خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برپایی کنفرانس «انقلابی علیه افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی» در انگلیس / عکس

به گزارش ادیان نیوز، به نقل از روابط عمومی مرکز اسلامی انگلیس، این کنفرانس به مناسبت سی‌و‌هفتمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برگزار شد و در آن علاوه بر ارائه چهار سخنرانی، دو فیلم مستند درباره تاریخ انقلاب اسلامی و نقش اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران به نمایش درآمد.
 
در این کنفرانس پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید، مجری برنامه ترجمه انگلیسی فرازهایی از سخنان امام خمینی در بدو انقلاب را که بیانگر تضمین حقوق مسلمانان اهل تسنن و اقلیت‌های دینی بود، قرائت کرد و از ظاهر پرویز، رئیس انجمن اسلامی بریتانیا دعوت کرد تا با حضور در جایگاه سخنرانی خود را ارائه دهد.
 
ظاهر پرویز با تبریک سی‌و‌هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آن را واقعه‌ای عظیم دانست که نه فقط متعلق به ایرانیان یا شیعیان، بلکه متعلق به همه مسلمانان و مستضعفان جهان است.
 
وی یادآور شد که در سال ۱۹۷۹ وقایع انقلاب را از طریق تلویزیون دنبال کرده و هیچ‌گاه صحنه فرار شاه و بازگشت امام از تبعید را فراموش نخواهد کرد.
 
پرویز تصریح کرد: برای من و سایر مسلمانان سنی‌مذهب، پیروزی انقلاب ایران تنها متعلق به شیعیان نیست و ما همه آن را یک پیروزی برای همه مسلمانان می‌دیدیم. و این انقلاب، انقلابی خارج از چارچوب فرقه‌گرایی و علیه آن بود.
 
وی گفت: با انقلاب اسلامی، مسلمانان در همه جای دنیا احساس سربلندی و پیروزی کردند؛ پیروزی معنویت بر جهان مادی‌گرا و پیروزی کرامت انسانی.
 
ظاهر پرویز اسلام را دینی برای همه بشریت دانست و افزود: اسلام دین جدیدی نیست که توسط حضرت محمد(ص) آمده باشد؛ بلکه دینی است که از زمان حضرت آدم(ع) بوده. اسلام برای همه بشریت است، نه برای قوم و قبیله‌ای خاص و ما مسلمانان باید پاسدار این تفکر باشیم، تفکر جهان‌شمول بودن دین اسلام.
 
وی سپس ادامه داد که همه انسان‌ها توسط خدا و با اراده و اختیار آزاد آفریده شده‌اند و باید اختیار آنها را محترم شمرد؛ چرا که در نهایت همه ما در مقابل خدا و در روز قیامت بر اساس همین آزادی و اختیار مورد قضاوت قرار خواهیم گرفت.
 
رئیس انجمن اسلامی بریتانیا با بیان این که همه پیامبران مردم را به یک کلمه دعوت می‌کردند، گفت: فرقه‌های اسلامی چه در اقلیت و چه در اکثریت، باید همیشه فرزندان آدم را به راه راست هدایت کنند.
 
وی جنگ بین حق و باطل را بخشی از زندگی معرفی کرد و گفت: فقط در داخل مسیر تعیین شده توسط اسلام باید به جنگ با ظلم رفت و نباید از قوانین و قوائد اسلامی سر باز زد.
ظاهر پرویز افزود: ما حق نداریم حتی در صحنه نبرد نیز از روی نفرت با دشمنی که بر باطل است، بجنگیم و این از دستورات اسلام است که باید کینه‌های فردی را فراموش کنیم.
 
انقلاب ایران دنیا را تغییر داد
وی در ادامه نتیجه گرفت که هدف انقلاب اسلامی مبارزه با ظلم بوده است و گفت: انقلاب اسلامی یک تغییر تاریخی بود و اسلام را بعد از قرن‌ها تحقیر به عرصه و صحنه اصلی تاریخ بازگرداند و نقش مذهب را به طور کلی برجسته کرد. انقلاب ژئوپولتیک دنیا را تغییر داد و برنامه‌های ابرقدرت‌ها را در سال ۱۹۷۹ به هم ریخت و آن‌ها مجبور به برنامه‌ریزی جدید شدند.
رئیس انجمن اسلامی بریتانیا اظهار کرد: مسلمانان نباید بر سر اختلافات کوچک از هم متفرق شوند، باید تفاوت‌ها را درک و سپس تحمل کنند.
 
