خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اهل بیت(ع) در بحث با موبد غیبی

ادیان نیوز: ذیل یکی از پست های وبلاگ “گفت و گو با زرتشتیان” بحثی میان من و جناب موبد غیبی انجام شد. نظر به اهمیت آن، خلاصه اش را می آورم و در ادامه، بحث را تکمیل می کنم:
موبد غیبی: ادعای عصمت باید از طریق قرآن ثابت شود و الا بدعت یا تحریف است.
فاطمی: در قرآن می خوانیم: إِنَّما یریدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکمْ تَطْهیرا (احزاب، آیه ۳۳)؛ خداوند فقط مى‏خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملا شما را پاک سازد.
موبد غیبی: مگر اهل بیت فقط همین چهارده نفرند؟ مگر حضرت زینب نیست؟ مگر فقط یکی از فرزندان امامان جزء اهل بیت هستند؟
فاطمی: اهل بیت پیامبر(ص) طبق گفته ی آن حضرت، تنها شامل ۱۲ امام و حضرت فاطمه(ع) می شود.
موبد غیبی: باید آیات قبل از آن آیه را هم در نظر گرفت که بحث در مورد زنان پیامبر است. پس منظور آیه ی مذکور، زنان پیامبر است. (۱) در هیچ جای آیه اشاره به ۱۴ معصوم ندارد.
فاطمی: اگر منظور آیه زنان پیامبر بود قرآن می گفت: «عنکنّ» و «یطهرکنّ» با ضمیر مؤنث نه به صورت ضمیر مذکر. (چنانکه در آیه های قبل و بعد چند بار «کنّ» به کار رفته است.)
موبد غیبی: اگر میان هزار زن، یک بچه پسر یا حتی جنین پسر باشد، ضمیر به صورت مذکر به کار می رود. کجای آیه اشاره به چهارده معصوم دارد؟
فاطمی: همه ی همسران پیامبر، زن بودند. مگر مرد هم میان آنها بوده که ضمیر به صورت مذکر به کار رود؟ احادیث ما آیه را شرح کرده اند که مراد از «اهل بیت» ۱۳ معصوم دیگر است.
موبد غیبی: اگر قرآن اعجاز ادبیات عرب است، بسیار ناپسندیده است که شرط تطهیر ۱۴ معصوم و ۱۲ امام شما را در تبرج نکردن زنان پیامبر همچون دوران جاهلی و به پا کردن نماز و… بداند.
چگونه ممکن است در نیمه ی نخست آیه از زنان پیامبر بخواهد که چنین و چنان باشند تا در نیمه دوم آن آیه بگوید که خداوند می خواهد ۱۴ معصوم و ۱۲ امام را تطهیر کند؟
فاطمی: این دو بخش آیه، مجزّا از هم است و ربطی به هم ندارند و موضوعاتشان متفاوت است (این شیوه در جاهای دیگر قرآن و نیز در سخنان فصیحان عرب و اشعارشان دیده می شود) و این دو قسمت آیه با هم نازل نشده اند.
موبد غیبی: مراد آیه زنان پیامبر است. کافیست که یکی از این زنان، جنین مذکر داشته باشد. آنگاه بنابر ادبیات عرب، ضمیر مذکر برای آنها به کار برده می شود.
فاطمی: تنها چند سال اخیر است که می توان مذکر یا مونث بودن جنین را تشخیص داد. آن زمان زن باردار تا نمی زایید، پسر یا دختر بودن جنین معلوم نمی شد.
موبد غیبی: با احتمال مذکر بودن جنین هم صیغه مذکر به کار می بردند. برخلاف ادعای شما، مذکر مونث بودن جنین، از روی شکل و رفتار مادر و حتی رفتار جنین، در حد درصد بالا قابل تشخیص بود.
به هر روی چند ملکه ساسانی به دلیل بارداری و این که شاه آینده را باردار هستند به تخت نشستند.
فاطمی: به زودی پستی مستقل در مورد آیه ی مورد اشاره می نویسم.
توضیح امشب
یک) فرض می کنیم، تشخیص داده بودند که جنین مذکر است. در کدام کتاب ادبیات عرب آمده که اگر در میان هزار زن، یک مرد باشد ضمیر مذکر به کار می رود؟ از کدام متن ادبی استفاده کردید که اگر میان نه زن، یکی از آنها جنین پسر در شکم داشت، با ضمیر مذکر مورد خطاب قرار می گیرند؟
دو) به فرض ادعای شما در مورد کاربرد ضمیر مذکر درست باشد، خود شما می گویید: زن های پیامبر مورد خطاب آیه هستند اما جنین مورد خطاب نیست تا ضمیر مذکر به کار رود.
سه) اگر جنین هم در نظر بوده، چرا در آیه های قبل و بعد، ضمیر به صورت مؤنث است؟ طبق قاعده ای که گفتید، در آن موارد هم می بایست ضمیر مذکر به کار می رفت.
چهار) از پاره ای سخنان شما به دست می آید که قرآن را وحی و سخن خدا می دانید. بر این اساس ، خدا در قرآن فقط می گوید: اقیموا الصلاه (نماز را بپا دارید) اما چگونگی انجام دادن آن را برای ما توضیح نداده است. شما دائم می گویید: احادیث حجت نیستند. در این صورت ما چگونه نماز بخوانیم؟ این خدایی که از ما نماز را خواسته، باید راهی به ما نشان دهد که چگونه آن را بخوانیم و الا این قبیل دستورهای قرآن لغو خواهد بود. آن راه، چیزی جز روایت نیست. خود قرآن فرموده: ما آتاکمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا (حشر،‌آیه ۷)؛ آنچه را رسول خدا براى شما آورده است بگیرید، و اجرا کنید، و آنچه را از آن نهى کرده از آن خوددارى نمائید.
پس عمل ما به روایات طبق دستور خود قرآن است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱.    متن آیات قبل و بعد از آیه ی مذکور در سوره ی احزاب:
یانِسَاءَ النَّبىِ‏ِّ مَن یأْتِ مِنکنَّ بِفَحِشَهٍ مُّبَینَهٍ یضَعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَینْ‏ِ  وَ کاَنَ ذَالِک عَلىَ اللَّهِ یسِیرًا(۳۰)
وَ مَن یقْنُتْ مِنکنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صَلِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَینْ‏ِ وَ أَعْتَدْنَا لهََا رِزْقًا کرِیمًا(۳۱)
ینِسَاءَ النَّبىِ‏ِّ لَسْتنُ‏َّ کأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ  إِنِ اتَّقَیتنُ‏َّ فَلَا تخَْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذِى فىِ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا(۳۲)
وَ قَرْنَ فىِ بُیوتِکنَّ وَ لَا تَبرََّجْنَ تَبرَُّجَ الْجَهِلِیهِ الْأُولىَ‏  وَ أَقِمْنَ الصَّلَوهَ وَ ءَاتِینَ الزَّکوهَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ  إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکمُ‏ْ تَطْهِیرًا(۳۳)
وَ اذْکرْنَ مَا یتْلىَ‏ فىِ بُیوتِکنَّ مِنْ ءَایتِ اللَّهِ وَ الحِْکمَهِ  إِنَّ اللَّهَ کاَنَ لَطِیفًا خَبِیرًا(۳۴)
منبع: راه راستی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.