خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تونل‌های وحشت در زیر سرزمین‌های اشغالی

به گزارش ادیان نیوز، به نقل از پایگاه خبری فلسطین الیوم، فهمی هویدی تحلیلگر مسائل منطقه‌ای در مقاله‌ای با اشاره به تونل‌های نیروهای مقاومت فلسطینی تأکید کرد که این تونل‌ها به عامل وحشت صهیونیست‌ها در بیداری و کابوس تلخ و جدایی‌ناپذیر آنها در خواب تبدیل شده است. زمزمه‌های این موضوع  از زمان تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه در سال ۲۰۱۴ در محافل حاکمیتی و سرکردگان ارتش اسرائیل وجود داشت، اما در هفته گذشته وقتی مشخص شد که هفت تن از عناصر گردان‌های القسام در جریان ریزش تونل بر سر آنها هنگام حفر تونل به سمت داخل اراضی اشغالی در ژانویه به شهادت رسیده اند، در میان محافل عمومی شهرک نشینان نیز مطرح شد. این موضوعی بود که مقامات نوار غزه نیز به آن اشاره و مراسم یادبودی را برای شهدا برگزار کردند . این حادثه جنجال گسترده‌ای در محافل داخلی اسرائیل ایجاد کرد و باعث شده رسانه‌های مختلف رژیم اسرائیل در گزارش‌های روزانه خود حاشیه‌هایی را در مورد آن مطرح کنند.
 
هویدی تاکید کرد: این خبر بلافاصله در محافل شهرک‌نشینان نزدیک به مرزها پخش شد و آنها از این خبر به شدت شوکه شدند، به گونه‌ای که همواره تصور می‌کنند صداهایی را از زیر زمین می‌شنوند. آنها از رسیدن شبح تونل ها به زیر خانه های خود وحشت زده شده اند، طوری که پلیس اسرائیل نیز از فراوانی شکایت های مطرح شده در این زمینه شوکه شده است.
 
براساس این گزارش برجسته شدن سخنان خلیل الحیه عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در روزنامه های مهم عبری زبان، اسرائیلی‌ها را شوکه کرد. خلیل الحیه در مراسم بزرگداشت شهدای حماس گفت که کماندوهایی که در جریان حفر تونل به شهادت رسیدند، همان کسانی بودند که قبلا «شائول آرون» نظامی اسرائیلی را از طریق همین تونل در زمان تجاوز به غزه در سال ٢� ١۴ به اسارت گرفتند. رسانه های اسرائیلی همچنین سخنان اسماعیل هنیه معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را برجسته کردند که گفت حفر تونل‌ها به منظور دفاع از نوار غزه در برابر متجاوزان ادامه خواهد یافت و مجموع طول این تونل‌ها به دو برابر طول تونل‌هایی رسیده است که در زمان جنگ ویتنام حفر شده بود. در همان حال از یکی از مقامات در نوار غزه نقل شد که شمار تونل‌های حفر شده در زیر زمین از پنجاه تونل فراتر می رود که به صورت شبکه‌ای و دارای خروجی‌های متعدد هستند و در طول نوار مرزی غزه با اسرائیل ایجاد شده‌اند.
 
فهمی هویدی می افزاید: پایگاه اینترنتی الخلیج آنلاین در گزارشی که روز سوم فوریه منتشر کرد به نقل از این مقام فلسطینی نوشت که اسرائیل در تجاوز اخیر خود به نوار غزه متوجه وجود تونل ها شد و تلاش کرد آنها را نابود کند، ولی نیروهای مقاومت فلسطین در یک سال و نیم اخیر توانستند آنچه را در جنگ آسیب دیده بود ترمیم کنند. آنها همچنین موفق شدند تونل های عمیق‌تری زیر زمین به سوی شهرک‌های اسرائیلی اطراف نوار غزه حفر کنند. این تنها خبر غافلگیر کننده نبود، زیرا کارشناسان فلسطینی توانستند بدون جلب توجه حسگرهای اسرائیلی این تونل ها را حفر کنند. علاوه بر این، این تونل ها به گونه ای تجهیز شده اند که می توانند در برابر احتمال بمباران اسرائیل و بمب‌های ضربه‌ای که ممکن است از هواپیماها یا تانک‌ها شلیک شوند پابرجا بمانند و از نیروهای مقاومت که داخل تونل‌ها پناه گرفته اند محافظت کنند.
 
