خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رواج پوشش اسلامی عامل وسوسه ی شرکت های بزرگ تجاری

به گزارش ادیان نیوز، اخیرا پوشش اسلامی در کشورهای اروپایی، آمریکا و دیگر کشورها به‌شکل گسترده‌ای در حال رواج است و سالانه مبالغ زیادی برای خرید پوشش و البسه اسلامی از سوی مسلمانان هزینه می‌شود که همین مسئله سبب روی‌آوردن شرکت‌های بزرگ تجاری به تولید البسه اسلامی و پوشش مطابق با سلیقه مسلمانان شده است.
«انس سیلوود»، دانشجوی انگلیسی در سال ۲۰۰۰ میلادی برای تحصیل زبان و ادبیات عرب به اردن رفت و قرار بود که تنها چند ماه در «امان»، پایتخت این کشور بماند، اما در نهایت تصمیم گرفت در اردن زندگی کند و پس از فراگیری زبان عربی به دین مبین اسلام تشرف یافت.
بزرگترین مشکلی که سیلوود پس از بازگشت به بریتانیا با آن مواجه شد، نوع پوشش وی بود، به‌گونه‌ای که مورد تمسخر و خنده برخی واقع می‌شد، همین مسئله سیلوود را بر آن داشت که به لزوم طراحی پوشش اسلامی شیک، زیبا و به‌روز فکر کند.
این ایده قبل از این که به یک فعالیت تجاری تبدیل شود، به سرعت تکامل یافت و در سال ۲۰۰۲ میلادی، سیلوود پایگاه الکترونیک «شکر» را که اکنون یکی از وب‌سایت‌های پیشرو در حوزه خرید آنلاین پوشش اسلامی است، راه‌اندازی کرد که پوشش اسلامی را برحسب سلیقه و نیاز مسلمانان در اروپا و علاقه‌مندان به پوشش اسلامی سنتی ارائه می‌کند؛ این در حالی است که این پوشش به‌روز و شکیل است.
موفقیت این شرکت منحصربه فرد بوده، به‌طوری‌که توانسته است فروش بالایی را رقم بزند و بازار‌های خود را به آمریکا، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گسترش دهد.
همچنین، براساس گزارش اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۵ ـ ۲۰۱۶ میلادی، مصرف‌کنندگان مسلمان مبلغی معادل ۲۳۰ میلیارد دلار صرف خرید البسه و پوشش خود کرده‌اند و پیش‌بینی می‌‌شود این رقم در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۳۲۷ میلیارد دلار افزایش یابد که براین اساس بریتانیا با ۱۰۷ میلیارد دلار در مرتبه نخست، آلمان با ۹۹ میلیارد و هند با ۹۶ میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.
بر اساس گزارش، «رفیق الدین شیخو»، که در زمینه استقبال از پوشش اسلامی مطالعاتی را انجام داده است، خرید البسه از سوی مصرف‌کنندگان مسلمان لزوما منحصر به خرید پوشش اسلامی نیست، بلکه عوامل دیگر در رونق صنعت پوشش اسلامی دخیل است.
اهمیت دین در زندگی انسان‌ها یکی از این عوامل است، به‌طوری‌ که براساس این نظرسنجی، اهمیت دین برای شهروندان اروپایی به نسبت یک سوم است، درحالی که تقریبا ۵۰ درصد در آمریکا و ۸۸ درصد در بیشتر کشورهای اسلامی عامل دین برای آنها بسیار مهم است که به نسبت جمعیت مسلمانان به‌تبع خرید پوشش اسلامی افزایش می‌یابد.
رونق پوشش اسلامی؛ عاملی برای وسوسه شرکت‌های بزرگ تجاری
اما عامل دوم در رونق صنعت پوشاک اسلامی بر اساس گزارش «شیخو»، ترکیب سنی جمعیتی است به‌طوری‌ که متوسط سنی در کشورهای با اکثریت مسلمان‌نشین ۳۰ سال است، اما در اروپا و آمریکا تقریبا ۴۴ سال است.
عامل سوم را می‌توان در تولید ناخالص ملی در کشورهای با جمعیت اکثریت مسلمان دانست که افزایش ۵.۴ درصد سالانه در مقایسه با ۳.۴ درصد در اروپا و ایالات متحده در طول چند سال آینده پیش‌بینی شده است.
براساس درصد‌های ذکر شده، افزایش فعالیت طراحان مد و فعالان اقتصادی در زمینه پوشش اسلامی امری عجیب نیست که از جمله این شرکت‌های فعال می‌توان به شرکت «مودانیسا» ترکیه اشاره کرد که در زمینه خرید آنلاین بسیار فعال است و توسط «کریم توره» در سال ۲۰۱۲ میلادی تأسیس شده است و اکنون بازاریابی محصولات خود را در ۶۰ کشور جهان انجام می‌دهد.
همچنین، می‌توان به خانم «ربیعه. ز»، طراح لباس اسلامی از امارات اشاره کرد که با طراحی سبک خاص خود در زمینه «حجاب» و «پوشش اسلامی» در آمریکا شهرت یافت.
«دلیارا سادریفا»، بانوی مسلمان روسی که اکنون پیشگام در زمینه طراحی مد اسلامی است،‌ این حرفه را در ابتدا به عنوان یک سرگرمی شروع کرد، زیرا بیشتر لباس‌های اسلامی که در بازارهای روسیه عرضه می‌شود از ترکیه و خاورمیانه وارد می‌شوند که مناسب با فضای اقلیمی و سلیقه شهروندان روسی نیست و پس از استمرار این بانوی مسلمان به طراحی پوشاک اسلامی توانست خود را در این زمینه اثبات کند و بعد از گذشت دو سال نسبت فروش پوشش اسلامی بسیار افزایش یافت و در نمایشگاه‌های پوشاک در ترکیه، آمریکا و امارات شرکت می‌کند.
این طراح مشهور روسی راز موفقیت خود را در ادغام میان فرهنگ و سنت و نیز شیک و به‌روز بودن طراحی خود دانست به طوری که نیمی از مشتریان او بانوان غیر مسلمان هستند.
اکنون طراحی پوشش اسلامی شیک و زیبا تنها مختص طراحان محلی لباس نیست؛ بلکه شاهد حضور پرنگ شرکت‌های تجاری معتبر و بین‌المللی مانند «Uniqlo»، طراح لباس و تولیدکننده ژاپنی، «H&M»، شرکت سوئدی چندملیتی فروش لباس و «دیکنی»، در این زمینه هستیم به‌طوری‌که فروشگاه اینترنتی «DG»، کلکسیونی از انواع پوشاک اسلامی را عرضه کرده است که در جهان مد غوغا کرد.
منبع: خبرگزاری قرآنی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.