خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

توجیهات عجیب فرقه صوفیه برای صدور جواز سجده بر اقطاب

ادیان نیوز: یکی از اعضای فرقه صوفیه که در شبکه های اجتماعی حضوری فعال دارد در یادداشتی به توجیه  سجده دراویش بر اقطاب فرقه صوفیه پرداخت.
وی در ابتدای یادداشت خود سجده بر اقطاب و بزرگان را به عنوان “اتفاق مبارک” یاد کرده و بیان می‌کند در سجده بر اقطاب و بزرگان ما شاهد سجده نور ضعیف‌تر به نور قوی‌تر هستیم!
وی در این مطلب اهانت بار که در میان فقرای این فرقه به صورت جزوه منتشر شده است ضمن جسارت به اسلام ناب محمدی با تفسیر به رای خود اعتقادات شیعه را زیر سوال برد.
نویسنده این یادداشت با اشاره به سجده فرشتگان به انسان می نویسد:
آیا سجده به غیر خدا مگر حرام نیست؟ آیا آدم موجودی غیر از خدا بود؟ … . ما شاهد سجده نور به نور هستیم. سجده نور ضعیف‌تر به نور قوی‌تر بلکه قوی‌ترین و کامل‌ترین نور … . آن‌ها به ظاهر به جسم آدم (ع) و در واقع به نور او و به روح الهی وی و به الله سجده کردند!
حال باید از نویسنده این یادداشت پرسید سجده فرشتگان به حضرت آدم (ع) چه ربطی به سجده فقرا به بزرگان این فرقه دارد؟
وی در ادامه برای توجیه سجده فقرای این فرقه بر اقطاب به سجده قبور ائمه اشاره می کند و می نویسد:
مطلب دیگری که قابل اعتنا و استناد است صدور جواز فقهی سجده به قبور ائمه اطهار و قبله قرار دادن قبور آنان است که باز بر یک پشتوانه عمیق معرفتی استوار است!
این مطلب در حالی است که شیعه ناب محمدی هیچگاه قبور ائمه را قبله خود قرار نداده است.
وی در ادامه در توجیهی عجیب دلیل سجده بر اقطاب را سجده بر مهر امام حسین (ع) ذکر کرد و نوشت:
 امام جعفرصادق (ع) سجده بر خاک حسین (ع) را که نماد سجده بر جسم امام است مایه خرق و دریده شدن حجاب‌های هفتگانه می‌داند! چنانچه تصور کنیم منظور امام صادق (ع) آن است که اگر از خاک حسین (ع) مهر بسازید و بر آن سجده کنید از حجاب‌های هفتگانه عبور خواهید کرد بسیار سطحی و ساده انگارانه اندیشیده‌ایم. قطعا منظور امام صادق (ع) آن است که سالکی که قدم در طریقت سلوک الی الله نهاده و خالصانه در حال مجاهده و تصفیه باطن خویش است اگر از روی معرفت و شناخت حق ولوی امام حسین (ع) بر تربت و خاک او که نماد جسم اوست سجده کند خدای تعالی او را از حجاب‌های هفت گانه که مراحل دانی به عالی ذات آدمی هستند عبور داده و او را به مقام فناء فی ذات الله می‌رساند. فنایی که … . . پس فقط سالکی که با پذیرش این معانی گام عملی در طی طریقت نهاده است می‌تواند مخاطب امام صادق (ع) واقع شود و به این روایت شریف و هزاران روایت مشابه دیگر عمل کند. نکته عمیقی که در این روایت منطوی و پنهان است آن است که سجده کردن به ائمه و همه اولیای الهی نیز همین ویژگی و خاصیت را دارد زیرا آنچه امام حسین (ع) حتی خاک و جسم شریفش را لیاقت و استعداد مسجود واقع شدن بخشیده رسیدن آن حضرت به مقام ولایت کلیه الهی و فنای مطلق در ذات احدیت است. مقامی که ائمه دیگر و نیز اولیای کامل الهی به آن دست می‌یابند در حقیقت امام صادق (ع) با این روایت به مقام خویش و ائمه و اولیای پس از خود اشاره فرموده است!
وی در چهارمین توجیه خود سجده شیعیان به ائمه در زمان حیات آن بزرگواران را ذکر می کند و می نویسد:
سجده به ائمه اطهار در میان شیعیان وقتی که حال خوشی دست میداده و حجاب‌ها دریده می‌شده امر عجیبی نبوده است چرا که سجده نور به نور بوده است … . . به مقتضای حال و مقام اگر در اثر شهود انوار الهی در آینه قلب امام حال سجده بر آنان غالب می‌شده آن را انجام می‌داده و در این عمل هیچ گونه شائبه شرک و کفری ملاحظه نمی‌کرده‌اند!
این مطلب در حالی است که در طول تاریخ هیچ یک از ائمه به مریدانشان اجازه نمی دادند که به غیر خدا سجده کنند و مراجع بزرگوار شیعه هم سجده به به قبور ائمه را جایز نمی دانند.
این نویسنده متوهن که گویی در هنگام نوشتن حال درستی نداشته است پنجمین دلیل سجده بر اقطاب را سجده انسان به انسان در رویکرد اقامه نماز به سوی قبله واحد می داند و می نویسد:
یکی از اسرار الهیه که از فرط ظهور، برهمگان پوشیده مانده و فقط به اذن الهی برای برخی از بندگانش عیان گشته است، مساله سجده انسان به انسان در رویکرد اقامه نماز به سوی قبله واحد است … . مسلمانان که در نقاط مختلف زمین حداقل شبانه روز ۳۴ بار به سوی آن به سجده می‌پردازند در حقیقت روبه یکدیگر و به یکدیگر سجده می‌نمایند. و این حقیقت زمانی روشن‌تر می‌شود که قطر این دایره را تنگ‌تر کنیم تا آنجای که در کوچکترین‌اندازه آن در محوطه مسجد الحرام برسد. اگر به ویژه در ایام حج که نماز جماعت با شکوهی به گرد خانه کعبه بر قرار می‌شود کعبه یا همان نقطه کانونی دایره را در نظر نیاوریم خواهیم دید ساجدان همه به همدیگر سجده می‌نمایند که یادآور سجده فرشتگان به آدم (ع) و اهل بیت به یوسف (ع) به او خواهد بود! / سجاد تنها
دراویش عزیز قضاوت با شما
آیا انسان عاقل می تواند با چنین مطالب ساده لوحانه ای عمل غیراسلامی سجده به غیرخدا را توجیه کند؟
 منبع: فرقه نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.