ظهر پرویز با تأکید بر ضرورت وحدت بین شیعه و سنی ابراز امیدواری کرد که انقلاب ایران الگو و انگیزه‌ای برای سایر مسلمانان و تمام بشریت باشد.
 
در ادامه این برنامه، گروه سرود دانش‌آموزان واحد آموزشی مرکز اسلامی انگلیس به اجرای برنامه پرداختند و پس از اجرای سرود محمدحسن حبیب‌الله زاده، کاردار سفارت ایران در لندن سخنرانی و چارچوب رسمی سیاست خارجی کشورمان در زمینه وحدت میان مسلمانان را برای حضار ترسیم کرد.
 
وی توضیح داد که بر اساس اصول تعیین شده از طرف امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای و همچنین بر اساس اصول مندرج در قانون اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در همه زمان‌ها و عرصه‌ها و به طور غیر قابل تغییر حفظ وحدت بین مسلمانان و پاسداری از این وحدت است.
 
حبیب‌الله زاده افزود: حفظ وحدت بین مسلمانان در سیاست خارجی ما به اندازه‌ای اهمیت دارد که جمهوری اسلامی ایران در همه مبادلات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خود  آن را در اولویت قرار داده است. این مسیری است که از اول انقلاب انتخاب شده و یک موضع‌گیری تاکتیکی و موقت نیست.
 
وی همچنین به بررسی موقعیت ویژه و منحصر به فرد ایران در جهان اسلام پرداخت و اهمیت اثبات کارآمدی الگوی اسلامی مستقر در ایران و تأثیر آن بر روی فرهنگ مقاومت در منطقه را یادآور شد و گفت: استراتژی دائمی و اصولی سیاست خارجی ایران موفقیت و عزّت تمام جهان اسلام و پرهیز از هرگونه تفرقه‌افکنی است.
 
کاردار سفارت ایران در لندن این اصل کلی را برگرفته از ریشه‌های انقلاب اسلامی و آموزه‌های امام خمینی و نظر ایشان در مورد مساوات حقوق همه مسلمانان برشمرد و دفاع از آرمان فلسطین را یک اصل خدشه‌ناپذیر در سیاست خارجی ایران نامید که تحت تأثیر هیچ جریان فرقه‌ای و تفرقه‌افکنانه قرار نخواهد گرفت.
 
در ادامه فیلم مستندی درباره حقوق اقلیت‌های دینی و مذاهب اهل سنت در ایران پخش شد که نمایانگر حقوق مساوی آنان در همه زمینه‌ها از جمله در انتخابات و آزادی آنها در اجرای مناسک مذهبی‌شان بود.
 
مفهوم صلح در اسلام و مسیحیت
سخنران بعدی پدر روحانی مسیحی فرید ابی دومث لبنانی و نماینده مسیحیان لبنان در انگلیس بود که سخنانی در زمینه مفهوم صلح در اسلام و مسحیت بیان کرد.
 
وی با یادآوری اینکه در سال ۱۹۶۸ پاپ آن زمان، روز اول سال میلادی را رسماً به عنوان روز صلح نام‌گذاری کرد، گفت: دعوت به صلح همان دعوت به سوی عیسی(ع) و صلح مأموریت همه پیامبران بوده است.
 
نماینده مسیحیان لبنان در انگلیس با اشاره به آیات قرآن و احادیث نبوی که با تسلط خاصی آن‌ها را بازگو می‌کرد، نتیجه گرفت که عین همین هدف در تعالیم اسلام و قرآن نیز وجود دارد.
 
وی به این ترتیب نتیجه گرفت که انقلاب اسلامی ایران نیز انقلاب صلح و دوستی بوده است و از دیدن فیلم مستند مربوط به زندگی اقلیت‌های مذهبی در ایران که نشان‌دهنده قدمت حضور و کثرت کلیساها در ایران و آزادی اقلیت مسیحی بود، بسیار ابراز خرسندی کرد.
 
