خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عصر دهکده جهانی و خطر انحرافات اعتقادی و اخلاقی!

به گزارش ادیان نیوز، به استناد شواهد تاریخی دست‏های ناپاک و اندیشه‏های بیمار در روزگار گذشته با وجود همه محدودیت‏ها، توانستند گروه زیادی از مردم را از مسیر هدایت منحرف کنند. با اذعان به این حقیقت، باید دانست که در روزگار ما که از آن به عصر انفجار اطلاعات و عصر دهکده جهانی یاد می‏شود، به صورت گسترده ‏تری می‏توانند باور و اعتقادات جهانیان را به انحراف بکشانند. لازم است توجه داشته باشیم که براساس برخی از آمارهای موجود، بیش از بیست دین در دنیا وجود داشته و برای برخی از آنها تا یک میلیارد پیرو برشمرده می‏شود.
 ادیانی همچون مسیحیت، یهود، هندو، بودایی، کنفوسیوس، تائو، شینتو و زرتشت بخشی از ادیان موجود در دنیا هستند که عموم آنها با انحرافات کم و زیاد اعتقادی روبرو هستند. از سویی دیگر، عموم ابزارهای انتقال پیام در دست کسانی است که با دین در تقابل‏ اند و مبتنی بر تفکرات الحادی، مفاهیم الهی؛ همچون خداوند، پیامبران و جهان پس از مرگ را به سُخره می‏گیرند.
در عصر دهکده جهانی، شبهات برون و درون دینی و کاربست ابزار نوین برای فروپاشی اخلاق با سرعت فوق تصور و در زمانی کوتاه از طریق بسترهایی؛ همچون ماهواره و اینترنت در دسترس همگان قرار می‏گیرند. در حال حاضر در کنار هزاران شبکه ماهواره، هشتصد و پنجاه میلیون وبگاه در اختیار جهانیان است که در بخشی از آنها آموزه ‏های ادیان الهی به ویژه اسلام مورد هجوم قرار می‏گیرد.
ویژگی ابزارهای نوین پیام رسانی آن است که نمی‏توان برای آن حد و مرزی قائل شد و کاری کرد که طیف‏ های آسیب پذیر اجتماعی؛ همچون نوجوانان و جوانان کمتر در معرض آنها قرار گیرند. به عبارت روشن‏تر، در روزگار ما سرزمین، مفهوم حقیقی سابق خود را از دست داده و برای آن مفهومی مجازی تعریف شده که دیگر نمی‏توان برای آن حریم حقیقی قائل شد و برای حفظ و صیانت از آن، عده‏ایی را با عنوان مرزدار تعیین کرد.
برای آن که حساسیت و دشواری سنگربانی از باورهای دینی در این روزگار را اثبات کنیم، به نمونه‏ای اشاره می‏کنیم: هنگامی که احمد کسروی در دهه بیست با تدوین آثاری با اسلام و اندیشه‏ های کلامی شیعه به مقابله برخاست، در سایه تاکید و پافشاری شماری از بزرگان حوزه به دستور دستگاه پهلوی، چاپ آثار او ممنوع شد و هیچ چاپ‏خانه ‏ای اجازه نداشت کتاب‏های او را منتشر سازد. از سویی دیگر، برخی از جوانان غیور در قالب فداییان اسلام، نخست او را مضروب ساخته و سرانجام کشتند. بدین ترتیب در آن روزگار نام و آثار کسروی از صفحه روزگار محو شد و دیگر زمینه ‏ای برای گمراهی مردم در پی مطالعه آثار او وجود نداشت.
اما در روزگار ما که تنها هفت دهه از عصر امثال کسروی فاصله دارد، کسانی که می‏خواهند علیه باورهای اسلامی و شیعه قلم فرسایی کنند، دیگر نیاز ندارند که در کشور اسلامی توطن کنند یا نام و نشان آنان مشخص شود؛ چنان که نیاز نیست نگاشته ‏های آنان در چاپ خانه ‏ای انتشار یابد. چنین شخصی می‏تواند از هزاران فرسنگ دورتر با استفاده از ماهواره، پیام خود را به گوش مخاطبانش برساند؛ نیز می‏تواند متن نگاشته خود را به صورت گسترده در وبگاه ‏های اینترنتی منتشر سازد یا از طریق شبکه ‏های اجتماعی آنها را اختیار مخاطبان خود گذارد.
از سویی دیگر، از آموزه‏ های دینی برمی ‏آید که از آغاز انحرافات اخلاقی و به تباهی کشاندن ارزش‏های اخلاقی در دو بستر دنبال شده است: ۱. ترویج فسق و فحشاء؛ ۲. ترویج خشونت.
این دو روش شیطان از روایتی امام صادق (ع) قابل استفاده است؛ آن جا که فرمود: «لَیْسَ‏ لِإِبْلِیسَ‏ جُنْدٌ أَشَدَّ مِنَ النِّسَاءِ وَ الْغَضَبِ؛[۱] ابلیس لشکری شدیدتر از زنان و غضب ندارد.»
آن چه که در روزگار ما به تلاش شیاطین دامن زده و شمار زیادی از مردم در معرض آسیب آنان قرار گرفتند، ابزار و امکاناتی؛ همچون سینما، تلویزیون، اینترنت و ماهواره است که عصر مدرنیته در اختیار آدمیان گذاشته است.
