خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حرف‌های جالب بانوی پزشک تازه‌مسلمان درباره زن در اسلام

به گزارش ادیان نیوز، لیزا (زینب) کیلینگر (Lisa Zaynab Killinger) پزشک بخش رادیولوژی در دونپورت یکی از شهرهای آیووا (Davenport, Iowa) در کشور آمریکاست. هنگامی که او در رستوران با افرادی مواجه می‌شود که از خوردن گوشت خوک خودداری می‌کنند، کنجکاو می‌شود که آنها چه دینی دارند. در گفتگوی با آنها با اسلام آشنا می‌شود. بسیار مشتاق می‌شود که نظر اسلام را در زمینه‌های مختلف بداند. بعد از یکسال مطالعه راجع به اسلام و رفت و آمد به مسجد و کلیسا، بالاخره در اول ماه مبارک رمضان ۱۹۷۹ میلادی رسماً مسلمان شدن خود را اعلام می‌کند و مقید به آداب اسلامی می‌شود. او در حال حاضر یکی از مدافعین اسلام است که در سمینارهای مختلف راجع به اسلام سخن می‌گوید و به شبهات اسلام ستیزان پاسخ می‌دهد.
خانم کیلینگر در سمیناری راجع به حقوق زن در اسلام اینگونه سخن می‌گوید:
«بسم الله الرحمن الرحیم»
اسلام دین عقل و خرد است. زنانی مسلمان می‌شوند که می‌خواهند عفبف باشند. می‌خواهند به دنبال تحصیلات عالیه باشند، می‌خواهند فعالیت اجتماعی و اقتصادی داشته باشند و می‌خواند با خدا رابطه عاشقانه داشته باشند. ۱۴۰۰ سال پیش مردم دختران خود را زنده به گور می‌کردند. اسلام به مخالفت با آنان برخاست. آیا در جوامع امروزی هنوز این رسم غلط وجود دارد؟ بله در برخی کشورها زنان تنها حق دارند یک فرزند داشته باشند و برای اینکه نام خانوادگی آنها حفظ شود، فرزندان دختر را می‌کشند و فقط به پسر اجازه بقا می‌دهند. سقط جنین‌های گسترده و بی‌رویه نمونه دیگر قتل کودکان است. با زنان مانند حیوانات برخورد می‌شد و به عنوان کالای اقتصادی در دست مردان رد و بدل می‌شد، آنها حق انتخاب همسر و ارث بردن نداشتند. اسلام پیام جدیدی را برای بشریت آورد؛ پیام حق و عدالت. در اسلام مردان حق هیچ گونه ظلم و ستمی به زنان ندارند. مردان و زنان در اسلام خواهر و برادر دینی هم هستند و هیچ تفاوتی بین انسان‌ها در رنگ و نژاد نیست. اگر در برخی جوامع به زنان ظلم می‌شود، به دلیل عدم آگاهی است و باید زنان راجع به حقوق خود آگاهی پیدا کنند.
الله خدای ابراهیم است، خدای موسی است، خدای عیسی مسیح و خدای محمد (صلی الله علیه و آله)
برخی مردم از خدای مسلمانان وحشت دارند چرا که از طریق رسانه‌ها، دیده‌اند هنگامی که برخی مسلمانان جاهل انسان‌ها را می‌خواهند سر ببرند و یا عملیات انتحاری داشته باشند، می‌گویند الله اکبر. در حالی که الله یک لفظ عربی است برای خدای مشترک بین ادیان ابراهیمی؛ الله خدای ابراهیم است، خدای موسی است، خدای عیسی مسیح و خدای محمد (صلی الله علیه و آله). ما به خدای مهر و محبتی اعتقاد داریم که هرگز حقوق نصف جامعه یعنی زنان را نادیده نگرفته است.
اسلام به زنان حق رأی داده
اسلام به زنان حق رأی داده است در حالی که در همین آمریکا تا قرن ۱۹ زنان حق رأی نداشته‌اند. در این کشور حتی تا چندی پیش زنان از حق ارث محروم بوده‌اند. زنان در برخی شرایط حق طلاق دارند. در اسلام کسب دانش نه تنها از حقوق زنان است بلکه از وظایف زنان است. پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) فرمودند: طلب علم بر هر مرد و زن مسلمانی واجب است. اولین مدرسه کودکان، آغوش پر مهر و محبت مادران است.
