خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

هیچ رهبری به‌اندازه رهبر ایران نسبت به مسائل سیاه‌پوستان آمریکا اشراف ندارد

به گزارش ادیان نیوز، امیر سلیمان، فعال سیاسی و مبارز با تبعیض نژادی در آمریکا، که در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان یکی از” ۵۰۰ مسلمان بانفوذ دنیا” معرفی شد، در حال حاضر یکی از خواننده‌های رپ اعتراضی آمریکاست که درباره سیاست‌های غیرانسانی دولت اسرائیل، فساد مالی دولتمردان آمریکا و دیگر مسائل اجتماعی و جامعه‌شناسی شعر می‌گوید و با لحن آهنگین بدون موسیقی اشعار خود را می‌خواند.
نخستین سؤالی که از امیر سلیمان به‌عنوان یک فعال سیاسی پرسیدم، ارزیابی‌اش از وضعیت سیاه‌پوستان آمریکایی بود و اینکه، چرا زبان هنر را برای مبارزه انتخاب کرده است؟
 ظلم و ستم نسبت به سیاه‌پوستان آمریکا امر جدیدی نیست، صدها سال است که در آمریکا نسبت به سیاه‌پوستان با نژادپرستی و تحقیر رفتار می‌شود و تنها امروزه به‌واسطه تکنولوژی و سرعت انتقال اطلاعات مردم دنیا و حتی مردم آمریکا از این امر مطلع می‌شوند.
سعی می‌کنم با شعر و موزیک اطلاعات بیشتری درباره این ظلم و رفتار نژادپرستانه به مردم بدهم و به‌تدریج با زبان هنر مانع این ظلم وستم شوم. اصولاً تمامی هنرمندانی که به این شیوه رفتار می‌کنند همین هدف را دارند. 
 این موسیقی اعتراضی چقدر در پیشبرد قیام علیه سیاست‌های آمریکا مؤثر بوده است؟
 چیزی نیست که بتوان شمارشی روی آن گذاشت. این آثار کارهای کوچکی است که در درازمدت جواب می‌دهد اما این نوع موسیقی سبب تحریک و تهییج اعتراض‌کنندگان می‌شود چون این اشعار انقلابی است و کسانی که جلوی پلیس آمریکا می‌ایستند به من می‌گویند: زمانی که ما خسته می‌شویم با شنیدن موسیقی تو نیرو می‌گیریم.
شرایط کنونی معترضان سیاه‌پوست را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
این جنبش رفته رفته توسعه می‌یابد اما کار مبارزه تا رسیدن به هدف ادامه دارد و هنرمندانی مانند من هر روز به‌دنبال خلق اثری هستیم تا این جنبش را تقویت کنیم.
همان‌گونه که سلیمان می‌گوید جنبش اعتراض آمیز سیاهان علیه رفتارهای نژادپرستانه آمریکا رفته رفته توسعه می‌یابد و در هر زمان شکلی به خود می‌گیرد، زمانی به‌شکل کتاب و رمان و زمانی هم به‌شکل موسیقی و شعر. الکس هیلی، نویسنده معاصر آمریکایی یکی از سیاه‌پوستانی است که با نگارش کتاب “ROOTS” یا ریشه‌ها به ترسیم زندگی نابه‌سامان آمریکائیان آفریقایی‌تبار می‌پردازد.
سال ۹۲ زمانی که مقام معظم رهبری این کتاب را برای شناخت بهتر چهره آمریکا معرفی کردند استقبال از این کتاب در ایران چندین برابر شد.
 نظرتان راجع به توصیه مقام معظم رهبری برای خواندن کتاب ریشه‌ها اثر الکس هیلی چیست؟
 این کتاب درباره داستان سیاه‌پوستان آمریکایی است که به‌زور آنها را به کشور دیگری آوردند و زبان و دین و فرهنگ آنها را تغییر دادند، درواقع این ظلم مثل ظلم به فلسطینی‌ها نیست.
توصیه رهبر ایران به خواندن این کتاب نشان از درایت و هوش وی دارد و تاکنون هیچ رهبری در دنیا این اندازه نسبت به مشکلات سیاه‌پوستان آمریکا اشراف نداشته و حساس نبوده است.
درباره سانسور اخبار مربوط به سیاه‌پوستان و اعتراضات آنان در آمریکا توضیح دهید.
در رسانه‌های آمریکا مرزبندی شده و چهره‌های سیاه‌پوست را زیاد مهم نمی‌دانند و نشان نمی‌دهند به همین دلیل سیاه‌پوستان باید برای خودشان رسانه داشته باشند تا بتوانند اخبار مربوط به خود را پخش کنند.
مترجم سلیمان از ساخت مستندی توسط وی درباره شعر در ایران می‌گوید. از او خواستم در این مورد بیشتر از سلیمان بپرسد. سلیمان در جواب از اینکه در خانه هر ایرانی یک دیوان حافظ هست ابراز تعجب کرده و می‌گوید: این مستند یک پروژه با همکاری دانشگاه هاروارد درباره شعر و فرهنگ شعر در ایران و به‌ویژه حافظ است.
منبع: تسنیم
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.