خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گرامیداشت عاشورا از سوی زرتشتیان هند

ادیان نیوز: حجت الاسلام شیخ عباسعلی اسلامی (درگذشت ۱۳۶۴ش) که از سال ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۸ش در هندوستان به سر برده، در خاطراتش خود می نویسد:
«روز عاشورا، پس از اتمام مراسم سوگواری، در معیّت یکی از تجار ایرانی به نام آقا حاج محمد حسن به تراموا سوار شدیم. ترن به میدان «علقه» رسید. اینجا مرکز تجمّع تجار بود و گروهی از تجار ایرانی نیز حضور داشتند. پس از انجام معارفه و آشنایی با ایشان، سخن از عزاداری هندوها و پیروان دیگر ادیان در ایام عاشورا به میان آمد و آقای حاج محمد غضنفر (یکی از بازرگانان ایرانی) توجه ما را به گوشه ای از میدان جلب نمود که دیگهای متعدد غذا، به رسم ایران، به منظور اطعام مردم برپا بود. حاج محمد غضنفر می گفت: آقای اسلامی! این بساط، متعلق به تجار زردشتی ایرانی است و آنان همه ساله برای حضرت سید الشهداء(ع) خیرات می دهند! آنگاه افزود: البته ایشان عقیده دارند که حضرت اباعبداللّه(ع) «داماد» ایرانیان است؛ چرا که دختر یزدگرد سوم، آخرین پادشاه سلسله ساسانی، را به همسری برگزید و این دختر افتخار مادری پیشوای چهارم، حضرت سید الساجدین(ع)، را یافت».
منبع: طلایه دار فرهنگ اسلامی در عصر اختناق، ص ۱۴۴ 
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.