فلسطین الیوم می نویسد: همچنین تونل ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان شلیک شمار زیادی موشک پیشرفته و گلوله خمپاره را به سوی اهداف اسرائیلی در اطراف نوار غزه فراهم می‌کنند و سلاح های دفاعی فلسطینی‌ها را در خارج از محدوده دید رادارهای اسرائیلی قرار می دهند.
 
به نوشته هویدی هیچ یک از اینها دیگر جزء اسرار نیست، زیرا به سوژه رسانه های اسرائیلی تبدیل شده است و تحلیلگران متعددی درباره آن اظهار نظر کرده اند. گنبد آهنین که آمریکا برای اسرائیل ایجاد کرد، ممکن است توانسته باشد از اسرائیل در برابر حملات از هوا محافظت کند ولی نتوانسته است اسرائیل را از تونل‌های حفر شده در زیر زمین در امان نگه دارد. در این میان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از هشدار دادن به گروه های مقاومت در غزه و تهدید کردن آنها به نابودی و تباهی در صورتی که در صدد آزمودن قدرت اسرائیل برآیند، فروگذار نکرد.
 
آمریکا نیز در نشان دادن حمایت خود از اسرائیل در این شرایط درنگ نکرد و مبلغ ١٢میلیون دلار کمک به اسرائیل را تصویب کرد که ۴ میلیون دلار آن به صورت فوری و به منظور احداث دیوار حائل فولادی در داخل زمین برای محافظت از مرزهای اسرائیل در برابر خطر تونل‌ها و جلوگیری از امتداد یافتن آنها تا روستاها و شهرک های مرزی اسرائیل، پرداخت می شود.
 
قابل توجه این که چپگرایان اسرائیلی که معمولا دعوت به آرامش می کردند در این زمینه موضع تندی اتخاذ و از دولت اسرائیل به علت کوتاهی در مسئله تونل‌ها انتقاد کردند. اسحاق هرتسوگ رهبر جناح مخالف در اسرائیل گفت نخست وزیر و وزیر جنگ،‌ خطر تونل‌ها را نادیده گرفته‌اند. وی در سخنانش پرسید: آنها چه می خواهند؟ آیا منتظرند تا «تروریست ها» با سلاح هایشان (از داخل تونل‌ها) خارج شوند و در روستاهای کوچک کشاورزی دیده شوند؟ وی افزود، ساکنان اطراف مرزهای غزه می گویند صدای حفر تونل‌ها را زیر خانه هایشان می شنوند و دولت مصر نیز تونل ها را در مرزهای رفح منفجر می کند. هرتسوگ تنها کسی نبود که خواستار مداخله ارتش اسرائیل برای نابود کردن تونل‌های فلسطینی ها شد بلکه دیگران نیز چنین درخواستی مطرح و تونل‌ها را بزرگترین چالش اسرائیل در شرایط کنونی توصیف کردند.
 
این مقاله می افزاید که در میان این جنجال و هیاهو، رهبران گروه های مقاومت فلسطینی تاکید کردند تونل ها بخشی از تدابیر دفاعی آنان و کسب آمادگی برای مقابله با هرگونه تجاوزی است. برخی ناظران فلسطینی نیز اعلام کردند اسرائیل در مطرح کردن مسئله تونل‌ها به عنوان یک خطر بزرگ، مبالغه می‌کند تا آن را به بهانه‌ای برای تجاوز جدید به نوار غزه تبدیل کند.
 
در هر صورت، این ماجرا بار دیگر پافشاری فلسطینی‌ها را برای ایستادگی و مقاومت به رغم محاصره، نشان داد. حفر این تونل‌ها همچنین نشان دهنده نبوغ نیروهای مقاومت است که توانستند به عنوان کمترین هزینه ادامه اشغالگری، وحشت را در دل اسرائیلی‌ها ایجاد کنند
منبع: تسنیم
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.