خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دوئل یا وحدت شیعی، مسئله اینست!

ادیـان نیوز : شاید چند ماه قبل از سیزدهم رجب سال ۱۳۲۷ هجری قمری کسی باور نداشت که در پایتخت مملکت شیعه، عالم بزرگی چون شیخ فضل الله نوری (۱) را در میدان توپخانه به دار خواهند آویخت، چه برسد که پیکر بی جانش را با قنداق تفنگ خونین کرده، آب دهان بر صورتش انداخته و توسط یک ملعون بر صورت و محاسن شیخ ادرار شود!
پس از شهادت شیخ برخی از مشروطه خواهان فریاد میزدند که “شیخ فضله” به درک واصل شد !

این سکوت ها باعث شد کمتر از یکسال بعد آیت ‌الله سیدعبدالله بهبهانی(۲) را نیز به شهادت برسانند و ادامه داستان مشروطه که نمیخواهم وارد آن شوم.

شیخ فضل الله پیش از اعدام در پای چوبه ی دار،  عبا و عصایش را به طرف زمین پرت کرد و اظهار داشت : ” از سر من عمامه را برداشتند از سر همه برخواهند داشت “. معتقدم شیخ روی سخنش با عوام و حاضرین در صحنه اعدام نبود  مخاطب او خواص بی بصیرتی بودند که از ترس در منازلشان نشسته و سکوت اختیار کردند تا در پایتخت مملکت شیعی تابوی این جایگاه رفیع اینگونه شکسته شود.

دوئل یا وحدت شیعی

اما بعد !
عزیزانی که دست نوشته هایم را دنبال میکنند خاطرشان است که بارها و بارها از ضرورت وحدت شیعی نوشتم زیرا خیلی مشکلات جامعه شیعی را از عدم انسجام و اتحاد میدانم.

مدتهاست بغضی گلویم را میفشارد و امشب پس از ماهها سکوت دق آور وظیفه شرعی و سیاسی خود دیدم به عنوان یک صاحب رسانه نسبت به برخی تحرکات هشدار بدهم زیرا معتقد هستم دشمنان خارجی وعوامل داخلی آنان درصدد هستند تابو شکنی های عصر مشروطه بار دیگر رقم بخورد! و اگر چنین شود این بار نیز مجری این سناریو  عوام خواهند بود.  عوامی که ما با لجن مال کردن حرمت برخی جایگاهها به آنان جرات جسارت را خواهیم داد و چنانچه دقت نکنیم و حریم ها حفظ نشود و خدای ناکرده هتک حرمتی صورت پذیرد دودش چشم همه ما را خواهد سوزاند و فردای قیامت همه جوابگو خواهیم بود.

یاسر الحبیب و توهین به همسر پیامبر
همه میدانیم پس از اقدام یک جوان شیعه کویتی به نام یاسر الحبیب در توهین علنی به عایشه همسر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در شبکه ماهواره ای موسوم به فدک و نگارش کتابی بد عنوان علیه عایشه موجی از اعتراضات توسط برخی از دیگر فرق اسلامی به راه افتاد. درست است که در کتب اهل سنت و شیعه از عایشه و اقداماتش به نیکی یاد نمیشود اما در این میان  رهبر معظم انقلاب در اقدامی هوشمندانه که باعث شد جلوی یک فتنه طائفی گرفته شود ضمن محکوم کردن این قبیل رفتارها در بیاناتی اظهار داشتند:

“آن تسننی که آمریکا از آن حمایت کند و آن تشیعی که از مرکز لندن صادر شود به دنیا، اینها مثل هم هستند. هر دو برادران شیطان هستند و هر دو عوامل آمریکا و غرب و استکبار هستند”

رهبر انقلاب به صراحت این خطر را گوش زد کردند که جامعه اسلامی مراقب فتنه انگیزی های غرب برای برهم زدن وحدت بین فرق اسلامی باشد و این خطر هم اهل سنت و شیعیان را شامل میشود. پس از بیانات رهبر انقلاب اسلامی بسیاری از بزرگان اهل سنت از مواضع ایشان تقدیر نمودند و این داستان تقریبا ختم به خیر شد.

ولیکن پس از مدتی، افراد معلوم الحالی تصاویری را در فضای مجازی پخش کردند که باعث تاسف شد. آنان برای برخورد با یک طیف خاص در اقدامی مغرضانه یا جاهلانه به لباس روحانیت شیعه جسارت نموده و پرچم انگلیس و آمریکا را بر روی آن نقش ببندند.