امروزه بسیاری از منادیان فسق و فحشاء با بهره جستن از روش‏های مختلف؛ همچون  عرضه فیلم‏ها و تصاویر مبتذل و مستهجن که تمام حریم‌های شرم و آزرم را می‌درند و انسان را تا مرز حیوانات پایین می‌آورند، مخاطب خود را به هم‌نوایی و هم‌آوایی با خود دعوت می‌کنند. مفاهیمی؛ همچون عفت، حجاب، تقوا، پارسایی، پاکی چشم، حفظ حریم خانه و خانواده، رعایت مرزهای محرم و نامحرم و ده‏ها مفهوم اخلاقی و ارزشی دیگر در سایه چنین هجومی از سوی لشکریان ابلیس، بی معنا می‏شوند که رواج گسترده فحشاء، هم جنس گرایی، شراب‏خواری، رقص و پایکوبی حرام، رواج بی ‏بند و باری و اباحی گری میان جوانان، شکستن مرزهای عفت در درون خانواده و میان اعضاء آن از جمله نتایج تلخ چنین هجومی است. 
آنان همچنین با بهره جستن از روش ترویج خشونت، با استفاده از ابزار هنر و رسانه و با ارائه فیلم‏ها و تصاویر خشونت آمیز که جنگ و نزاع آدمیان را به‌خاطر مسائل خُرد و ناچیز در کوچه و خیابان به تصویر می‌کشند، بهره برداری از ابزار قتل و خونریزی را بسیار ساده و طبیعی جلوه می‌دهند و مخاطب خود را آگاهانه یا از روی جهل به اعمال خشونت تا سر حدّ مرگ برای دستیابی به خواسته‌های خود دعوت می‌کنند.
آنچه امروزه در دنیای معاصر مشاهده می‏شود، حکایت از موج انحرافات اخلاقی مردم دارد که در سایه دوران مدرنیته شتاب گرفته است؛ از نمودهای آن می‏توان روی‌آوردن به هم‏جنس‌گرایی را اشاره کرد که در مردان و زنان با شکل‌های خاص دنبال شده و متاسفانه در میان کشورهای غربی طرفدارانی داشته و از سوی دولت‌ها و بدتر از آن از سوی کلیسا به رسمیت شناخته شده است.[۲]
وجود مراکز فحشاء در کشورهای مختلف، تجارت گسترده زنان برای بهره‌برداری‌های جنسی، سوء استفاده از کودکان حتی تجارت آنان برای اهداف جنسی، وجود کانال‌های مختلف و مستهجن ماهواره‌ای و تلویزیونی، وجود سایت‌های مختلف اینترنتی که یکسره به پخش و انتشار تصاویر جنسی و فیلم‌ها و عکس‌های نامناسب زنان و مردان می‌پردازند، انتشار کتب و مجلات و لوح‌های فشرده که در زمینه  فحشاء فعالیت دارند، تشدید خشونت‌های جنسی علیه زنان و ده‌ها پدیده کلان دیگر از مرز شکنی و افراط‌گری در عرصه غریزه جنسی در بُعد فردی، اجتماعی و جهانی حکایت دارد.
براساس آمار موجود بیشتر از ۲۶ میلیون سایت نامناسب اخلاقی؛ یعنی دوازده درصد کل سایت‏های موجود در اینترنت وجود دارد. بیشتر از یک سوم کل دانلود ها محتوای غیراخلاقی است. هشت درصد کل ایمیل های فرستاده شده، دارای محتوای نامناسب اخلاقی هستند و یک چهارم کل جستجوهای اینترنتی در مورد محتوای غیراخلاقی است. سی و چهار درصد کاربران اینترنتی علی رغم میل خود با محتوای مستهجن روبه رو می‏شوند.
هفت درصد مردان هر ماهه محتوای غیراخلاقی و یک پنجم مردان سرکار فیلم‏های غیراخلاقی مشاهده می کنند. صنعت فحشاء در اینترنت در هر ثانیه هزاران دلار درآمد دارد و کودکان دیدن فیلم های غیراخلاقی را از سن ۱۱ سالگی شروع می کنند.
اینها گوشه‏ هایی از انحرافات اخلاقی است که دامن بشریت را گرفته و آنان را در منجلاب أنواع گناهان و پلشتی‏ها فروبرده است. آیا شرایط امروزین که زمینه‏های گناه برای عموم مردم و در هر سن و حالی فراهم است، با شرایط گذشته که بسترهای گناه تنها در شرایط خاص و با محدودیت‏های فراوان مهیا بوده، قابل مقایسه است؟!
نوشته حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی نصیری، رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد
[۱]. تحف العقول، ص ۳۶۳.
[۲]. ازدواج همجنس‌گرایان در کشورهای دانمارک، هلند، آرژانتین، آفریقای جنوبی، آیسلند، اسپانیا، پرتغال، سوئد، کانادا، فرانسه، آلمان، فنلاند، سوئد، نروژ، دانمارک و برخی از ایالات آمریکا به رسمیت شناخته شده است.
منبع: شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.