خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گاف مجری شبکه مسیحی درباره پیش‌گویی‌های قرآن

به گزارش ادیان نیوز، طرح ادعاهای بی‌اساس که عموما از نداشتن سواد مدعی در یک موضوع خاص حکایت می‌کند، به موضوعی فراگیر در بین سران اردوگاه صلیبی تبدیل شده است.
یکی از افرادی که در این زمینه، گوی سبقت را از دیگران ربوده، “رضا صفا” مؤسس و مجری شبکه ماهواره‌ای نجات است که در صحبت‌های خودش، به شکل‌های گوناگون گاف‌های عجیبی می‌دهد.
او به تازگی ادعا می‌کند که در قرآن از پیش‌گویی و خبر درباره آینده خبری نیست و در مقابل کتاب مقدس چند ده فقره پیش‌گویی کرده که در عالم حقیقت نیز به وقوع پیوسته است.
با وجود آن‌که این ادعا “لاف گزافی” بیش نیست، اما به‌طور خلاصه به معرفی چند آیه از قرآن کریم که در خصوص وقوع حادثه‌ای در آینده خبر داده و سپس عینا مشاهده شده است، پرداخته می‌شود.
۱- آیات  اول تا ششم از سوره روم خبر از شکست رومیان می‌دهد، (غلبت الروم‌) سپس از محل این حادثه سخن به میان می‌آورد. (فی أَدْنَی الأرض) این شکست‌، در سرزمین نزدیک واقع است، منظور از آن‌، همان اراضی شام است که در قلمرو روم شرقی بود.
این جنگ در دوران خسرو پرویز واقع شد که ایرانیان آنان را شکست سخت دادند و منطقه شامات‌، مصر و آسیای صغیر را مورد تاخت و تاز قرار دادند و امپراتوری روم شرقی را تا آستانه انقراض پیش بردند. این واقعه در سال هفتم بعثت‌، در حالی‌که پیامبر(ص) در مکه بود، اتفاق افتاد.
مشرکان مکه و دشمنان اسلام از این ماجرا خوشحال شده و آن را به فال نیک و دلیل بر حقانیت آیین شرک گرفتند، قرآن در تعقیب آیه فوق می‌افزاید: ولی بدانید این غلبه زمان زیادی به طول نمی‌انجامد. “وَ هُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِم‌ْ سَیَغْلِبُون‌”، آن‌ها بعد از مغلوب شدن‌، به زودی غلبه می‌یابند.
پس از آن جزئیات مسأله را بیان می‌کند. “فِی بِضْع‌ِ سِنِین‌َ لِلَّه‌ِ الأمْرُ مِن قَبْل‌ُ وَ مِن بَعْدُ یومئذ یَفْرَح‌ُ الْمُؤْمِنُون” و پیروزی رومیان در اندک زمانی اتفاق می‌افتد و مؤمنین شادمان خواهند شد. سپس برای تأکید بیشتر و بر طرف ساختن هرگونه شک و تردید می‌فرماید: “وَعْدَ اللَّه‌ِ لاَ یُخْلِف‌ُ اللَّه‌ُ وَعْدَه‌…” این وعده الهی است و خداوند هرگز از وعده‌اش تخلف نمی‌کند.
این وعده همان‌گونه به وقوع پیوست و هرقل پادشاه روم، ـ از سال ۶۲۶ میلادی ـ حدود ۹ سال بعد، شکست‌های پی در پی به سپاه خسرو پرویز وارد ساخت‌، در سال ۶۲۷ میلادی این جنگ‌ها به نفع رومیان تمام و پیروزی آنان کامل شد. قابل توجه این که قرآن با به‌کار بردن واژه “بضع”‌، مدت تقریبی آن پیروزی را بیان کرد؛ زیرا این واژه‌، به عدد میان سه تا ده و به گفته برخی‌: پنج تا ده اطلاق می‌شود.
۲- آیه ۲۷ از سوره مبارکه سوره فتح‌ می‌فرماید: “لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْیَا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِن شَاء اللَّهُ آمِنِینَ مُحَلِّقِینَ رُؤُوسَکُمْ وَمُقَصِّرِینَ لَا تَخَافُونَ فَعَلِمَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِن دُونِ ذَلِکَ فَتْحًا قَرِیبًا”
 “حقا خدا رؤیاى پیامبر خود را تحقق بخشید [که دیده بود] شما بدون شک به خواست خدا در حالى که سر تراشیده و موى [و ناخن] کوتاه کرده‌‏اید با خاطرى آسوده در مسجدالحرام درخواهید آمد خدا آن‌چه را که نمى‌‏دانستید دانست و غیر از این پیروزى نزدیکى [براى شما] قرار داد.”
“لتدخلنّ المسجد الحرام”، ورود حتمى مسلمانان به مسجدالحرام در حال آرامش، یک پیش‌گویى بود که به تحقّق پیوست و از جلوه‌‏هاى اعجاز قرآن است.
۳- خداوند در آیه ۷ سوره انفال می‌فرماید: “وَ إِذْ یَعِدُکُمُ اللَّهُ إِحْدَی الطَّائِفَتَیْنِ أَنَّها لَکُمْ وَ تَوَدُّونَ أَنَّ غَیْرَ ذاتِ الشَّوْکَهِ تَکُونُ لَکُمْ وَ یُریدُ اللَّهُ أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرینَ”
” و [به یاد آرید] هنگامی را که خداوند به شما وعده داد که یکی از دو گروه [کاروان تجاری قریش یا لشکر مسلح آن‌ها] نصیب شما خواهد بود و شما دوست می‌داشتید که کاروان [غیر مسلح] برای شما باشد [و بر آن پیروز شوید] ولی خداوند می‌خواهد حق را با کلمات خود تقویت و ریشه کافران را قطع کند[از این رو شما را بر خلاف میلتان با لشکر قریش درگیر ساخت و آن پیروزی بزرگ نصیبتان شد].”
در این آیه خداوند نخست به پیروزى اجمالى در جریان جنگ بدر وعده داده است و می‌فرماید: “به یاد بیاورید هنگامى را که خداوند به شما وعده داد که یکى از دو گروه [کاروان تجارى قریش یا لشکر آن‌ها] در اختیار شما قرار خواهد گرفت.”
اما شما براى پرهیز از دردسرهاى جنگ و تلفات و ناراحتی‌هاى ناشى از آن “دوست می‌داشتید کاروان در اختیارتان قرار بگیرد، نه لشکر قریش”.
یعنى، گروهى از آن‌ها روى حس راحت‌طلبى یا علاقه به منافع مادى، ترجیح می‌‏دادند که با مال‌التجاره دشمن روبه‌رو شوند، نه با سربازان مسلح، در حالى‌که پایان جنگ نشان داد، صلاح و مصلحت قطعى آن‌ها در این بود که قدرت نظامى دشمن را درهم بکوبند، تا راه براى پیروزی‌هاى بزرگ آینده هموار شود.
این‌جا است که به دنبال آن می‌فرماید: “خدا می‌‌خواهد به این وسیله حق را با کلمات خود تثبیت کند [و آیین اسلام را تقویت نماید] و ریشه کافران را قطع کند.”
باید افزود، اعجاز قرآن تنها به جنبه “تحقق پیش‌گویی‌ها در آینده” محدود نمی‌شود و حتی در همین جنبه هم آیات زیادی شمارش شده است که در این وجیزه به همین سه مورد پیش‌گفته اکتفا شد و جویندگان حقیقت می‌توانند به کتب تفسیری مفسرین بزرگ و معتبر قرآن مراجعه کنند.
منبع: انجمن رهپویان هدایت
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.