خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ولایت فقیه یک اصل انکارناپذیر توسط همه فقهای شیعه است

به گزارش ادیان نیوز، حضرت آیت الله نوری همدانی امروز در همایش «امنای امت، جایگاه، وظایف و کارآمدی مجلس خبرگان رهبری» که در تالار قدس مدرسه عالی امام خمینی(ره)  قم برگزار شد، مسئله ولایت فقیه را موضوعی فلسفی، کلامی، فقهی، قرآنی، روایی و تاریخی دانستند و اظهار داشتند: کمتر مسئله ای است که این گونه فضایل و اهمیت را در خود جای داده باشد.
معظم له تصریح کردند: خداوند از آغاز خلقت، انسان هایی را با ویژگی هایی خاص به عنوان حجت خود برای هدایت امور جامعه در همه ابعاد خلق کردند تا مردم در سایه شایستگی ها به کمال برسند و براساس روایات هیچگاه زمین خالی از حجت نمی ماند. 
این مرجع تقلید در ادامه افزودند: علمای بزرگ ما روایاتی را پیرامون این مسئله گردهم آورده و مطالبی در کتب حدیثی نوشته اند و کتاب اکمال الدین و اتمام النعمه شیخ صدوق از مصادیق این مسئله می باشد.  
حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه «اولی الامر» بودن از ویژگی های ولایت الهی است، گفتند: براساس روایات، مودت و محبت دل های مردم نسبت به کسی که ولایت الهی دارد، شکل می گیرد.
ایشان تصریح کردند: به امر خداوند از ابتدای خلقت، مسئله ولایت تداوم بخشیده شده است و همواره پیامبران، جانشینی برای خود بر می گزیدند و چراغ ولایت هیچگاه خاموش نشده است.
معظم له در ادامه، عهدنامه مالک اشتر را عالی ترین منشور برای اداره جامعه و زندگی انسان عنوان کردند و افزودند: امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه به تبیین وظایف حقوق حاکم و مردم نسبت به یکدیگر پرداخته اند.  
این مرجع تقلید با اشاره به بی توجهی به جایگاه ولایت پس از دوران رحلت نبی مکرم اسلام(ص)، ابراز داشتند: وقتی ۲۵ سال سایه ولایت بالای سر مردم نباشد مشخص است که چه جریان هایی شکل می گیرند. 
حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه ولایت را یکی از مسائل مهم فرهنگ اسلام دانستند و گفتند: در زمانی که ائمه معصومین(ع) حضور ندارند، کسی که در مسیر آنها باشد می تواند بر اساس شرایطی جامعه را هدایت کند.
ایشان افزودند: امام زمان(عج) در توقیع شریف خود به عثمان بن سعید می فرمایند، هنگامی که امام زمان(عج) غابب شده اند به فقهای آشنای با فرهنگ اهل بیت(ع) رجوع کنید و حجت ائمه (ع)بر مردم هستند.
معظم له با بیان اینکه جریان بنی امیه و بنی عباس در طی چند قرن موجب شدند که خاندان اهل بیت(ع) از سیاست کناره زده شوند، گفتند: علما همواره قائل به ولایت فقیه بودند اما قدرت و امکان شکل گیری حکومت را نداشتند.
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه صاحب جواهر از پرچمداران ولایت فقیه است، گفتند: صاحب جواهر در یکی از کتب خود تاکید می کند توانایی نفوذ و تشکیل لشکر برای برقراری نظام مبتنی بر ولایت فقیه را نداریم. 
حضرت آیت الله نوری همدانی افزودند: استکبار خارجی و عوامل داخلی اجازه نمی دادند که در طول تاریخ نظام ولایت فقیه شکل بگیرد. 
ایشان با اشاره به اینکه دشمنان اسلام را به حاشیه رانده بود، گفتند: دشمنان در جوامع تبلیغ می کردند که دین توانایی تشکیل حکومت ندارد. 
معظم له افزودند: براساس روایات، حکومت را مردم باید با قیام خود بوجود آورند ، چرا که آنها می توانند حق را جاری کنند. 
این مرجع تقلید با اشاره به تاکید امام راحل به حفظ نقش مردم، گفتند: مردم نقش بسیاری در پیروزی انقلاب داشتند و علمای همیشه در صحنه نیز در این راستا نقش موثری ایفا کردند.
حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به شکل گیری نهضت انقلاب، گفتند: امام راحل(ره) به عنوان فقیهی فریادگر توانست قدرت ولایت فقیه را به دنیا نشان دهد.
ایشان افزودند: مردم از گلوی امام راحل فریاد رسول اکرم و حضرت امیر(ع) را شنیدند و به جبهه های دفاع مقدس شتافتند و نظام ولایی را برقرار کردند.
معظم له تصریح کردند: انقلاب اسلامی در کل جهان مستضفان را بیدار و امیدوار و مستکبرین را به هراس انداخت.
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه خلف صالحی بعد از رحلت امام سکاندار انقلاب داشتند، گفتند: رهبر معظم انقلاب نقش مهمی در هدایت مسیر انقلاب داشته اند.   
حضرت آیت الله نوری همدانی افزودند: اصول و عزت و ارزش های امام (ره) همواره تازگی دارد و مردم به آنها علاقه مند هستند.
ایشان با اشاره به دیدار روز گذشته مقام معظم رهبری با اعضای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، گفتند: رهبری در این دیدار بر لزوم توجه و درک عمق انقلاب تاکید خاصی داشتند. 
معظم له به بیان ویژگی های حاکم جامعه از دیدگاه امیرالمومنین پرداختند و گفتند:  مقام معظم رهبری مصداق کلمات امیرالمومنین(ع) هستند و تمام قدرت ها و دستاوردها در سایه ولایت فقیه صورت گرفته است. 
این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کردند: اقتدار و حیات انقلاب اسلامی توقف ناپذیر است و ان شاءلله هنگام ظهور، پرچم انقلاب بدست حضرت مهدی(عج) خواهد بود.
منبع: حوزه
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.