خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پیشینه تاریخی گفت‌و‌گوی اسلام و مسیحیت با تأکید بر دیدگاه شیعه و کاتولیک

به گزارش ادیان نیوز، گفت‌و‌گوی بین بزرگان دین اسلام و مسیحیت از همان ابتدای ظهور اسلام وجود داشته و “محمدحسین طاهری آکردی” ضمن بررسی این گفت‌و‌گوها از منظر تاریخی، روایی و قرآنی نمونه‌هایی از آن‌ها را در کتاب “پیشینه تاریخی گفت‌و‌گوی اسلام و مسیحیت” آورده است تا گفت‌و‌گو محور بودن اسلام را ثابت کند.
این کتاب مشتمل بر پنج فصل با عناوین کلیات، گفت‌و‌گوی مسلمانان و مسیحیان در تاریخ، گفت‌و‌گوی معصومان و مسیحیان، گفت‌و‌گوی علمای شیعه با مسیحیان و گفت‌وگوی علمای شیعه با مسیحیت در قرن اخیر است.
مؤلف در فصل اول به وجود گفت‌و‌گو در قرآن، سیره نبوی(ص) و اهل بیت(علیهم‌السلام) پرداخته و در تعریف اصطلاحی گفت‌وگو آورده است: “هر شکلی از نشست یا ارتباط بین اشخاص، گروه‌ها یا جوامع به منظور دوستی و احترام به اشخاص و اعتماد به یکدیگر به‌خاطر دست‌یابی به فهم بیشتر حقیقت یا به‌خاطر روابط انسانی بیشتر.”
گفت‌و‌‌گوهای پیامبر (ص)، گفت‌وگوهای اهل بیت پیامبر (علیهم‌السلام)، گفت‌و‌گوی سلطان ناصر با پاپ گریگوری هفتم، نامه ابن تیمیه به سر جواس، حاکم قبرس (رساله قبرصیه)، گفت‌و‌گوی خلیفه المهدی باطیمائوس و گفت‌و‌گوی هارون با پزشک مسیحی از جمله گفت‌و‌گوهای مسلمانان با مسیحیان بوده که مؤلف در فصل دوم به آن‌ها پرداخته است.
نویسنده، در فصل سوم نخست دیدارهای پیامبر اکرم (ص) با مسیحیان و سپس نامه‌های ایشان به مسیحیان را بررسی و در ادامه گفت‌و‌‌گوی ائمه اطهار(علیهم‌السلام) با مسیحیان را مطرح کرده و روش‌شناسی سیره معصومان در گفت‌وگو با مسیحیان، بخش انتهایی این فصل را تشکیل می‌دهد.
مطابق با این بخش، رعایت ادب و اخلاق اسلامی، داشتن سعه صدر و تحمل عقاید و آرای دیگران، پرهیز از ورود به جدال‌های بی‌حاصل، استفاده از مباحث علمی، استفاده از روش‌های عقلی و استدلالی در گفت‌و‌گو، استفاده از روش ترغیب و تشویق به جای تهدید و ارعاب از جمله اصول حاکم بر گفت‌و‌گو در سیره پیامبر اعظم(ص) و ائمه معصومین(علیهم‌السلام) است.
فصل چهارم کتاب به گفت‌و‌گوی علمای شیعه با مسیحیان اختصاص دارد و در این فصل از بزرگان و مراجعی چون: سید احمدعلوی-از اولین ردیه نویسان شیعه-، سید جمال‌الدین اسدآبادی، علامه شیخ محمد حسین آل کاشف الغطا، سیدروح‌الله موسوی (امام خمینی)، محمدتقی جعفری، امام موسی صدر، سیدعلی حسینی خامنه‌ای(مقام معظم رهبری) و … نام برده و روش‌های گفت‌وگو را ردیه نویسی، مناظره، دیالوگ و گفت‌و‌گو، رابطه تعلیم و تعلّم، دیالوگ زندگی و برخورد فقهی معرفی می‌کند.
گفت‌و‌گوی علمای شیعه با مسیحیت در قرن اخیر عنوان فصل آخر کتاب را تشکیل می‌دهد که در آن مؤلف ابتدا به معرفی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پرداخته و سپس گفت‌وگوی شیعه با مراکز کاتولیکی مانند: واتیکان و مؤسسه الهیات دینی سنت‌گابریل اتریش و گفت‌وگوی شیعه با مراکز غیرکاتولیکی مانند: شورای جهانی کلیساها، مسیحیان انگلیکن و … را مطرح کرده است.
گفتنی است، کتاب “پیشینه تاریخی گفت‌و‌گوی اسلام و مسیحیت با تأکید بر دیدگاه شیعه و کاتولیک” با استفاده از روش توصیفی-تاریخی تدوین شده و در نوع خود جزء نخستین کتاب‌های منتشر شده در این حوزه به‌حساب می‌آید.
معرفی نویسنده
محمدحسین طاهری آکردی در سال ۱۳۵۴ در استان قم دیده به جهان گشود. وی در سال ۱۳۶۸ با توجه به علاقه وافری که به علوم دینی داشت، وارد حوزه شد و در طی دوران تحصیل و درس خارج از محضر اساتید معروفی همچون: آیات عظام سبحانی، صادق لاریجانی، نوری همدانی، خسروشاهی و … بهره برد.
نویسنده کتاب “پیشینه تاریخی گفت‌و‌گوی اسلام و مسیحیت با تأکید بر دیدگاه شیعه و کاتولیک” علاوه بر مدرک درس خارج دروس حوزی، دارای مدرک دکترای ادیان و عرفان گرایش ادیان ابراهیمی با عنوان پایان‌نامه “مقایسه تطبیقی نهاد کلیسا در مسیحیت کاتولیک با سازمان روحانیت در شیعه” است.
منبع: انجمن رهپویان هدایت
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.