خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گرایش دانشگاه های عربی به سکولاریزاسیون در مطالعات اسلامی

ادیان نیوز: در این نشست که به همت دفتر تقریب دانشگاه ادیان و مذاهب، صبح چهارشنبه ۲۰ آبان در سالن کنفرانس شهید بهشتی و با حضور جمعی از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان علاقه مند برگزار شد، مدیر «معهد المعارف الحکمیه» لبنان به تشریح علل و عوامل تحولات دینی سیاسی معاصر به ویژه در جهان عرب پرداخت.
سخنران این نشست در ابتدا به موج فزاینده دین گرایی در جهان معاصر پرداخت و روی کار آمدن جمهوری اسلامی و شخصیت رهبر فقیه آن را از مهمترین عوامل توجه دوباره انسان معاصر به دین و گرایش روزافزون به دین به ویژه در میان جوانان غربی دانست.
شیخ جرادی در این نشست با اشاره به وضعیت کنونی منطقه و جهان با اشاره به اکثریت اهل تسنن در جهان اسلام از انتقال قدرت تاثیرگذاری در جهان اسلام از الازهر که روزگاری کانون توجه مسلمانان جهان بود به پایگاه وهابیت به رهبری سعودی ها گفت و افزود: مسئله ای که اینجا پیش می آید این است که وهابیت بر خلاف الازهر مذاهب دیگر را قبول ندارد.
جرادی حرکت ها و جنبش های اسلامی معاصر را به دو دسته سیاسی و غیرسیاسی تقسیم کرد و  شکست اخوان المسلمین در مصر را که نماینده مهمترین حرکت اسلامی سیاسی در بین اهل تسنن بود تجربه ای تلخ برای مسلمانان خواند و افزود: این شکست برای عامه مردم این پیام را القاء کرد که اسلام دین سیاسی نیست.
میهمان لبنانی دانشگاه برآمدن گروه های تندرو به اصطلاح مسلمان را از نتایج فجیع این تجربه تلخ خواند که باعث شده اسلام حالا در میان افکار عمومی حداقل غرب به نماد دین خشن تبدیل شود.
شیخ شفیق از خطر جدیدی در جهان اسلام نیز سخن گفت که بسیار مایه نگرانی است و آن تلاش برخی کشورها در مراکز دانشگاهی و با همکاری پایگاه های خبری به منظور سکورلاریزه کردن اسلام است.
وی از دانشگاه های زیتونه تونس و دانشگاه های کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و لبنان به عنوان مهمترین پایگاه های این حرکت نام برد که در آنها اسلام به روش سکولار مورد مطالعه قرار می گیرد به نحوی که تفکر سکولار درباره اسلام مایه مباهات افراد شده است.
منبع: دانشگاه ادیان و مذاهب
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.