خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

وضعیت مسلمانان در شهر آسمان خراشها

به گزارش ادیان نیوز، به نقل از پایگاه خبری «SCMP»، هنگ‌کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ جزو مستعمرات امپراتوری بریتانیا بود و در آن زمان گروه‌هایی از سربازان هندی به این شهر آمدند که عده‌ای از آن‌ها مسلمان بودند.
پس از پایان استعمار انگلیس، مسلمانان بیشتری از کشورهای مختلف از جمله اندونزی، پاکستان، مالزی و برخی کشورهای آفریقایی به هنگ‌کنگ آمدند و در این شهر ساکن شدند.
مسلمانان هنگ‌کنگ که امروز جمعیت قابل‌توجهی از این شهر چینی را تشکیل می‌دهند، به عنوان یک اقلیت با مشکلات متعددی مواجه هستند.«ابراهیم یونگ یی‌وو»، دبیر افتخاری انجمن برادری و فرهنگ اسلامی چین ـ یکی از پرنفوذترین سازمان‌های اسلامی شهر هنگ‌کنگ ـ از مشکلات مسلمانان این شهر می‌گوید.
وی تأکید می‌کند که دولت هنگ‌کنگ باید تلاش بیشتری به منظور ایجاد فضای زندگی بهتر و فرصت‌های آموزشی بیشتر برای اقلیت‌های دینی که این شهر را به عنوان محل زندگی خود برگزیده‌اند، انجام دهد.
ابراهیم یونگ با انتقاد از «لیونگ چون‌یینگ»، رئیس اجرایی شهر هنگ‌کنگ که از سوی دولت چین انتخاب شده، عنوان کرد که وی حمایت لازم را از جامعه مسلمانان هنگ‌کنگ به عمل نمی‌آورد.
ابراهیم یونگ گفت: مسلمانان غیرچینی هنگ‌کنگ با تبعیض و کشمکش مواجه هستند.ماه گذشته یک اندیشکده چینی به نام اندیشکده «زوبین» از نتایج تحقیقات خود در مورد مشکلات اقلیت‌های قومی خبر داد و عنوان کرد که مسلمانان و کسانیکه به زبان چینی صحبت نمی‌کنند بیش از دیگران در معرض اخراج از محل تحصیل و محل کار هستند و استخدام و اجاره کردن محلی برای سکونت برای آنان دشوارتر از بقیه است.
ابراهیم یونگ در مصاحبه با روزنامه «پست» نیز اعلام کرد که وقت آن است که دولت کاری برای حل این مشکل انجام دهد.از سال ۱۹۹۷، اقلیت‌های زیادی درهنگ‌کنگ ساکن شده‌اند. آن‌ها همچنان برای وفق دادن خود با زندگی در اینجا مشکل دارند و مردم به آن‌ها طور دیگری نگاه می‌کنند. دولت باید برای ارتقاء فضای زندگی آن‌ها وارد عمل شود.
یونگ گفت: کار زیادی در این رابطه انجام نشده و فراهم کردن فرصت تحصیل و کمک به یادگیری زبان چینی حداقل کاری است که می‌توان برای این اقلیت‌ها که هنگ‌کنگ را به عنوان خانه خود برگزیده‌اند انجام داد.
ابراهیم یونگ همچنین عنوان کرد: بر اساس قرآن، اولین و مهم‌ترین چیز برای ما اعتقاد و تسلیم به خدا است. این بدان معنا است که ما باید به خداوند توکل کنیم و باید به سوی راه راست که هدایت جامعه به سمت ثبات و دوری از اغتشاش است، پیش برویم.
وی تأکید کرد: جای تأسف دارد که مسلمانان سراسر جهان به خاطر اقدامات تروریستی که از سوی عده‌ای به نام اسلام انجام می‌شود، هدف سوءتفاهم‌ها قرار گرفته‌اند.
بنابر آمارهای رسمی، هنگ‌کنگ ۳۰۰ هزار مسلمان دارد که نیمی از آن‌ها اندونزیایی، ۴۰ هزار نفر چینی، ۳۰ هزار نفر پاکستانی و باقی نیز هندی، مالزیایی و آفریقایی هستند.بنابر این آمارها، مسلمانان تقریباً یک سوم جمعیت ۶۰۰ هزار نفری شهروندان غیرچینی در هنگ‌کنگ را تشکیل می‌دهند.
شش مسجد اصلی در هنگ‌کنگ وجود دارد که عبارتند از مسجد جامع که قدیمی‌ترین مسجد این شهر است و در دهه ۱۸۴۰ ساخته شده است، مسجد و مرکز اسلامی «کولون» که بزرگترین مسجد هنگ‌کنگ است، مسجد عمار که در سال ۱۹۸۱ ساخته شده، مسجد «چای وان»، مسجد «استنلی» و مسجد ابراهیم.
هفتمین مسجد هنگ‌کنگ نیز در حال حاضر در حال ساخت است و علاوه بر این مساجد نمازخانه‌های متعددی نیز در سراسر هنگ‌کنگ برای مسلمانان وجود دارد.تا سال ۲۰۱۰، ۲۹ مدرسه اسلامی در هنگ‌کنگ وجود داشت که مؤسسه مطالعات اسلامی هنگ‌کنگ و کالج اسلامی «قاسم تیوت» از آن جمله است.
سازمان‌های اسلامی متعددی نیز در هنگ‌کنگ در حال فعالیت هستند که مهم‌ترین آن‌ها هیئت‌امنای صندوق جامعه اسلامی هنگ‌کنگ ـ هماهنگ‌کننده امور دینی و امور مساجد و قبرستان‌های مسلمانان، انجمن فرهنگی اسلامی هنگ‌کنگ، انجمن جوانان مسلمان هنگ‌کنگ، انجمن برادری و فرهنگ اسلامی چین و … است.
مرکز اسلامی «افصا» در سال ۱۹۹۵ در هنگ‌کنگ تأسیس شد، این مرکز در سال ۲۰۰۲ به مرکز برگزاری مسابقات سراسری قرآن هنگ‌کنگ تبدیل شد.افصا در حال حاضر به صورت مرتب به برگزاری مسابقات قرآن در بخش‌های مختلف برای همه مسلمانان هنگ‌کنگ می‌پردازد.
در این مسابقات دانشجویان مدارس اسلامی هنگ‌کنگ شرکت می‌کنند و در هر مسابقه سه داور خارجی نیز حضور دارند تا برگزیدگان در فضایی بی‌طرفانه انتخاب و معرفی شوند.
درهنگ‌کنگ رستوران‌های حلال زیادی نیز برای برطرف کردن نیازهای مسلمان وجود دارد که تعداد آن‌ها رو به افزایش است. همچنین تعداد سوپرمارکت‌هایی که به فروش محصولات حلال می‌پردازند مرتباً بیشتر و بیشتر می‌شود.
منبع: جام نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.