خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اسلام، انتخاب من

ادیان نیوز: خانم “جامکا نیل” (Jameka Neil) با حضور در برنامه “اسلام، انتخاب من” در مورد نحوه مسلمان شدنش گفت:  ” من در خانوداه ای مسیحی بزرگ شده ام. در نوجوانی مجاهدی در راه مسیح (ع) بودم و می خواستم همه مردم دنیا را مسیحی کنم و روحشان را نجات دهم. به مطالب کتاب مقدس صد در صد اعتماد داشتم بی آنکه آن را کامل خوانده باشم. اما یک روز در کتاب مقدس به مطلبی برخوردم که گویا اصلا برایم قابل درک نبود. با خودم فکر کردم هنوز سنم توانایی درک این مطالب را ندارد. از این رو آن را به یک مسیحی مطلع نشان دادم، ولی او هم حرف تردید مرا بجا دانست. به این ترتیب، دنیایی که برای خودم ساخته بودم فرو ریخت.”
جامکا پس از این تجربه تصمیم می گیرد تمام کتاب مقدس را بخواند. اما هر چه بیشتر می خواند سوالات بیشتری در ذهنش شکل می گیرد. وی می گوید : ” از خودم می پرسیدم که چگونه می شود خدا یک زمان هم یک نفر و هم سه نفر باشد؟! یک بار در جوابم گفتند که تثلیث، جزئی از ذات خداست و چون دایره وجود خدا فراتر از فهم من است، باید آن را بپذیرم. ولی من نمی توانستم خدایی ناشناخته را عبادت کنم. از سوی دیگر جریان «شورای نیقیه» ( Council of Nicaea ) برایم تکان دهنده بود که طی آن انسان های خاکی که خود را تحت هدایت خدا می دانستند، تعیین کردند که کدام قسمت ها در کتاب مقدس باشد و کدام قسمت ها را باید تغییر داد.”
قوانین تحول آفرین اسلام، جهالت را محکوم می سازد و علم، اخلاق و ایمان را نشر می دهد. در صدر اسلام، این تعالیم ارزشمند به همراه سابقه درخشان پیام آور آن، حضرت محمد (ص) که به پاکی و درستی شهره بود، مورد استقبال مردم قرار گرفت و فراگیر شد. اکنون نیز این دین آسمانی به دلیل پویایی و فراگیر بودن ارزشهای آن هر روز بیشتر گسترش می یابد. اصولا هر تفکری، زمانی پایدار می ماند که نیازهای فطری انسان را بیشتر و بهتر پاسخ گوید. هماهنگی اسلام با کششهای فطری بشر، این دین را جاودان ساخته و در عرصه های مختلف اجتماعی و انسانی باقی نگاه داشته است. اسلام دینی است‌ که براساس‌ خواسته‌ها و تمایلات فطری‌ انسان بنا گذاشته شده است. از این رو همواره انسان را به تحقیق تشویق می کند و او را وا می دارد تا در سایه آن، جلوه حق را بدانگونه که هست دریابد و بداند آن‌ چیزهایی‌ که‌ از وحی‌ بر پیامبر (ص‌) نازل‌ شده‌ با فکر و اندیشه‌ سازگار است‌.
” جامکا نیل ” نیز با تحقیق و بررسی همه ابعاد اسلام، آن را همسو با فطرت خود یافت. وی نتیجه تحقیقاتش را این چنین بیان می دارد : ” با همه تضادهایی که درمسیحیت دیده بودم ایمانم را به خدا از دست ندادم و فقط به این نتیجه رسیدم که مسیحیت راه درست حرکت من نیست. بنابراین بدون اعتقاد به دین خاصی شروع به جست و جو کردم تا به ثبات اعتقادی برسم. در این جستجو سرانجام به اسلام رسیدم. دو سال به تنهایی درباره اسلام تحقیق کردم. این کار زمان زیادی می برد ؛ از طریق ایمیل با خواهران و برادران زیادی آشنا شدم که کمکم می کردند، به سوالاتم جواب می دادند و از راه و رسم مسلمانی برایم می گفتند. سرانجام بعد از اطمینان و درک سعادت واقعی، اسلام را برگزیدم. ”
زنان در اسلام جایگاه ویژه ای دارند. خداوند متعال‌، از لحاظ انسانی، زن را هم ردیف مرد می داند و برای زنان حقوق شایسته‌ای قرار داده است‌. در اسلام با توجه به تفاوت‌های جسمی و روحی که بین زن و مرد وجود دارد، حقوق و وظایف آن‌ها، عادلانه مشخص شده است‌، و هیچ یک از این دو، بر دیگرى برترى ندارد، مگر بر اساس تقوا. چنانکه خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات می فرماید :
“یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَ أُنثَى وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ “. ” ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم، و تیره‏ ها و قبیله‏ ها قرار دادیم، تا یکدیگر را بشناسید، ولی گرامی ترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست، خداوند دانا و خبیر است. ”
جامکا نیل نیز توانسته است جایگاه حقیقی خود را به عنوان زن در اسلام پیدا کند. وی می گوید :
” هیچ وقت از تصویر زنان در ذهن و جامعه غرب خوشم نمی آمد. فرهنگ عموم مردم این جا از زن فقط جنسیتش را می بیند. در حالی که من متوجه شدم که در اسلام برای زن جایگاهی وجود دارد که در آن برایم به خاطر مادر بودن نهایت احترام را قائل بود و برابری زنان را با مردان جز از نظر قدرت بدنی به رسمیت می شناخت. در تاریخ اسلام سرگذشت زنان بسیاری نقل شده است که روی پای خود ایستاده اند. اسلام دینی است که می توانستم برایش احترام قائل باشم، چون برایم احترام قائل بود. ”
گسترش اسلام از آغاز پیدایش تا وضعیت موجود، شباهت زیادی به حرکت امواجی دارد که از یک نقطه شروع شده است، سپس در همه جهات به پیشروی ادامه داده است و هر روز دایره های بزرگتری را تشکیل می دهد. چنانکه مشاهده می کنیم، امروز اسلام در غرب، بویژه آمریکا به صورت یک واقعیت انکار ناپذیر در آمده است. مکتبی که در گذشته از نظر غربیها تنها به عنوان یک آئین اخلاقی و گاه خرافی تلقی می شد، اکنون به چنان وسعت و نیرویی دست یافته که ” پروفسور لاماند ” اسلام شناس فرانسوی در مورد آن می گوید : ” جهان غرب برای یافتن راه گم کرده خود به اسلام نیاز دارد. ” از سویی دیگر ” لوئی کاردو ” استاد رشته تمدن اسلامی در دانشگاه پاریس هم در تحلیل علل نیاز شدید غرب به اسلام بر این اعتقاد است که : ” خلاء فقدان روحانیت در دنیای مادی غرب سبب شده که جهان مدرن در پی ایجاد توازن بین مادیت و معنویت باشد و اسلام می تواند این نیاز را برآورده سازد. ” 
منبع: رهیافته
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.