خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ارامنه‌ای که کلیسای‌شان را وقف کرده‌اند / عکس

به گزارش ادیان نیوز، سال جدید میلادی از راه رسید و مسحیان ایران نیز همراه با دیگر پیروان عیسی مسیح در کلیساها دور هم جمع شدند و در گرد درخت کاج سال نو، حلول سال ۲۰۱۶ را جشن گرفتند.مسلمانان نیز همواره به ادیان دیگر از جمله پیروان حضرت مسیح (ع) احترام می‌گذاشتند و جلوه این احترام را در بازدید مقام معظم رهبری از خانواده شهدای مسیحی ایرانی می‌توان دید.از سویی مسیحیان ایرانی که در کنار مسلمانان زندگی می‌کنند نیز به آداب و سنن اسلامی احترام ویژه‌ای می‌گذارند و حتی بسیاری از سنت‌های نیکوی اسلام را نیز انجام می‌دهند.
یکی از این سنت‌های حسنه که در اسلام وارد و تاکید شده است، سنت وقف است. وقف حسنه جاری است. از یک قرن پیش تاکنون تعدادی از موقوفات که در سامانه سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت‌ شده است، به نام مسیحیان ایران و یا با نیت پیرامون آنها است.
در زیر به تعدادی از این وقف‌ها اشاره می‌کنیم:
۱. در اول فروردین ماه ۱۲۴۷، موقوفه‌ای به نام عباس میرزا در جلفای آذربایجان شرقی وقف شد تا هزینه‌های آن به کلیسای سنت استپانوس برسد.

کلیسای سنت استپانوس
۲. در ۲۵ اسفندماه ۱۲۵۳، کلیسای ارتدکس در شرق تهران وقف شد و هزینه‌های آن برای کمک به همان کلیسا استفاده می‌شود.
۳. در ۲۷ تیرماه ۱۳۱۸ نیز موقوفه‌ای به نام اسحاق ماطران‌خدابخش در ارومیه وقف و هزینه‌های آن برای کمک به مستمندان مسیحی، ارمنی و زرتشتی صرف می‌شود.
۴. در ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۳۴۶ هم یک کلیسای کاتولیک در غرب تهران برای تامین هزینه‌های انجمن خلیفه‌گری گلدانی کاتولیک تهران وقف شد.
۵. در ۱۹ مردادماه ۱۳۶۲، کلیسای گوگ تپه در ارومیه وقف تعمیرات و سایر احتیاجات همان کلیسا شد.
۶. در ۲ آذرماه ۱۳۶۲ هم کلیسای ارامنه ونک تهران برای هزینه‌های خود کلیسا وقف شد.

یک کلیسا در ونک تهران
۷. در ۸ مهرماه ۱۳۶۳، کلیسای بخشی در شرق تهران برای تامین هزینه‌های کلیسا وقف شد.
۸. در ۲۳ مهرماه ۱۳۶۳، موقوفه‌ای به نام اصلانیان برای تامین هزینه تحصیلی و اطعام فقرای ارامنه در آذربایجان شرقی وقف شد.
۹. در ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۶۶ نیز کلیسای کاتولیک آذربایجان شرقی برای تامین هزینه‌های پرسنل کلیسا، مستمندان مجاور کلیسا و سایر وقف شده است.
۱۰. در ۴ خردادماه ۱۳۷۱، کلیسای ارامنه آلمانی‌ها در قلهک تهران برای تامین هزینه‌های خود کلیسا وقف شد.
۱۱. در ۱۸ فروردین‌ماه ۱۳۷۲، کلیسای مریم ننه در آذربایجان شرقی برای تامین هزینه‌های کلیسا، اطعام مسیحیان، ارامنه و آشوریان و کمک به مستمندان مسیحی، ارمنی و زرتشتی وقف شده است.
۱۲. در ۱۸ فروردین‌ماه ۱۳۷۵ نیز موقوفه انتفاعی ارامنه در آذربایجان شرقی با نیت اطعام مسیحیان، ارامنه و آشوریان، تامین هزینه‌های کلیسا، کمک به مستمندان مسیحی، ارمنی و زرتشتی وقف شد.
۱۳. در همان روز یعنی در ۱۸ فروردین‌ماه ۱۳۷۵ موقوفه‌ای دیگر با نام گورستان ارامنه در آذربایجان شرقی با همان سه نیت بالا یعنی اطعام مسیحیان، ارامنه و آشوریان، تامین هزینه‌های کلیسا، کمک به مستمندان مسیحی، ارمنی و زرتشتی وقف شد.
۱۴. در ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۰ نیز موقوفه‌ای به نام مجوسی نعیم‌آبادی با نیت کمک به مستمندان مسیحی، ارمنی و زرتشتی در یزد وقف شد.

قره کلیسا
۱۵. در ۲۵ آذرماه ۱۳۹۲ نیز در منطقه چالدران آذربایجان غربی کلیسای طاطائوی(قره کلیسا) برای تامین هزینه‌های خود وقف شد.
این بخشی از عمده وقف‌های مسیحیان و یا موقوفه‌هایی که با نیت مسیحیان وقف شده است، بود. اما نکته قابل توجه این است که به غیر از ۴ مورد تمام مواردی که ذکر شد و در سامانه سازمان اوقاف به ثبت‌رسیده است به دوران انقلاب اسلامی مربوط می‌شود.
این نکته بیانگر آن است که بعد از انقلاب اسلامی، ترویج سنت حسنه وقف و توجه به آن نه تنها در بین مسلمانان افزایش یافته که در میان مسیحیان ایرانی نیز افزایش چشمگیری داشته است.
از سویی وقف اسلامی با خیریه غربی تفاوت‌های عمده‌ای دارد از قبیل اینکه وقف تا سالهای سال حتی پس از فوت واقف پابرجاست و هیچ‌کس حتی خود واقف حق دخل و تصرف در آن را ندارد ولی خیر می‌تواند با توجه به حب و بغض شخصی امور خیریه خود را اداره کند و بعد از فوت خیر ادامه پیدا نخواهد کرد و خیر حق هرگونه دخل و تصرف در آن را دارد.
به همین دلیل می‌بینیم که مسیحیانی که در ایران اسلامی زندگی می‌کنند به حقیقت وقف پی برده‌اند و به جای اینکه از خیریه غربی‌ها متاثر شوند، به سنت حسنه و جاری وقف اسلامی رو آورده‌اند. این نشان می‌دهد که مسیحیان ایران در جامعه اسلامی از تکریم بالایی برخوردارند و دین مبین اسلام متعلق به همه ادیان الهی است.
از بررسی سالهای وقف می‌توان این نتیجه را گرفت که متاسفانه در دهه ۸۰ وقف مسیحیان روندی نزولی داشته و در دهه ۹۰ که اکنون در پایان چهارمین سال آن هستیم، تنها ۲ مورد بوده است که شایسته‌ است توجه بیشتری به این مهم شود.
منبع: فرهنگ
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.