خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سرگذشت ادیان جهان در فیلم مستند «داستان خدا»

ادیان نیوز: هرچند مرزهای جغرافیا و فرهنگ و تمدن انسانها را از یکدیگر جدا میکنند اما تمام نژادها در سراسر تاریخ با رشتۀ اتحاد بخش مفهوم خدا به یکدیگر پیوند خورده‌اند. این نگاه پیش فرض اصلی مورگان فریمن، برنده جایزه اسکار، در ساخت مجموعۀ مستند شش قسمتی «داستان خدا» است که می‌کوشد تا از طریق این مستند نشان دهد فرهنگ‌های مختلف در اقصا نقاط جهان چگونه به «امر قدسی» و « امر الهی» می‌نگرند و هر فرهنگی چه درکی از مفهوم خداوند دارد.
فریمن که خود اذعان دارد به واسطه لطف و فیض خدا توانسته است به موضوع «خداوند» در فیلم‌هایی مانند «بروس قادر مطلق، ۲۰۰۳» و «ایوان قادر مطلق» بپردازد؛ به خبرگزاری CP گفت امیدوار است مخاطبان بتوانند از طریق این مستند جنبه‌های مثبت و اثرگذار دین را ببینند و درک کنند. وی افزود مشترکات بین ادیان بسیار بیشتر از تفاوت ها و نقاط افتراق آنهاست.
این مستند در بردارنده تجربیات و آیین های مذهبی در سرتاسر جهان است و برای شبکه تلویزیونی «نشنال جئوگرافیک» تولید می شود.
فریمن ساخت فیلمش را در بخش “کاتالهویوک” قونیه شروع کرد، منطقه ای با ۸۰۰۰ نفر جمعیت که قدمت آن به دوران پارینه سنگی برمی گردد . “کاتالهویوک” یکی از اولین سکونتگاه های بشر محسوب می شود. وی در ادامه سفرش اینک به کشور فراعنه و خدایان باستان رسیده است.
در بخشی از این فیلم با ماهیگیری در دریا مواجهیم که در دریا گم میشود و خود را در لحظه مرگ می‌یابد؛ او در این لحظه گویی با هزاران پرتو نور رو به رو شده است. تجربه نور از مضامین مشترکی است که افراد زیادی از ادیان مختلف در هنگام مرگ گزارش کرده‌اند. اما ماهیگیر در آن وضعیت صدایی می‌شنود که به او میگوید هنوز نوبت او نشده است.
ماهیگیر مصری زنده می ماند و فریمن در این بخش مفهوم مذهبی مرگ و زندگی که همواره همراه همدیگر هستند و به اعتقاد مردم مصر باستان تنها فاصلۀ آنها رودخانۀ نیل است را نمایش میدهد.
فریمن در بخشهای دیگر این مستند به مفهوم دقیق تناسخ از نظر هندوان می پردازد و اشتراکات آن را با ایده نجات و رستگاری در ادیان دیگر نشان میدهد.
منبع: موسسه گفت و گوی ادیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.