معنوی که بین ملت مسیح دارید، می‌خواهم که دولت آمریکا را از عواقب ستمگر‌ی‌ها و زورگویی‌ها بترسانید و آقای کارتر را که با شکست نهایی مواجه است، نصیحت کنید که با موازین انسانی با ملت‌هایی که می‌خواهند استقلال مطلق داشته باشند و وابسته به هیچ قدرتی در جهان نباشند، رفتار کنند و از تعلیمات حضرت مسیح سلام‌الله علیه پیروی نماید و خود و دولت آمریکا را بیش از این در معرض رسوایی قرار ندهد.[۴]
بنا بر این گزارش، بنیانگذار انقلاب اسلامی با پیروی از سیره عملی پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(علیهم السلام)، رفتاری توام با احترام و عطوفت با پیروان اقلیت‌های دینی داشتند و تبلیغات نادرستی که درباره برخورد اسلام با غیرمسلمانان صورت می‌گیرد را از جانب دشمنان اسلام معرفی می‌کردند.
از جمله نمونه‌های عملی برخورد امام(ره) با مسیحیان می‌توان به رفتار ایشان در زمان تبعید در نوفل لوشاتوی فرانسه اشاره کرد که مورد تحسین مسیحیان قرار گرفته بود. حضرت امام(ره) در زمان اقامت در فرانسه، در سالروز تولد حضرت مسیح(ع) دستور به پخش شیرینی می‌دادند.
خاطرنشان می‌کند، توجه دقیق و حکیمانه حضرت امام(ره) به امر اقلیت‌های دینی در تاریخ سیاست جهان بی‌سابقه است و برای اثبات این مدعا تنها به این دیدگاه ایشان اشاره می‌شود که دو مقوله بسیار مهم “آزادی و امنیت برای اقلیت‌ها” را از مشخصه‌های یک حکومت اسلامی می‌دانستند. 
[۱]  صحیفه نور، ج ۱۱، صص ۷۹-۷۸
[۲]  همان، ص ۹۲ و ۲۰۲
[۳]  همان، ج ۲۱ ،  ص ۱۸۷
[۴]  بروجردی، مصطفی، واتیکان، دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه، تهران، ۱۳۸۰، صص ۱۷۹-۱۷۸
منبع: انجمن رهپویان هدایت
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.