خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دومین دوره کوتاه مدت شیعه شناسی با حضور ده پژوهشگر از چهار قاره آغاز شد

به گزارش ادیان نیوز، دفتر همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب از اوایل مهر ماه با ارسال دعوت‌نامه و اطلاعیه به مراکز و دانشگاه‌های خارجی از برگزاری دومین دوره کوتاه‌مدت شیعه‌شناسی خبر داد که پس از ثبت‌نام داوطلبان، این دوره از روز سه‌شنبه یازدهم اسفند در دانشگاه ادیان و مذاهب در حال برگزاری است.
شرکت کنندگان در این دوره در ابتدای حضور خود با ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب دیدار کردند و حجت الاسلام والمسلمین نواب در این دیدار ضمن اشاره به اهمیت گفتگو و همزیستی بین پیروان ادیان، دوره کوتاه‌مدت شیعه‌شناسی را محبوب‌ترین و جذاب‌ترین برنامه آموزشی دانشگاه ادیان و مذاهب خواند.
وی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به میهمانان شناخت پیدا کردن پیروان ادیان نسبت به همدیگر از طریق جلسات رو در رو و مستقیم را تنها راه از میان برداشتن فاصله ها میان ادیان جهان عنوان کرد و افزود: تا وقتی که انسان خود را برتر و بالاتر از دیگر انسان ها بداند گفتگو و شناخت و در نتیجه صلحی اتفاق نخواهد افتاد و اول باید خودبزرگ‌بینی را کنار گذاشت.
رئیس دانشگاه از تمامی شرکت کنندگان در این دوره درخواست کرد تا مبلغان خوبی برای ارائه فضای واقعی موجود در ایران به ملت خود باشند چرا که آنچه امروزه از ایران و اسلام و تشیع در جهان در حال انتشار است دروغین و در تضاد با واقعیت است که بنگاه های خبرپراکنی غربی به آن دامن می زنند.
در ادامه این دیدار حجت الاسلام والمسلمین نواب از میهمان خواست تا نظرات و انتقادات خود را درباره این دوره ابراز کنند که طی آن قریب به اتفاق شرکت کنندگان دوره از فضای دوستانه، متنوع و برنامه های جانبی فرهنگی و گردشگری دوره بسیار استقبال و تمجید کرده و آن را متفاوت از آنچه پیش از ورود به دوره تصور می کردند دانستند.
نظرات چند تن از ایشان را در ادامه می خوانید:
خانم پروفسور الیزابت بیشاپ، عضو هیئت علمی دانشکده تاریخ دانشگاه تگزاس ایالات متحده: من در دوره های مشابه بسیاری شرکت کرده ام اما تا به حال به این حد از شرکت در یک دوره آموزشی لذت نبرده‌ام. فضای موجود بسیار دوست داشتنی و دلگرم کننده است و با تصورات من پیش از سفر به ایران کاملا متفاوت است.
خانم دکتر پینار آریکان از دانشگاه آکدنیز ترکیه: من دکترای علوم سیاسی درباره کشورهای اسلامی دارم و مدتی هم برای تحقیق در ایران بوده ام اما نکاتی که در این کلاس شنیده ام اکثرا برایم تازگی دارند.
آقای دکتر کورت آندرز ریچاردسون از دانشگاه تورنتوی کانادا: برای من باعث افتخار است که در این دوره شرکت کردم. نکات بسیاری در همین چند جلسه اول آموخته ام و کانادا که برگردم حتما در کلاس هایم از آنها استفاده بسیار خواهم کرد. برنامه های جانبی نیز علمی و مفید هستند. دیدار ما از موسسه مطالعات اسلامی بسیار سازنده بود.
انریکا فی از ایتالیا و موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه اگزتر انگلیس: این دوره فوق العاده است. فکر می کردم مانند دوره های مشابه فضای بحث ها خشک و کسل کننده باشد ولی اساتید کاملا داینامیک و ملموس مباحث را ارائه می کنند. برنامه های جانبی دوره نیز بسیار جالب است. ما توانستیم به حرم برویم که خیلی جالب بود.
دکتر شادی از دانشگاه ارفورت آلمان: مهمترین ویژگی این دوره رویکرد بیطرفانه و اجتناب اساتید از حق به جانب سخن گفتن است و این امر نقطه تمایزی است که در کمتر دوره مشابهی قابل یافت است.
دکتر قبادزاده از دانشگاه کاتولیک سیدنی: بحث های ارائه شده در این دوره از کیفیت و سطح بالایی برخوردار است و برای ما نکات تازه بسیاری در بر داشته است.
گفتنی است دومین دوره آموزشی کوتاه‌مدت شیعه‌شناسی ویژه غیرایرانیان در دانشگاه ادیان و مذاهب از روز سه‌شنبه یازدهم اسفندماه در حال برگزاری است. بنابر اعلام مهدی صالحی مدیر کل همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در ‌این دوره اساتید دانشگاه و دانشجویان دوره دکتری از کشورهای ایتالیا، آمریکا، کانادا،‌ آلمان،‌ ترکیه، انگلستان، آفریقای  جنوبی و استرالیا شرکت کرده اند.
کلاس‌های این دوره با موضوعاتی چون پیدایش،‌ تطور و انشعابات شیعه، شیعه و توحید و نجات‌شناسی در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود و همچنین برنامه‌های ویژه‌ای هم‌چون بازدید از مراکز علمی شهر قم و دیدار با برخی شخصیت‌های دینی، و سفر به شهرهای اصفهان و تهران برای شرکت کنندگان در این دوره تدارک دیده شده است.
اولین دوره این برنامه آموزشی سال گذشته در همین ماه با حضور جمع دیگری از علاقه مندان ثبت نام کننده از اقصی نقاط جهان برگزار شد.
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.