خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ماجرای سفرهای تشریفاتی مدیر فرقه جماعت ربانی / سند

به گزارش ادیان نیوز، مدیران فرقه‌ها از نظر مکانی همیشه یک سر و گردن بالاتر از اعضا قرار دارند و مریدان عقل و فکرداده هم با نثار مال و زندگی خود، آن‌ها را در رسیدن به مطامع و منافع شخصی‌شان یاری می‌کنند.
رابطه یک‌طرفه این‌چنین که بر مبنای دلدادگی فرد به رئیس فرقه شکل می‌گیرد، باعث می‌شود که قطب فرقه حاشیه امن غیرقابل تجاوزی را برای خود ایجاد کرده و از این طریق اعضا را زیر یوغ بردگی خود درآوَرَد و از منابع مالی آن‌ها سوء‌استفاده کند.
آن‌گونه که در فضای مجازی دیده شده، در فرقه جماعت ربانی نیز چنین وضعی حاکم بوده است. یکی از کاربران مسیحی شبکه اجتماعی فیس‌بوک در این رابطه به ماجرای سفرهای پرهزینه “هانری مانوکیان” مدیرغیرثابت کلیسای غیرقانونی مشهد و مدیر کمیته معتادان شورای این فرقه اشاره کرده است.
وی درباره سفرهای هانری مانوکیان به مشهد نوشته است: “… برادر هانری که شبان غیرثابت کلیسای مشهد بود، وقتی که به این شهر می‌رفتش، باید به هتل رستوران شاندیز می‌بردنش و حسابی ازش پذیرایی می‌کردن.”
این کاربر مسیحی شبکه فیس‌بوک با اعتراض به هزینه‌های سرسام‌آور این سفرها در ادامه می‌نویسد: …[هانری مانوکیان] اگه ماهی یه بار هم به مشهد می‌رفتش، فاکتورهای میلیونی رو واسه مالی کلیسا می‌آوردش و خرج بی‌حساب و کتابی روی دست کلیسا می‌ذاشت.”
بنا به نوشته‌های این شخص، این هزینه‌ها و ریخت‌وپاش‌ها در حالی صورت می‌گرفت که فرقه جماعت ربانی با مشکل بودجه مواجه بوده است و حتی پذیرایی شیرینی و چای اعضای آن نیز قطع شده بود.

بر اساس گزارش رهپویان هدایت، فرقه‌ها ساز و کار مشخص و شفاف مالی ندارند و هیچ‌گاه درباره منابع تأمین مالی و چگونگی مصرف درآمدهای آن‌ها اطلاع‌‌رسانی دقیقی صورت نمی‌گیرد.

تصویر پست کاربر در فیس‌بوک

حتی اگر اعضای فرقه‌ها درباره این مسائل کوچک‌ترین ورودی پیدا کنند، با انواع برچسب‌ها و اتهام‌ها روبه‌رو می‌شوند و به‌عنوان “عنصری نامطلوب” به دیگران معرفی می‌شوند.
در این راستا است که پیروان فریب‌خورده فرقه، به خود اجازه نمی‌دهند درباره پول‌هایی که از آن‌ها گرفته می‌شود، سؤالی کنند.
زمانی که این جو خفقان در یک گروه برقرار شد، پرواضح است که انواع “فسادهای مالی و اخلاقی” فرصت رشد و نمو پیدا می‌کنند و اعضای غافل و ناآگاه فرقه‌ها نیز هیزم‌بیار این معرکه هستند.
چرا که آن‌ها برای ابراز ارادت به فرقه و رئیس آن حاضر می‌شوند، از درآمدهای خود به فرقه متبوع پرداخته و چشم و گوش بسته، به دستورهای رهبر آن گوش فرا داده و درباره چگونگی هزینه‌کرد این پول‌ها نیز حقی برای خود جهت پرسش متصور نیستند.
مدیران کلیسای غیرقانونی جماعت ربانی که با ساختار فرقه‌ای اداره می‌شد، نیز چنین فضایی برای اعضای خود فراهم کرده بودند و بیش‌ترین سوءاستفاده‌ها را از اعضا می‌کردند و وقتی افراد معترض از آن جدا شدند، در فضای مجازی دست به افشاگری زدند و از ولخرجی‌ها و سوء‌استفاده‌های مالی در فرقه جماعت ربانی پرده برداشتند.
البته نباید از خاطر برد که به دلیل ساختار زیرزمینی و قانون‌گریز فرقه‌ها، ردیابی دقیق درآمدها و هزینه‌های آن‌ها چندان کار آسانی نیست و اعضای آن‌ها هرچند بهتر از دیگران شاهد حیف و میل شدن آورده‌های خود هستند، اما باز هم نمی‌توانند برآورد نزدیک به واقعیتی از حساب‌های مالی فرقه‌ها به دست آورند.
منبع: انجمن رهپویان هدایت
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.