خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

خودسوزی یک نوجوان بودایی در اعتراض به دولت چین

ادیان نیوز: دورجی سرینگ روز جمعه ۱۴ اسفند در بیمارستان دهلی نو با بیش از ۹۵ درصد سوختگی از دنیا رفت. این اقدام نوجوان بودایی در سالروز خودسوزی کالسنگ وندو، راهب بزرگ بودایی در ایالت سیشوان تبت در ۱۸ سال پیش،  صورت گرفت.
لابسنگ سنگای نخست وزیر دولت در تبعید تبت در شهر دارامسالا در هند این مرگ را «تکان دهنده و بیداری بخش» نامید.
مارس سالگرد شکست شورش مردم تبت علیه حکومت چین در سال ۱۹۵۹ است. بعد از آن حادثه دالای لاما رهبر بودائیان تبت به هند تبعید شد. به گزارش خبرگزاری تبت پست، سرینگ در بیمارستان در پیامی به دالای لاما برای او آرزوی طول عمر کرده است و از او خواسته تبتی‌ها را از دست حکومت چین آزاد کند و کشور تبت را به استقلال برساند.
تسرینگ درباره اقدام به خودسوزی خود گفته است که هیچ راه اعتراضی تاثیر گذار دیگری به ذهنش نمی‌رسیده و برای تاثیر گذاری بر ذهن بودائیان تبت به این اقدام دست زده است. 
کنگره جوانان تبت طی صدور بیانیه‌ای خودسوزی دورجی را عملی شجاعانه توصیف و آن را ایثار برای آزادی و استقلال تبت نامیده است. هزاران تبتی در مراسم تشییع این نوجوان شرکت کردند.
بر اساس گزارش کمپین بین المللی نجات تبت، از سال ۲۰۹۹ دست کم ۱۴۴ تبتی، که بیشتر آنها از راهبان و راهبه‌ان بودایی بوده‌اند در اعتراض به اشغال تبت از سوی چین اقدام به خودسوزی کرده‌اند.
چین خودسوزی بودائیان تبت را فتنۀ جدایی طلبانی میداند که با تحریک دالای لاما اقدام به اینکار میکنند. دالای لاما یک رهبر بازنشستۀ سیاسی است که سال ۲۰۱۱ رهبری جنبش در تبعید را به نخست وزیر دولت در تبعید تبت واگذار کرد.
منبع: موسسه گفت و گوی ادیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.