خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نگرانی شدید اسرائیل از پیروزی‌های ارتش سوریه

به گزارش ادیان نیوز، منابع بلندپایه امنیتی و سیاسی در تل‌آویو، روز یکشنبه فاش کردند، اسرائیل مصمم است سیاست خود را درخصوص جنگ داخلی کنونی در سوریه، که از حدود پنج سال پیش این کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تغییر دهد. این منابع گفتند که دلیل این تصمیم، به پیشروی‌های مستمر ارتش سوریه، که با پشتیبانی ایران، روسیه و «حزب‌الله» لبنان در تمام جبهه‌ها کسب می‌کند، برمی‌گردد.
با این حال، این منابع تصریح کردند، همان‌گونه که «آموس هارل» تحلیلگر امور نظامی در روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» می‌گوید، این تغییر سیاست اسرائیل هرگز در عملیات نظامی اجرا نمی‌شود. با توجه به اینکه، شکست معارضان مسلح و پیشروی ارتش سوریه از یک‌سو و عدم اهتمام غرب برای تغییر در اوضاع فعلی این کشور از سوی دیگر، تصمیم‌گیرندگان در تل‌آویو را به شدت نگران می‌کند. محافل سیاسی در تل‌آویو انتقادهای تندی علیه غرب به دلیل سکوت آن درباره سوریه مطرح می‌کنند. این منابع خاطر نشان کردند که سیاست اسرائیل در سوریه، از همان آغاز بحران، در حفاظت از منافع تاکتیکی و استراتژیکی که برای امنیت داخلی‌اش مهم است، متمرکز بوده است.
این منابع اسرائیلی با تأکید بر این‌که جنگ داخلی در سوریه به صورت چشمگیری به منافع تل‌آویو خدمت کرد، مدعی شدند که تداوم درگیری‌ها در سوریه ارتش این کشور را تضعیف کرده و چیزی جز سایه از آنها باقی نمانده است.
هارل خاطرنشان کرد که مقام‌های تل‌آویو علنا از بیان حقیقت امتناع می‌کنند، ولی آنها پشت درهای بسته آرزو می‌کنند که این جنگ برای چندین سال دیگر ادامه داشته باشد تا همه طرف‌های درگیری در آن تضعیف شوند. منابع اسرائیلی اظهار داشتند که تغییر معادله میدانی به نفع ارتش سوریه با ورود نیروی هوایی روسیه به این کشور آغاز شد ولی تحولات واقعی در ماه ژانویه سال جاری شکل گرفت. بمباران مستمر و گسترده‌ مواضع شورشیان توسط روسیه به تضعیف قدرت آنها منجر شده، وضعیتی که بستر پیشروی نیروهای ارتش سوریه و آزادسازی مناطق تحت کنترل گروه‌های معارض را فراهم کرده است. موضوعی که این منابع در مورد آن تأکید می‌کنند این است که ارتش سوریه با پشتیبانی همپیمانان خود موفق شدند محاصره شهر اقتصادی سوریه یعنی شهر «حلب» در شمال را بشکنند و در دروازه‌های شهر جنوبی «درعا» قرار گیرند و برای حمله‌ای جدید به «ادلب» آماده شوند.
این منابع در ادامه تصریح کردند، در سایه این پیشروی‌های ارتش سوریه، اسرائیل مواضع خود را در قبال جنگ داخلی در این کشور تغییر می‌دهد ولی این تغییرات «مخفیانه» انجام می‌شود تا آمریکایی‌ها از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل که در انتقاد سیاست‌های آنها درقبال سوریه دریغ نمی‌کند، خشمگین نشوند.
منابع مذکور تأکید کردند، در حال حاضر تمرکز تل‌آویو بر سه مورد اصلی است: نخست: پیروزی ارتش سوریه, اسرائیل پیروزی ارتش سوریه را به‌مثابه پیروزی همپیمانان آن یعنی ایران و حزب‌الله تلقی می‌کند. دوم: با وجود شکست گروه‌های معارض مسلح در برابر ارتش سوریه، فرار و تسلیم شدن این گروه‌ها بعید به نظر می‌رسد و لذا ضرورت دارد که غرب برای ارسال کمک‌ها و تجهیزات نظامی به آنها تلاش کند تا بتوانند در مقابل نیروهای دولتی مقاومت کنند.
به گفته این منابع، پیروزی ارتش سوریه، اسرائیل را وارد بحرانی جدید می‌کند, چرا که این امر به تقویت نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه می‌انجامد. به‌ویژه که این کشور از زمان امضای توافق هسته‌ای با قدرت‌های غربی قوی‌تر و تحریم‌های تحمیلی علیه آن لغو شده است.
منابع اسرائیلی همچنین فاش کردند که دستگاه‌های امنیتی در تل‌‌آویو درخصوص این موضوع که آیا در چنین شرایطی نسبت به پرونده سوریه تغییر موضع داد یا نه، اختلاف‌نظر دارند. ارزیابی‌های اسرائیلی تأکید می‌کنند که در سایه عملیات نظامی روسیه، سقوط «بشار اسد» از واقعیت بسیار دور است.
منبع: تسنیم
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.