خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مراسم اربعین از معجزات امام حسین(ع) است

به گزارش ادیان نیوز، حسن رحیم‌پور ازغدی، نظریه پرداز و استاد دانشگاه در مراسم اختتامیه همایش ملی اربعین که شامگاه دیروز ۲۰ آبان در حوزه هنری برگزار شد، اربعین را یکی از معجزات امام حسین(ع) برشمرد و بیان کرد: چنین رویدادی نه در تاریخ و نه در عرصه جهانی مشابهی حتی با نصف این جمعیت و عظمت را ندارد. 
وی افزود: زیارت اربعین حرکت یک امت است که از حالت سکون به جنب و جوش در می‌آید و مناسبت‌های انسانی را با معنای جدیدی تعریف می‌کند.
 
این استاد دانشگاه تغییر در مفاهیم مالکیت و ایثار را از جمله مفاهیم جدید ارائه شده در مراسم اربعین دانست و توضیح داد: در راهپیمایی اربعین هیچکس خود را مالک چیزی نمی‌داند و در شرایطی که همه از خطرات جانی این سفر آگاهند در ابعاد بیست و چند میلیونی گام در این مسیر می‌گذارند.
 
وی در خصوص مفهوم ایثار گفت: نه تنها چنین پذیرایی در تمام جهان بی‌نظیر بوده و حتی باور‌نکردنی است بلکه عراقی‌ها برای پذیرایی زائران با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و مهمان‌ها را از یکدیگر می‌ربایند به طوری که اگر در همه جای جهان، گدایی برای دریافت کمک است اینجا برای کمک کردن گدایی و التماس می‌شود.
 
رحیم‌پور ازغدی ریاضت سازنده را از دیگر خصوصیات منحصر به فرد زیارت اربعین برشمرد و تصریح کرد: بر خلاف سایر ریازت‌ها که خرد کننده شخصیت و کرامت انسان است این ریاضت سازنده و تاریخ‌ساز است.
 
این نظریه‌پرداز اسلامی در خصوص دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد راهپیمایی اربعین گفت: تجمیع فایده‌گرایی- عقلانیت، عشق- برنامه‌ریزی، فرد‌گرایی- جمعیت، اخلاق- سیاست، عدالت-اختیار، مدیریت-خودجوشی، جنسیت-عفت، ملیت-جهانی‌ شدن، در شرایطی صورت گرفته که در کلیه تمدن‌ها از جمله تمدن غرب این موارد کاملا با هم متضاد بوده و از چالش‌های بشری است.
 
وی افزود: هیچ کجای دنیا عشق برنامه‌ریزی شده وجود ندارد و در حالی که جنسیت‌های مذکر و مؤنث کیلومتر‌ها با یکدیگر پیاده‌وری می‌کنند هیچ‌گونه عمل خلاف عفت رخ نمی‌دهد و همچنین اگرچه مدیریت در این مراسم اعمال می‌شود اما خودجوش بودن به خوبی در آن نمایان است.
 
رحیم‌پور ازغدی در پایان با اشاره به آیه‌ای از قرآن مبنی بر اینکه «آیا می‌خواهید شما را به تجارتی که هر دو طرف آن سود است هدایت کنم؟» خاطرنشان کرد: در تفکر اسلامی سودگرایی و عقلانیت کاملاً با عشق جمع‌پذیر بوده و مطلوب است به طوری که ما تنها در معیار و ملاک سنجش آنچه که برای انسان سودمند است با غرب اختلاف داریم.
منبع: باشگاه خبرنگاران
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.