خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اساس شبه‌عرفان حلقه چیست؟

به گزارش ادیان نیوز، در بررسی و تحلیل آموزه‌های هر دین یا فرقه باید ابتدا به بررسی مبانی و پیش فرض‌های آن پرداخت، برای شناسایی بهتر آموزه‌های فرقه «عرفان ضاله حلقه» نیز لازم است، به بیان مبانی فکری این فرقه بپردازیم، با مطالعه آثار مکتوب و شفاهی عرفان حلقه درمی‌یابیم که این فرقه نیز مطالبی را از ادیان مختلف و همچنین فرقه‌های انحرافی برای مبانی و پیش فرض‌های خود انتخاب کرده است، محمدعلی طاهری با تصریح به التقاطی بودن مبانی فرقه خود می‌گوید:
«ادیان، یک سلسله دروس، پله پله با هم هستند و جدا شدنی نیستند، علتش را هم من متوجه شده‌ام؛ یعنی مثل یک چیز می‌ماند که دامنه‌دار است؛ ولی نویسنده‌ها متفاوت هستند، بدون درک عهد عتیق، {فهم} عهد جدید امکان ندارد و بدون درک آن، درک این امکان ندارد، حالا إن‌شاءالله این را در یک جایی جداگانه مطرح می‌کنیم؛ اما من یک مطلبی می‌خواهم بگویم، من امروز به این نتیجه رسیده‌ام که یک عده‌ای به من خبر داده‌اند که ما مطلب شما را با عرفان یهودی کابالا انطباق داده‌ایم. عجیب است! شاگردان کلیمی ما گفته‌اند، به طرز عجیبی دریافت‌های شما با عرفان کابالا می‌خواند، مسیحی‌ها هم یک طوری همین را گفته‌اند؛ شما فکر نکنید که مسلمان‌ها فقط می‌خواهند با قرآن تطبیق بدهند، مسیحی می‌خواهد برود با انجیل تطبیق بدهد و کلیمی می‌خواهد با عهد عتیق انطباق بدهد، ما خودمان را نگاه نکنیم؛ ما داریم یک حرف می‌زنیم که از اول، این، انسان‌شمول است، توجه فرمودید؟! من ایمان دارم دریافت‌ها و مطالب با کتب مقدس در تضاد نخواهد بود، حالا ما با قرآنش را انجام بدهیم، دیگران هم با کتب دیگر انجام بدهند؛ اما شما بدانید که به نظر من کتب مقدس، جلد یک، دو، سه هستند که از هم جدا نیستند».
بنابر گفته‌های رهبر این فرقه آموزه‌های او از ادیان مختلف یهودی، مسیحی و …. برگرفته شده و از همین روی در ادامه به بررسی مبانی او که از ادیان مختلف گرفته شده است، می‌پردازیم:

*حضور مطلق
طبق نظر فرقه حلقه، دو شبکه در جهان هستی فعالیت می‌کند؛ مثبت ومنفی، نمودار زیر درباره موضوع قانون بازتاب در کتاب انسان از منظری دیگر در صفحه ۱۷۹ این گونه آمده است:

در این شکل وجود هر دو شبکه مثبت و منفی از خداوند دانسته شده و در آگاهی‌های مثبت و منفی در تقابل با یکدیگر و در امتداد شبکه مثبت و منفی قرار داده شده است.
همچنین طاهری بر این نظر است که: کلیه اطلاعات ماورایی که انسان به دست می‌آورد، یا از شبکه مثبت می‌باشد و یا از شبکه منفی، در تأیید این مطلب نیز نموداری طراحی و ارائه شده است که تأکید می‌کند، شبکه منفی را نیز خداوند آفریده است.
نمونه دیگر در هماهنگی شبه عرفان حلقه با اصل اول تفکر نوین، نماد آن است. دایره بودن این نماد، نشان کمال و سیاه و سفید بودن آن، نشان خیر و شر است؛ یعنی کمالی که هم خیر و هم شر را با هم دارد.

از مطالب دیگری که در شبه عرفان حلقه‌ آمده و با حضور مطلق تفکر نوین شباهت دارد، موضوع انسان و رب است، طاهری کمال را در درک بالقوه خدایی بودن می‌داند و می‌گوید:«نمونه ایده‌آل وجود آدم که کمال بالقوه او را نشان می‌دهد، «اله» او نام می‌گیرد و ملک آدم، اله‌‌ آدم و رب آدم، هیچ یک، از وجود آدم جدا نبوده، هر یک بعدی از وجود او هستند که در حرکت او نقش دارند. پس رب هر کس نمونه عینی و کمال یافته او در پایان چرخه است».
در حضور مطلق تفکر نوین، شیطان ترکیبی از خیر و شر دانسته می‌شود و فرقه حلقه نیز نگاه منفی به شیطان ندارد و در مواردی با نگاهی مثبت ابلیس را اولین معلم معرفی می‌کند و ضمن قائل شدن به جایگاهی بی‌بدیل برای شیطان گفته می‌شود، اگر شیطان نبود، جست‌وجوی کمال و خداجویی معنا نداشت.
*شعور کیهانی (آگاهی برتر)
اصل دوم تفکر نوین، شعور کیهان است که به کمک آن حضور مطلق میسر می‌شود. شعور کیهانی دو بعد دارد:‌ خوب و بد. در عرفان حلقه نیز بحث شعور کیهانی به صورت گسترده‌ای بیان شده است که اتصال‌ها به سبب آن صورت می‌گیرد و دو بخش مثبت و منفی دارد. شعور کیهانی،‌ از کلیدواژه‌های مهم عرفان حلقه است که همه اتصال‌ها و درمان‌ها به آن نسبت داده می‌شود و هیچ کس حق ندارد این اتصال‌ را با نام دیگری جز شبکه شعور کیهانی معرفی کند.
به برخی نمونه‌های موجود در کتاب‌های شبه عرفان حلقه اشاره می‌شود:
-کار درمان صرفاً شعور الهی انجام می‌شود.
-هیچکس حق معرفی این اتصال را با نام دیگری غیر از شبکه شعور کیهانی … ندارد.
-نظر به اینکه درمان توسط شعور کیهانی انجام می‌‌گیرد…
-عامل و محرک این حرکت،‌ شبکه شعور کیهانی است جهان هستی مادی از آگاهی یا شعور آفریده شده است.
-اساس این عرفان بر اتصال به حلقه‌های متعدد «شبکه شعور کیهانی» استوار است.
-تسلیم شدن، منجر به دریافت آگاهی می‌شود و تنها راه دستیابی به حقایق (حقیقت)‌ دریافت وحی و الهام است، دریافت آگاهی می‌تواند رمزی از رموز خلقت را باز کند.
-هوشمندی کل، شکل‌دهنده جهان دو قطبی است متناسب با نقش خود، هوشمندی مثبت یا هوشمندی منفی نام می‌گیرد.
-وقتی انسان به شبکه مثبت متصل می‌شود در معرض آگاهی‌های این شبکه قرار می‌گیرد و شبکه منفی دریچه آگاهی منفی را به روی او باز می‌کند.
آنچه از این مطالب بر می‌آید این است که «شعور کیهانی» اساس عرفان حلقه است و هر کسی با هر دین و اعتقادی می‌تواند به آن متصل شود و به محض اتصال نیز در معرض الهام و آگاهی قرار می‌گیرد و می‌تواند دریافت‌هایی داشته باشد. 
منبع: فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.