خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تحریف دین در معنویت‌های نوظهور

ادیان نیوز: ترویج شهوات، ایجاد ترس و جداسازی علم و اندیشه از معنویت، برای تحکیم و تداوم نظام‌های سلطه‌گر و معنویت‌ستیز بسیار لازم است، اما کافی نیست. انسان موجودی معنوی است که حقیقت هویت او روح است. استعداد روحی همواره از درون، او را به سوی کمال مطلق برمی‌انگیزد و در زندگی محدود دنیوی و سرگرمی‌های حیوانی، آرام و قرار او را می‌گیرد.
گرایش به خدا و معنویت و میل به فرار از عالم ماده، با هستی و آفرینش انسان آمیخته می‌شود و هیچ قدرتی بدون پاسخ به نیازهای معنوی انسان از یک سو و بدون توجیه معنوی اقتدار خویش از سوی دیگر نمی‌تواند پایدار بماند. اگر معنویت حقیقی برای نظام سلطه خطرناک است، با ساختن معنویتی بدلی و وارد کردن تحریف در آموزه‌های دینی و معنوی، معنویتی هماهنگ با ارزش‌ها و آرمان‌های دنیوی ارائه می‌کنند، تا مردم را در وضعیت سلطه‌پذیر نگه دارند. از این رو امروزه شاهد پیدایش و گسترش شبه‌جنبش‌های معنوی سلطه‌پذیر هستیم.
بدون شک دین و معنویت حقیقی، انسان‌ها را بیدار می‌کند و بر سلطه‌گران می‌شوراند؛ زیرا معنویت حقیقی انسان را در ارتباط با خدا قرار می‌دهد و ارتباط عبودی با خداوند، با «نفی عبودیت غیر خدا» همراه است؛ در نتیجه مردم را از زیر سلطه بیرون می‌آورد و وضعیت ناگواری را برای مستکبران و طبقۀ سلطه‌گر جامعه رقم می‌زند به این ترتیب چاره‌ای نمی‌ماند جز این‌که باورهای دینی و گرایش‌های معنوی بر شالوده‌ای هماهنگ با نظام سلطه طراحی و استوار شود تا دینی پدید آید که از آموزه‌های سازنده تهی باشد و در سرگرم کردن مردم به امور شبه‌معنوی کارآیی داشته باشد در این مسیر، ابرقدرت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که «دین را از صفحۀ عالم بزدایند… اگرچه به ظواهرش هم احتفاظ بشود.»[۱] اما حقیقت آن باید از بین برود تا سلطه و ستم بماند.
نگاهی به تاریخ زندگی بشر نشان می‌دهد که «همیشه شیطان در میان جماعات اهل دین، از تحریف استفاده می‌کند و راه را عوضی نشان می‌دهد.»[۲] تا به جای شکوفایی استعدادهای انسانی و آزادی از عبودیت غیر خدا به تسلیم در برابر قدرت‌ها رو بیاورند و از طریق دین و معنویت، اقتدار دنیاگرایان و مستکبران توجیه شود. حتی دین اسلام نیز در طول تاریخ دست‌خوش چنین تحریفاتی شده و وجود قرآن کریم و ولایت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اهل‌بیتش (علیهم‌السلام) به عنوان منابع معصوم از هرگونه خطا و تحریف، سند اسلام ناب و ضامن بقای معنویت اسلامی بوده است. اسلام ناب، «اسلامی که به فکر طبقات مستضعف و محروم است، نه اسلامی که در خدمت قدرتمندان و اغنیاست.»[۳]
بی‌شک این تنها صورت اسلام نیست، بلکه دنیاگرایان مستکبر بارها اسلام‌های بدلی و فریبنده در طول تاریخ ارائه کرده‌اند. «در دنیا کسان دیگری هستند که ادعای اسلام می‌کنند؛ اما اسلام آن‌ها اسلام محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نیست؛ اسلام ابوجهل و ابولهب است؛ اسلام آمریکاست. کسانی هستند که ادعای اسلام و اسم اسلام را وسیله‌ای برای چاپیدن و سوء استفاده و تحمیق بیشتر قرار داده‌اند. آن اسلام، اسلامی است که به نفع سرمایه داران و زراندوزان و صاحبان میلیاردها دلار در بانک‌های خارجی است.»[۴] برای مقابله با این «استحاله معنوی» راه روشن این است که «از لحاظ بنیه معنوی، انسان‌ها را سالم و قوی و خوب نگه داریم.»[۵] سلامت معنوی می‌تواند مفهومی کاملا سیاسی و انقلابی باشد. با سلامت معنوی از استحالۀ معنوی جلوگیری می‌شود. سلامت معنوی، بینش و نیروی مقابله با پیدایش دانش عاری از معنویت، انفعال در برابر تهدیدات و هوس‌رانی‌ها را در اختیار بشر قرار می‌گذارد.
برای رسیدن به این سلامت و نیروی معنوی، منبعی غیر از منابع اسلام ناب در دسترس ما نیست. قرآن و ولایت، آن‌چه را نیاز داریم به ما می‌دهند. «اسلامی که رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اولیای الهی برای آن جان دادند و حسین‌بن‌علی (علیه‌السلام) خون خود و عزیزانش را در راه آن نثار کرد، اسلامی که امام بزرگوار ما عمرش را در دعوت به آن گذراند، اسلام ضعفا و طبقات پابرهنه، اسلامی که به پایین دست‌های جامعه، قدرت و عزت و آقایی می‌دهد و آن‌ها را از لت و مسکنت خارج می‌کند، اسلامی که زورگویان و قلدران و قدرتمندان ظالم را از سریر قدرت به زیر می‌کشد.»[۶] این اسلامی است که می‌تواند حقیقت معنویت را تحقق بخشد و موانع آن را کنار زند و انسان را در ارتباط نزدیک با خداوند قرار دهد.
پی‌نوشت:
[۱]. بیانات رهبر معظم انقلاب، خامنه‌ای، سید علی، ۹/۱۱/۶۸.
[۲]. همو، ۲۳/۱/۷۸.
[۳]. همو، ۲/۱/۶۹.
[۴]. همان.
[۵]. همو، ۲۱/۲/۷۰.
[۶]. همو، ۲/۱/۶۹.
برای اطلاع بیشتر مراجعه کنید به: معنویت رهایی بخش، مظاهری سیف، صهبای یقین، ۱۳۹۳، ص ۱۳۱.
منبع: ادیان نت
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.