اسلام با «اقرأ» خواندن آغاز شد: اقرأ باسم ربک الذی خلق. آیا کسی راجع به «اسلمیه» شنیده است؟ او اولین پزشک زن در اسلام است او از پدرش پزشکی را یاد گرفت. در زمان پیامبر اکرم از آن حضرت سوال کرد که آیا می‌تواند به مداوای زخمی‌های جنگی بپردازد؟ پیامبر اکرم فرمود: بله. اسلمیه حتی گروهی از زنان را در خدمت گرفت و به آنها آموزش پزشکی داد. زنان جامعه ما باید به فکر تحصیلات عالیه باشند تا بتوانند به جامعه خدمت کنند. یکی از اموری که سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام بر آن تأکید دارند، عفیف بودن است. شما زنان ارتدوکس و یهودی را در خاورمیانه مشاهده می‌کنید که روسری می‌پوشند. کتاب مقدس از زنان می‌خواهد تا سر خود را بپوشانند. خداوند از زنان خواسته است که پوشش عفیف داشته باشند. پس زنان مسلمان متفاوت از دیگر زنان نیستند و این روسری مخصوص مسلمانان نیست.
هم مرد باید عفیف باشد و هم زن
هم مرد باید عفیف باشد و هم زن. عفیف بودن هم در پوشش است و هم در رفتار. مردان نیز باید لباس مناسب داشته باشند. قرآن کریم ما را به عفیف بودن راهنمایی کرده است و انسان باید قلباً این مطلب را بپذیرد و به آن پایبند باشد. باید فواید حجاب را به زنان آموخت تا آنها با اختیار خود حجاب را بپذیرند. برخی از زنان فمنیست در کالیفرنیا وقتی مرا با این حجاب دیدند، گفتند که این نوع پوشش، پر ابهت است. برخی فکر می‌کنند که عفاف و حجاب ظلم به زنان است و آزادی را با غیر عفیف بودن برابر می‌دانند. اما آزادی زنان در اینجا یعنی زن عامل تبلیغات کالاهای گوناگون در تلویزیون و جامع باشد. این آزادی است؟‌
در اسلام تجارت برای زنان اشکالی ندارد
در اسلام تجارت برای زنان اشکالی ندارد همانطور کهحضرت خدیجه (سلام الله علیها) همسر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بازرگان بود. حتی او از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) درخواست کرد با او ازدواج کند. صحبت کردن زن در جامعه و داشتن فعالیت اقتصادی از نظر اسلام اشکالی ندارد. حتی زنان پیامبر در مورد احادیث (پس از پبامیر) نظر می‌دادند که مثلاً فلان حدیث درست نیست و احادیث را تصحیح می‌کردند.
اسلام الکل را حرام کرده
مطلب دیگر اینکه اسلام الکل را حرام کرده است. در جامعه آمریکا حدود ۷۵ درصد جرایم به خاطر مصرف الکل است. اسلام الکل را حرام کرده است چون برای انسان ضرر دارد. قمار نیز حرام است. در آمریکا ثروتمندان بیشتر قمار می‌کنند یا فقرا؟ فقرا، چون می‌خواهند در یک شب پولدار شوند ولی هر روز فقیرتر می‌شوند. الکل و قمار بنیان خانواده را خراب می‌کند از این رو در اسلام حرام شمرده شده است. بسیاری راجع به چند همسری در اسلام سوال می‌کنند. ولی اسلام در شرایط خاصی به مردان اجازه ازدواج مجدد می‌دهد. قرآن کریم می‌فرماید اگر می‌ترسید که عدالت را رعایت نکنید، اجازه ازدواج مجدد ندارید و این موضوع بیشتر به شرایط جوامع و فرهنگ‌ها برمی‌گردد. در شرایط امروز که طلاق زیاد شده است، چند همسری راه حلی برای جلوگیری از ارتکاب حرام است.
ما باید سطح معلومات خود را راجع به اسلام بالا ببریم
ما باید سطح معلومات خود را راجع به اسلام بالا ببریم و با زنان غیر مسلمان راجع به حقوق زن در اسلام صحبت کنیم. چرا در آمریکا زنان بیشتر از مردان مسلمان می‌شوند؟ چون اسلام دینی است که مدافع حقوق زنان است. بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر شرایط برای من خیلی سخت شد آنها همه اطلاعات مرا در اختیار داشتند؛ ایمیلم، محل کارم و حتی تعداد فرزندانم را می‌دانستند اما الحمد لله آسیبی به من نرسید و من از این فرصت برای گفتگو با غیرمسلمانان استفاده کردم. باید به سنت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پایبند باشیم که فرمودند به دیگران لبخند هدیه کنید. نمی‌گویم که زنان به مردان لبخند بزنند اما زنان در مواجهه با دیگر زنان باید همیشه با روی باز و لبخند برخورد کنند. گفتگوی عاقلانه و حکیمانه با غیر مسلمانان بهترین روش معرفی و تبلیغ اسلام است. الحمد لله رب العالمین».
منبع : ادیان نت
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.