خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عاق والدین مانع اجابت دعا می‌شود

به گزارش ادیان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین نصوری، با بیان این‌که «انسان چه در دنیای امروز و چه در گذشته همواره به دنبال مسائل مادی بوده است و به همین سبب همواره در مسائل معنوی دچار خلاءهایی است» اظهار کرد: انسان باید در دنیا خلاءهای معنوی روح خود را پر کند و فطرتا طالب دعا و نیایش است. دعا یک فرصت از سوی خداست که به بندگان داده می‌شود و انسان می‌تواند آن خواسته خود را از ذات باری تعالی طلب کند. دعا یک ابزار و فرصت برای بندگی کردن است.
وی گفت: انسان با دعا می‌فهمد که مبداء تمام خوبی‌ها خداوند است. نفس وجودی انسان ذاتا کمال‌گراست و دعا سبب می‌شود که انسان راحت‌تر به سمت این کمال حرکت کند. دعا در بین مسلمانان و به‌خصوص شیعیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و ما در بین ادعیه‌هایی که از معصومین (ع) داریم صحیفه مختلفی از جمله صحیفه سجادیه،‌ صحیفه صادقیه، صحیفه کاظمیه، صحیفه رضویه و صحیفه مهدویت را می‌بینیم و تمام این‌ها نشان از توجه امامان (ع) و شیعیان به بحث و جایگاه دعاست. به طور کلی دعا باعث رشد معنوی انسان می‌شود و سبب می‌شود که خیلی از معضلات و مشکلات انسان‌ها حل شود.
 
معاون مرکز تخصصی مهدویت در ادامه با بیان این‌که «برای دعا کردن شرایطی وجود دارد» گفت:‌ هواپیما برای پرواز ابتدا باید یک مقداری بر روی باند حرکت کند و بعد اوج بگیرد. انسان هم اگر می‌خواهد در دعا اوج بگیرد باید مقدمات و شرایط آن را فراهم کند. ما در یک آیه‌ای از قرآن می‌خوانیم « اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ یا کسی که دعای مضطرّ را اجابت می‏‌کند و گرفتاری را برطرف می‏‌سازد.» یعنی در دعا باید حالت اضطرار و تلاش و کوشش داشته باشیم.
 
وی افزود: یکی دیگر از شرایط دعا این است که خالصانه و از ته قلب از خداوند چیزی را بخواهیم. در دعا هرگز نباید به خدا دستور بدهیم. مثلا بگوییم خدایا کاری کن من در فلان جا برنده شوم و نامم برای زیارت خانه تو در آید. می‌توانیم دعا کنیم که خدای توفیق زیارت خانه خود را به من عطا کن. در دعا هرگز نباید با خدا دستوری صحبت کنیم.
 
نصوری ادامه داد: قبل از دعا کردن و تقاضا از خداوند یک خودسازی درونی هم داشته باشیم. اگر ما زبان خود را از دروغ و غیبت و تهمت حفظ نکنیم نباید انتظار اجابت دعا داشته باشیم. ترک گناه و تقاضای توبه از خداوند از دیگر شروط اجابت دعاست. مکان مقدس و زمان هم در به اجابت رسیدن دعا تاثیر دارد. ما در مکان‌هایی همچون بقاع متبرکه و در حالت‌هایی مثل قنوت نماز و یا نماز شب می‌توانیم دعا و خواسته خود را از خداوند داشته باشیم.
 
وی تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های مهم در اجابت دعا که منحصر به شیعیان است این است که در دعا واسطه‌ای را با خود نزد خدا ببریم و اهل بیت (ع) می‌توانند برای ما واسطه باشند.
 
وی تصریح کرد: خداوند در قران می‌فرماید”ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکمْ یعنی بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را”. با توجه به این آیه گاهی اوقات برخی از بندگان می‌گویند که ما بیمار هستیم و دعا کرده‌ایم ولی خداوند اجابت نمی‌کند و یا بنده‌ای در فقر است و تقاضای پول از خداوند می‌کند و یا فردی که به سن ازدواج رسیده ولی شرایط ازدواج برای او مهیا نیست. خداوند در آیه ۱۸۶ سوره بقره خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید که به بندگان بگو اگر دعایی از بندگان به اجابت نرسید شاید خیر آن‌ها در آن بوده است و هر دعایی که انسان نزد خداوند دارد اگر برای خودش به اجابت نرسد این دعا در نسل او ذخیره می‌شود.
 
معاون مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: گاهی دعا اجابت می‌شود ولی نه آنگونه که می‌پنداریم. اگر دعایی هم به اجابت نرسید باید بدانیم که خیر همین بوده است و نباید دست از توجه به خدا برداریم. ما اگر بخواهیم در گاوصندوقی را بازکنیم باید تمام رمزها و دندانه‌ها در کنار هم باشند. برای اجابت دعا هم باید همین گونه عمل کنیم. یعنی موانع را برطرف کنیم و تمام اصول را در کنار هم قرار بدهیم. از جمله عواملی که سبب عدم اجابت دعا می‌شود. ترک نماز، عاق والدین،‌ غیبت، تهمت و امثال این‌هاست.
 
نصوری گفت:‌ در به اجابت رسیدن دعا باید به عوامل طبیعی هم دقت کنیم. مثلا اگر طلب مال و روزی از خدا داریم نباید فقط در خانه بنشینیم و دعا کنیم بلکه باید در این راستا حرکت کنیم و از خدا بخواهیم که به ما برکت بدهد. لقمه حرام و مال غیر و حتی مال شبهه‌ناک نباید در زندگی باشد. اسباب لهو و لعب در زندگی سبب می‌شود که دعا به اجابت نرسد. زبان را باید از فحاشی و تهمت و تمسخر و آبروریزی نگه داریم تا دعای ما به اجابت نزدیک‌تر شود.
منبع: ایسنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.