در ادامه برنامه علی اکبر کاظمی شعری در مورد انقلاب اسلامی قرائت کرد و پس از او نوبت به رئیس مرکز اسلامی انگلیس حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی شمالی رسید تا سخنرانی خود را آغاز کند.
 
انقلاب ایران؛ بزرگ‌ترین موفقیت تاریخی بشر
شمالی انقلاب ۱۹۷۹ را یکی از بزرگترین موفقیت‌های تاریخی بشر معرفی کرد که هدف آن تعالی و نجات همه انسان‌ها بود و نه فقط مسلمانان یا مردم ایران.
 
وی هدف انقلاب را بازگشت به سوی معنویت، خدا و مذهب توصیف کرد و گفت زمانی که همه مذاهب در فشار بودند و افراد مذهبی و دین‌دار از مطرح‌شدن در جامعه شرم داشتند، انقلاب اسلامی به همه مذاهب اعتماد به نفس داد و باورمندان به خدا را عزت بخشید. به گفته وی انقلاب حیات دوباره‌ای به همه مؤمنین همه ادیان بخشید.
 
حجت‌الاسلام شمالی گفت: بسیاری از پیامبران هنگام بعثت تکذیب شده‌اند؛ اما با تلاش و مبارزه و فداکاری توانسته‌اند به تدریج مردم را به سوی خود جلب کنند. با این حال برخی انسان‌ها با قلب‌های بیمار، اگرچه دین رابه ظاهر پذیرفتند؛ اما توانستند خود را با وضعیت جدید مطابقت داده و امیال دنیوی و نفسانی خود را این بار زیر ظاهر دین مخفی کنند.
فرقه‌گرایی؛ ادامه جاهلیت
وی فرقه‌گرایی را ادامه جاهلیت دانست و افزود: مؤمنین واقعی از فرقه‌گرایی دوری می‌کنند. موضوع وحدت بین مسلمانان در دیدگاه امام خمینی ریشه‌های عمیقی در اندیشه اسلامی و سنت و معارف اسلامی دارد.
 
شمالی تصریح کرد: امام خمینی با اینکه یک فقیه شیعه بوده و همواره در حلقه‌های شیعی زندگی کرده بود؛ اما هیچ وقت گرفتار فرقه‌گرایی نشد. او رهایی و سعادت همه مستضعفین جهان را می‌خواست.
 
وی همچنین توضیح داد که ایده وحدت در انقلاب اسلامی را نباید به صورت یک تاکتیک موقت دید، چرا که در اوایل انقلاب که موج انقلاب آنقدر قوی بود که چیزی نمی‌توانست جلودارش بشود و با وجود اوج اقتدار تفکر انقلابی و اقتدار امام خمینی، هرگز انقلاب به سمت فرقه‌گرایی جهت گیری نکرد. در واقع امام خمینی در عین برتری و قدرت بود که همه مسلمانان را به وحدت دعوت کرد.
 
حجت‌الاسلام شمالی ادامه داد: وحدت بین مستضعفان برای ابرقدرت‌ها غیر قابل تحمل است نشان داد که آنها برای شکستن این وحدت از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.
 
رئیس مرکز اسلامی انگلیس در ادامه به بررسی مفهوم تعصب در اسلام پرداخت و گفت: حتی علما هم می‌توانند متعصب باشند.
 
 وی با یادآوری حدیثی از پیامبر اسلام(ص) بیان کرد: از دیدگاه آن حضرت هر کسی ولو به اندازه دانه خردل تعصب داشته باشد، خدا او را به همراه اعراب جاهلی مبعوث خواهد کرد.
 
حجت‌الاسلام شمالی ایمان را ضد تعصب معرفی کرد و گفت: غضب و تعصب خباثت‌های مخفی و درونی انسان را برملا می‌کند و برای توضیح این مطلب به داستان ابلیس اشاره کرد که به خاطر تعصب و غرور از فرمان خدا سرپیچی کرد.
 
وی نتیجه گرفت که با تعصب و خودخواهی نمی‌توان به سوی وحدت گام برداشت و برای تحقق وحدت فقط یک راه وجود دارد و آن هم ایمان و توکل به خداست و فقط با در نظر داشتن خدا می توان به وحدت و اقعی رسید. 
منبع: فرقه نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.