خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کلاس اسلام شناسی سی ان ان با تدریس سید حسین نصر!

به گزارش ادیان نیوز، نام کریستین امان پور خبرنگار ایرانی-انگلیسی سی ان ان و اخیرا مجری برنامه این هفته ای بی سی برای بسیاری از کارشناسان عرصه خبر نامی آشناست. ایرانیان نیز به دلیل مصاحبه ی این خبرنگار حرفه ای با روسای جمهور ایران من جمله هاشمی رفسنجانی، رئیس دولت اصلاحات، محمود احمدی نژاد و حسن روحانی و به سبب اصالت نیمه ایرانی اش (پدر وی ایرانی و مادرش بریتانیایی می باشد) شناخت نسبی نسبت به او دارند.
او از خبرنگاران جنگی مشهور جهان به شمار می‌رود. گزارش‌های امان‌پور از بالکان در سال ۱۹۹۴ موجب کسب جوایز متعدد بین المللی از سوی او شد. در دسامبر ۱۹۹۲، هنگام آغاز عملیات نیروهای آمریکا در سومالی، امان‌پور برای مدت کوتاهی به سومالی رفت تا از موگادیشو به‌طور زنده گزارش کند.

امان پور سابقه گفتگو با چهار رئیس جمهور ایران را دارد.
گفته می‌شود امان‌پور بالاترین دستمزد را در میان خبرنگاران جهان دارد. گزارش‌های او تضمین کننده اهمیت یک خبر است.
شناخته بودن امان پور و معروفیت برنامه هایش بدان حد است که عموم شخصیت های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… مشهور جهان دعوت او برای گفتگو را رد ننموده اند. وی سابقه گفتگو با شخصیت هایی هم چون یاسر عرفات، پرویز مشرف، مسعود بارزانی، ملک عبدالله، محمود عباس و… را در کارنامه خود دارد.

سید حسین نصر با حکم محمد رضا پهلوی در سال ۱۳۵۱ رئیس دانشگاه آریا مهر (شریف) شد. فرح پهلوی نیز دکتر نصر را در سال ۱۳۵۲ مأمور کرد تا با حمایت وی مرکزی برای مطالعه و آموزش فلسفه تأسیس کند.
وی که در سال ۱۹۹۸ با جیمز روبین سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا ازدواج نموده در برنامه شب گذاشته اش در شبکه معروف سی ان ان مبادرت به بررسی اسلام در آمریکا از طریق گفتگو با برخی به ظاهر کارشناسان اسلامی از طریق بررسی کتابی به نام «مطالعه قرآن» پرداخت.
سید حسین نصر رئیس دفتر پیشین فرح همسر محمد رضا شاه پهلوی و از عناصر مدعی اسلام شناسی از جمله کارشناسان این برنامه اسلام شناسی بوده است. حسین نصر پیشتر و در پاسخ به چرایی پذیرش مسئولیت دفتر فرح می گوید: «احساس می‌کردم که تنها کسی بودم که می‌توانستم همچون میانجی به ایجاد موقعیتی کمک کنم که در آن مثلاً آیت الله خمینی با شاه مصالحه کنند و نوعی حکومت سلطنتی اسلامی بر پا شود، همان‌طور که در عصر صفوی داشته‌ایم، که در آن علما نیز دربارهٔ بعضی از امور مملکتی اظهار نظر کنند اما ساختار سلطنتی کشور دچار تحول نشود. بسیاری از علما در آن دوره همین نظر را داشتند، چرا که مثل من می‌ترسیدند سقوط رژیم به قدرت گرفتن کمونیست‌ها یا مجاهدین خلق بینجامد.». حسین نصر خود یکی از نویسندگان کتاب مطالعه قرآن بوده است.

حسین نصر که پیش از انقلاب اسلامی دارای مراوداتی با برخی چهره های موجه هم چون علامه طباطبایی و شهید مرتضی مطهری بوده با اخد کرسی اسلام شناسی در دانشگاه جرج واشنگتن پس انقلاب تلاش نموده به ارائه تفاسیری جدید و همسو با شرایط کنونی ترویج شده از سوی غرب که امام آن را مدلی از اسلام آمریکایی می خواند بپردازد.
کریستین امان پور مجری برنامه که به گفته ی برخی مورخین دارای پدری بهایی و مادری یهودی بوده است، به دلیل رگه ایرانی اش مدام مورد استقبال و تبلیغ رسانه های بیگانه جهت ارائه چهره ای متفاوت از ایران و اسلام قرار می گیرد تا آن جا که در برنامه شب گذشته نیز با طرح سوالاتی مبهم در پی ایجاد شبهاتی در رابطه با اسلام و قرآن برآمده است. نشریه فوربس در گزارش سال گذشته اش از امان پور به عنوان یکی از صد زن قدرتمند جهان نام برده است.

امان پور با وجود مواضع ضد ایرانی و اسلامی اش توانست مجددا و با موافقت مسئولین به ایران سفر نموده و با شماری از مقامات ارشد کشورمان دیدار نماید. او در سفر خود به ایران قصد تهیه گزارش از مسجد جمکران را داشته که ظاهراً به علت عدم هماهنگی لازم و احتمال سوء استفاده وی از احساسات مردم از ورود به این محل منع شده است.
در برنامه دیشب سی ان ان علاوه بر نصر شماری دیگر از نویسندگان کتاب مطالعه قران نظیر محمد رستم، ماریا دکاکه و… نیز مشارکت داشته اند.
مولفان کتاب مطالعه قرآن مدعی اند که این کتاب ترجمه ای دقیق و نزدیک از قرآن مجید است که تجزیه و تحلیلی دقیق از آموزه های کلامی، متافیزیکی، تاریخی و زمینه های جغرافیایی آْن ارائه می کند. کتاب مذکور شامل یادداشت های مطالعاتی گسترده با مقدمه ویژه ای توسط کارشناسان ذیربط است و توسط یک محقق اسلامی معروف عصر حاضر ویرایش شده است که در جهان غرب و جهان اسلام فردی قابل احترام است.
منبع: فرهنگ
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.