به سرعت عباراتی چون عمامه های انگلیسی عبای انگلیسی و هیات انگلیسی و….. در فضای جامعه منتشر گردید و این قیبل اقدامات در دوران پهلوی و شاید پیش از آن نیز توسط عوامل داخلی استعمارگر پیر به جهت  تخریب روحانیت شیعه بعنوان بزرگترین رکن هرم شیعه در عصر غیبت صورت پذیرفته بود. مخالفین روحانیت برای تخریب در بین عوام اینگونه عنوان میکردند که همه آخوندها انگلیسی هستند.

هر تخریبی قطعا تاثیرات خود را در بین عوام و بعضا خواص جامعه به دنبال خواهد داشت ولیکن این اقدام در شرایط خاصی که بسر میبریم و به راه انداختن مجدد آن موج ضد روحانیت علامت سوال بزرگی است که به تغافل بیشتر شباهت دارد تا غفلت . هدف از این یادداشت دفاع یا تخریب طیف یا فرد خاصی نیست ولیکن معتقدم هیچ عقل سلیمی نمیپذیرد برای برخورد با یک طیف به نماد کل یک جایگاه خدشه وارد نمود و اشتباه بزرگتر ما اینست که عوام را وارد دعواهای خواص میکنیم غافل از اینکه ورود عوام به دعواهای خواص به مانند دادن تیغ به دست کودک میباشد زیرا طفل خود و اطرافیانش را دچار آسیب جزئی یا کلی خواهد کرد.

اما سخن پایانی
۱) طبق فرمایشات رهبر انقلاب ما هیچ وحدت اعتقادی با پیروان دیگر مذاهب اسلامی نداریم لذا خدای ناکرده با جهالتمان به مذهب حقه تشیع خیانت نکنیم.

۲) اگر ادعا میکنیم که الفبای وحدت را میفهمیم باید بدانیم که مهمترین وحدت، وحدت شیعی است که هم اعتقاد و هم سیاست را شامل میشود .

۳) تا روزی که پرونده وحدت شیعی را با جدیت دنبال نکنیم سرانجامی برای وحدت بین فرق اسلامی متصور نخواهد بود.

۴) ما که بعضا برای دیگران دایه ی مهربانتر ز مادر هستیم  با برادران شیعه ی خود با رأفت بیشتر برخورد کنیم و جاذبه اسلامی را اینجا نیز خرج کنیم و عملا در راستای سیره اهل بیت (علیهم السلام) گام برداریم.

۵) از مراکز آسیب شناسی، موسسات راهبردی و…. میخواهم این فتنه ها را رصد کند که قطعا دست دشمنان تشیع را به وضوح مشاهده خواهند کرد.

۶) در یک جامعه مدنی که قانون در آن حاکم باشد با هر فرد میبایست طبق قانون رفتار شود و به اجازه داده نشود افراد خود سرانه به مخالفینشان حمله، هتاکی و حریم ها را از بین ببرند .

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

مسعود بحرینی         
      
مدیر موسسه راهبردی گفتمان جهانی انتظار
مدیر مسئول سایت خبری تحلیلی شیعه نیوز

پی نوشت :
۱) . شیخ فضل­الله لاشکی کجوری معروف به نوری، در ذی­الحجه سال ۱۲۵۹هـ .ق، در قریه لاشک از توابع مازندران، از بطن آسیه خانم همسر آخوند ملاعباس نوری طبرسی به دنیا آمد.
۲) سید عبدالله بهبهانی فرزند سید اسماعیل بود. جد اعلای سید اسماعیل، از مشاهیر علمای عصر خویش و از جمله مجتهدان امامیه، در روستای غُرَیفه بحرین زند‌گی می‌کرد و اعقابش به آل بلادی و آل غُرَیفی مشهور بودند. سید عبدالله در نجف به دنیا آمد. برخی تولد او را در ۱۲۵۶ یا ۱۲۵۷ ق، بعضی حدود ۱۲۶۰ ق و برخی ۱۲۶۲ ق دانسته‌اند.

نمونه هایی از اهانت به لباس روحانیت شیعه

دوئل یا وحدت شیعی

منبع : شیعه نیوز

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.