خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حوزه علمیه باید قرآن را از مهجوریت و اهل بیت(ع) را از مظلومیت خارج کند

به گزارش ادیان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی شامگاه چهارشنبه در همایش انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه که  در دارالقرآن علامه طباطبایی (ره)برگزارشد اظهارداشت: قرآن می گوید اگر در موردی شک دارید از من بپرسید و باید یک طلبه مبلغ، قرآن و نهج البلاغه را محور تبلیغ خود قرار دهد.
این مفسّر قرآن کریم افزود: متاسفانه وقتی در خصوص نهج البلاغه سوال می شود، کمتر کسی با آن آشنایی داشته و یا نمی داند که نهج البلاغه چند خطبه دارد.
رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه قرآن مهجور و اهلبیت(ع) مظلوم هستند گفت: حوزه های علمیه به واسطه طلاب و فضلای خود باید قرآن را از مهجوریت و اهل بیت(ع) را از مظلومیت خارج کنند.
 حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با تاکید برضرورت توجه و عمل به قرآن کریم تصریح کرد: تمامی فعالیت های تبلیغی باید قرآن محور باشد و منبریان از قرآن در امر تبلیغ استفاده کنند.
 وی افزود: در اکثر اوقات، منابر وسخنرانی ها خالی از تفسیر قرآن کریم است در حالی که منبر و سخنرانی باید به گونه ای باشد که مردم در آن مفاهیم بلند قرآن کریم را بیاموزند ودر زندگی خود برآن جامه عمل بپوشانند.
 حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان اینکه قرآن ذکر است، گفت: حضرت آیت الله مکارم شیرازی به من گفتند، خیروبرکتی را که از تفسیر نمونه دیده از هیچ کار دیگری ندیده است و اگر هم برنامه درس هایی از قرآن من در تلویزیون استمرار پیدا کرده است برای این است که یک برنامه قرآنی است و قرآن خوش بیان است.
 وی با اشاره به ضرورت تربیت طلاب قرآنی، خواستار توجه حوزه های علمیه و دستگاههای ذیربط به این امر شد و تصریح کرد: طلاب باید به گونه ای تربیت شوند که بتوانند جواب وهابیت واهل سنت را براساس قرآن بدهند.
 حجت الاسلام و المسلمین قرائتی افزود: اگر قرآن داشته باشیم هیچ کم نداریم و اگر بودجه و نیرو در خصوص خارج کردن قرآن از مهجوریت توسط نهادهای مربوطه در نظر گرفته شود غم پیامبر(ص) برطرف و طلاب از منابر و سخنرانی های پربارتری برخوردار خواهند شد.
وی با بیان این که قداست و ارزش های موجود را باید احصاء کرد و مباحث بی ارزش و بی فایده در برنامه ریزی ها حذف شود، خاظرنشان کرد: باید از تعطیلات حوزه در جهت تفسیر قرآن و نهج البلاغه که متأسفانه مهجور مانده است، بهره گرفته شود.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با گلایه از بی مهری به قرآن و نهج البلاغه در حوزه های علمیه، گفت: برخی  استاد کفایه بودن را افتخاری برای خود می دانند، این در حالی است که نباید عزت خود را از کفایه بخواهیم بلکه باید از قرآن و نهج البلاغه طلب کنیم.
وی تدبر در قرآن را امری واجب دانست و خاطرنشان کرد: تدبر در قرآن به فهم صحیح از مفاهیم کلام الهی کمک خواهد کرد.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که مبلغان دینی باید از پرداختن به مسائل غیر مرتبط بر روی منابر به شدت پرهیز کنند، افزود: تبلیغ دین باید اثرگذار و با بهره گیری از ابزار مناسب صورت گیرد.
وی با بیان این که متأسفانه برخی ها قرآن و مبانی اصیل و ارزشمند موجود در این کتاب الهی را کنار می گذارند و به بیان برخی مطالب دیگر که گاهاً بی پایه اساس است می پردازند، بیان داشت: در کلام الهی آیات متعددی در خصوص اخلاق، تهذیب، تبلیغ، تحلیل های سیاسی و مطالب مفید دیگر موجود است و باید از این مطالب ارزنده در تبلیغ دین بهره گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید براین که تفسیر قرآن باید ساده و قابل فهم باشد، گفت: مبلغان می توانند بر روی منابر و جلسات تفسیر، در کوتاه ترین زمان تفسیری از آیات الهی داشته باشند و از پرگویی به شدت پرهیز کنند.
وی با بیان این که بیان مبلغان بر روی منابر باید به گونه ای باشد که بر روی افکار جوانان اثرگذار شود، خاطرنشان کرد: بیان مطالب غیر ضروری در منابر، اثرگذاری تبلیغی را کاهش خواهد داد.
این معلم قرآن با تأکید براین که دروس حوزه باید قرآن محور باشد، ادامه داد: اگر دروس و برنامه های علمی حوزه را با محوریت قرآن دنبال کنیم،شاهد خارج شدن قرآن از مهجوریت خواهیم بود.
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.