خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بعداز نمایش تو، ارادتم به حضرت ایوب بیشترشد

به گزارش ادیان نیوز، در مهر ماه سال ۱۳۷۰ بود که فرج الله سلحشور نمایش «ایوب پیامبر(ص)» را در محضر امام خامنه ای اجرا کرد. عوامل این نمایش عبارت بودند از: نویسنده و کارگردان: فرج‌اللَّه سلحشور. مشاور کارگردان: سعید کشن فلاح. طراح صحنه: امیر رضازاده. بازیگران: فرج‌اللَّه سلحشور، احمد امینی، محمّد قائمی، اسرافیل علمداری، علیاصغر شریف‌زاده، محمّدرضا تیموریان، زهره زارعی، هما اسدی و … حالا پس ۲۴ سال از آن روزها مروری داریم بر سخنان رهبر انقلاب پس از تماشای آن نمایش که در ادامه می خوانید:
نمایشنامه‌ای را در این‌جا نمایش دادند – «ایوب پیامبر» -که خیلی خیلی خوب بود
چند شب پیش از این، نمایشنامه‌ای را در این‌جا نمایش دادند – «ایوب پیامبر» -که خیلی خیلی خوب بود؛ کار یکی از همین آقایان رفقای شما – آقای سلحشور – بود. در این فیلمهای فارسی، با این‌که هنرپیشه‌های خوبی داریم و چند نفر هنرپیشهٔ واقعاً خیلی خوب داریم که از لحاظ بازی خیلی قویند – این چند نفری که معروف هستند – اما بعضی از فیلمنامه‌ها بی ارزشند! واقعاً آدم تعجب می‌کند که این فیلمنامه‌نویس، چه‌طور نشسته این فیلمنامهٔ به این چرندی را سر هم کرده است! امسال در ایام نوروز سریالی را نشان می‌دادند که ما هم هر شب متأسفانه نشستیم تماشا کردیم! دایماً انتظار داشتم که این سریال به جایی برسد؛ تا این‌که شب آخر تمام شد و به جایی هم نرسید و ما بورِ بور شدیم! با این‌که چند نفر هنرپیشهٔ خیلی خوب در آن بازی می‌کردند، انصافاً هم خوب بازی می‌کردند و فضاسازیهای خوبی هم داشت، اما یک فیلمنامهٔ چرندِ چرند و خالىِ خالی داشت، که اصلاً اول تا آخرش یک ذره خوب نبود، مطابق با واقع نبود، غلط بود، دروغ بود، و بعد هم بی معنی و بی مزه تمام شد!
«ایوب پیامبر» را واقعاً یک برداشتِ صحیحِ متینِ بی‌اشکالی از یک کار به آن مهمی دیدم
ژاپنی‌ها برمی دارند از زندگی معمولی و شخصی یک نفر، یک موضوع برای فیلم درست می‌کنند، که مطابق با واقع است. اصلاً علت جاذبهٔ فیلمهای ژاپنی هم این است. البته هنرپیشه‌های خوبی دارند، اما علت جاذبه این است که درست مطابق با واقع است. این سریال «سالهای دور از خانه» یی که نشان می‌دادند، که همه را جذب کرد، حتّی امام را – حاج احمد آقا می‌گفت که امام مرتب این سریال را نگاه می‌کردند – علتش چیست؟ چون زندگییی که آن شخص در فیلم دارد، و آن کاری که او دارد می‌کند، درست مطابق با واقع است؛ یعنی همانی است که واقعیت دارد. اصلاً هنرمند این است؛ باید واقعیت را عکس برگردان کند و به آدم نشان بدهد؛ حتّی آن مقداری که آدم نمی‌بیند، برجسته کند، واقعیت را با همهٔ ریزه‌کاری‌هایش جلا بدهد و جلوی چشم آدم بگذارد. آن سریالی که اشاره کردم، این‌طور نبود؛ آن سحرِ ماه رمضانش، آن افطارِ ماه رمضانش، آن مجلس روضه‌اش؛ آخر هم بیمعنی و بیمزه و بیواقعیت! واقعاً جامعهٔ ما این است؟! اصلاً هیچ چیز سرشان نمی‌شود!
در چنین فضایی، من نمایشنامهٔ «ایوب پیامبر» را واقعاً یک برداشتِ صحیحِ متینِ بی‌اشکالی از یک کار به آن مهمی دیدم. آدم اگر بخواهد زندگی یک پیامبر را نشان بدهد، کار آسانی نیست؛ آن وقت این آقای سلحشور این‌قدر قشنگ این نقش را بازی کرده بود. اولِ این نمایش این‌طور است که کروبیانِ ملأ اعلی دارند مدح آن مثال ملکوتی و به اصطلاح قالب مثالی ایوب را می‌کنند. آدم وقتی نگاه می‌کرد، خیال می‌کرد که واقعاً خود ایوب پیامبر آن‌جا ایستاده است. بعد از نمایش گفتم: من که آخوندم و این همه در زندگی پیامبران مطالعه کرده‌ام، بعد از این نمایش تو، معرفت و ارادتم به حضرت ایوب بیشتر شد! و این خاصیت هنر است که دانسته‌های ذهنی را به صورت ملموس در اختیار آدم می‌گذارد. شما‌ها چنین هنرهای بحمداللَّه غزیر و پُرمایه در اختیارتان هست؛ باید کار کنید، باید زیاد کار کنید، باید بنویسید، باید قصه بنویسید، باید نمایشنامه بنویسید، باید اجرا کنید. این، آن کاری است که الان وجود دارد.
 فرج الله سلحشور کارگردان انقلابی کشورمان صبح امروز دار فانی را وداع گفت. سلحشور که مدتی به‌دلیل ابتلا به بیماری سرطان ریه در بیمارستان بستری بود، صبح امروز دعوت حق را لبیک گفت.
فرج‌الله سلحشور متولد سال ۱۳۳۱ از قزوین؛ بازیگر، چهره‌پرداز، نویسنده و کارگردان انقلابی کشورمان است. آن مرحوم در سال‌های اخیر کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی تاریخی ــ مذهبی چون ایوب پیامبر، اصحاب کهف و یوسف پیامبر را برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی به‌عهده داشته است.
مراسم تشییع پیکر مرحوم فرج‌الله سلحشور فردا در تهران ساعت ۱۰ صبح از بلوار آیت‌الله اشرفی اصفهانی، ابتدای باغ فیض آغاز می‌شود.
منبع: تسنیم
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.