خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

از شیعیان هلند چه می دانید؟

به گزارش ادیان نیوز، شیعیان حدود چهارصد هزار نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند که این جمعیت به شدت در حال افزایش است . اکثر این شیعیان را مهاجران ترک ، افغانی ، عراقی ، کرد ،ایرانی و لبنانی  تشکیل می دهند.
شیعیان هلند از لحاظ اقتصادی در سطح متوسط به پایین قرار دارند که در سال های اخیر این وضعیت رو به بهبودی است . اکثر این شیعیان کاسب بوده و قشر کمی نیز فرهنگی و تاجر می باشند.
مساجد متعلق به شیعیان عبارتنداز:محفل امام علی (ع)درلاهه ، مرکز اسلامی حسینی میشن متعلق به پاکستانی‌های مقیم شهر لاهه ، مرکز متعلق به شیعیان عراقی و مرکز اسلامی ایمان متعلق به افغانی‌های مقیم شهر رتردام  مسجد هجرت در روتردام ، مسجد ۱۴ معصوم(ع) ، مسجد اهل بیت(ع)  و مسجد شهر آیندهوفن ،که از مساجد مهم هلند می باشند و در اعیاد، وفیات ، روز قدس ، دهه اول محرم و … برنامه هایی برگزار می کنند.
از آمستردام ، روتردام و لاهه (دانهاخ ) به عنوان سه شهر مهم مسلمانان در هلند می توان نام برد. در روتردام مرکز اسلامی بزرگی به ریاست آقای فرطوسی وجود دارد که وی از نوادگان قندوزی از علمای بزرگ ترکیه و نویسنده کتاب ینابیع المودًه می باشد. فرطوسی ، با اینکه از اهل سنت است ، ولی گرایش شیعه دارد و کتابها و مقالاتی در فضایل اهل بیت(ع) نوشته است .
فرطوسی که رئیس دانشگاه روتردام هلند نیز هست چند تن از معاونان خویش را از شیعیان انتخاب کرده است. از دروس این دانشگاه می توان به ادیان فرقه ها، علوم قرآنی و اسلامی اشاره کرد. است و فارغ التحصیلان در این دانشگاه می توانند تا مقطع دکترا ادامه تحصیل دهند.دانشگاه روتردام از سراسر جهان و ملت های مختلف پذیرش دارد و علاقه مندان به رشته علوم انسانی و به ویژه با گرایش اسلامی می توانند در این دانشگاه تحصیل و مدرک در سطح بین المللی دریافت کنند.
در آمستردام مسجد الهجره محل تجمع شیعیان است که مسؤولیت این مسجد بر عهده شیخ اسرافیل دمیترکلین ، عضو مجمع جهانی اهل بیت(ع)می باشد که درآن هرهفته نمازجمعه به امامت ایشان برپامی شود.
در این مسجد خطبه های نماز جمعه به زبان های ترکی استانبولی ، عربی و فارسی خوانده می شود، شیخ اسرافیل مسؤول مسجد الهجره فردی فاضل و تحصیل کرده حوزه و دانشگاه است و این مسجد را با همکاری برادران ترک ، عرب و برخی ایرانیان خریداری کرده است .
ایشان همچنین امام  جماعت مسجد رتردام بوده و فعالیت‌هایی مثل برگزاری مراسم دعای کمیل ، نماز جمعه ، تدریس قرآن ، احکام ، عقاید اسلامی ، اجرای عقد و طلاق و ….. را درآن انجام می‌دهد .
شیخ اسرافیل با کلیساهای مختلف در مباحث گوناگون گفت وگو دارد و با کشیشان مناظره می کند و تاکنون نیز چند کشیش را به مذهب تشیع رهنمون ساخته است .در لاهه نیز، مرکزی دینی تاسیس شده است که جوانان شیعه  در جلسات و برنامه های اسلامی آن شرکت می کنند.مدیریت اجرایی این مرکز به عهده آقای بهشتی یکی از برادران ترک است که در ایران و در حوزه تحصیل کرده است و در لاهه نیز فعالیت های گسترده برای برادران ترک تبار ره یافته دارد و با مراکز فرهنگی شیعه ایران هم در ارتباط می باشد.در لاهه ، مسجد الرساله متعلق به شیعیان عراقی و مسجد اهل بیت(ع) متعلق به مسلمانان ترک است ، محفل زینب در این شهر متعلق به شیعیان خوجه است که مسلمانان هندی و پاکستانی برنامه های خود را در آنجا اجرا می کنند و به دلیل وجود سالن بزرگ در این مکان ، مناسبت های اسلامی مانند عاشورا و… را در این مکان برپا می کنند. آقای ربیعی(عراقی ) نیز در هلند با افراد زیادی مانند آقای تیجانی در ارتباط است و سال ها نیز در مصر بوده و بر روی افکار شیعیان مصری تأثیر بسزایی داشته است .
آقای الربیعی مجموعه هایی به صورت فیلم مستند در تبلیغ اهل بیت(ع) در استودیوی شخصی خود ساخته است که به صورت هفتگی از یکی از شبکه های خصوصی هلند پخش می شود.
پارلمان شیعه هلند متشکل از ۳۵ کمیسیون است که در زمینه‌های دینى، فرهنگى واجتماعى فعالیت مى‌کند. این پارلمان تنها نهاد رسمى شناخته شده مذهبى از سوى دولت هلند است.شایان ذکر است، مدتى پیش پارلمان شیعه هلند فارغ التحصیلى ۴۱ امام جماعت و معلم شیعه را با حضور ریتا فردونگ، وزیر مهاجرت هلند وشخصیت‌هاى سیاسى و دیپلماتیک خارجى حاضر در هلند جشن گرفت. دولت هلند توافقنامه‌ای را با بزرگترین هیات اسلامی در این کشور به امضا رساند که طی آن دولت عملا اسلام را به رسمیت شناخت.دراین توافقنامه که میان وزارت دادگستری و شورای نمایندگان مسلمان به امضاء رسیده آمده است: وزارت دادگستری این شورارا شریک اصلی‌اش دربرخورد بامسایل دینیویژه اقلیت‌های مسلمان می‌داند که از جمله این مسایل امور مربوط به دعوت درزندان‌ها، بیمارستان‌ها، وزارت دفاع، نظارت بر ائمه مساجد، اعلام مناسبات دینی مثل آغاز ماه مبارک رمضان و اعیاد است.این توافقنامه پس از گذشت سه سال مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا احتمال فعالیت مشترک دو طرف به صورت دایم بررسی شود.وزیر دادگستری هلند زمان امضای این توافقنامه اظهارداشت: با امضای این توافقنامه وارد مرحله جدیدی از تاریخ تعامل با اسلام ‌شدیم، به گونه‌ای که به مسلمانان امکان داده شد تا مسایل دینی‌شان را بدون دخالت دولت حل و فصل کنند.
منبع: رهیافته
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.