خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

امام صادق(ع): «تقیه» جزء آداب زیارت کربلاست

به گزارش ادیان نیوز، حجت الاسلام پناهیان در همایش «آیت‌الایمان» که با حضور فعالین و خادمین فرهنگی حماسۀ حسینی در سالن همایش سازمان حج و زیارت برگزار شد، در خصوص ضرورت شرکت در سفر ادربعین سخنرانی کرد و نکاتی برای افزایش بهره‌وری از سفر اربعین بیان نمود. در ادامه قسمتی از این سخنرانی را می‌خوانید:
 
♦ امام صادق(ع) دربارۀ آداب زیارت امام حسین(ع) می‌فرماید:
«و بر تو لازم است که تقیه را رعایت کنی؛ … وَ یَلْزَمُکَ التَّقِیَّهُ الَّتِی قِوَامُ دِینِکَ بِهَا»(کامل الزیارت،ص۱۳۱) تقیه یعنی حرفی نزنی که به خیلی‌ها بربخورد، کاری نکنی که صدمه بخوری و مراقبت کنی که این آرامش به‌طور کلی در جامعۀ اسلامی حفظ شود. این سفارش امام صادق(ع) به زائر امام حسین(ع) است.
 
♦ چرا توصیه به رعایت تقیه جزء آداب زیارت کربلا قرار می‌گیرد؟ 
چون شما در مسیر کربلا نباید درگیر شوید. اگر اصل کربلا را احیا کنیم، خود حق، باطل را از بین می‌برد؛ حتی گاهی اوقات بدون درگیری. کما اینکه خداوند می‌فرماید: «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً»(اسراء/۸۱) جهاد واجب به جای خودش محفوظ، ولی موقع زیارت باید یک حالت احرام به خودمان بگیریم. 
 
♦ خصوصاً امسال خیلی باید به این تقیه به عنوان یک راهبرد مهم توجه کرد. 
 
♦ اگر این فرمایش امام صادق(ع) را رعایت کنیم، بسیاری از فتنه‌ها و مکاید دشمن از بین خواهد رفت.
منبع: فرهنگ
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.