خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

انتشار مجموعه رهنمودهای پاپ درباره خانواده

ادیان نیوز: پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان رهنمودهای تازه خود را در زمینه مسائل خانوادگی منتشر کرده است. در این سند پاپ از کلیسای کاتولیک خواسته است تا “کمتر قضاوت” کندو در قبال کسانی که در “شرایط غیر عادی” زندگی می کنند عطوفت بیشتری نشان دهد.
این رساله شامل دیدگاه‌های پاپ در مورد زندگی خانوادگی، ازدواج، پیشگیری از بارداری و تربیت کودک است. او از رهبران مذهبی خواست تا درک بیشتری نسبت به وقایع زندگی مدرن نشان دهند.
اما محتوای این نوشته احتمالا موجب نارضایتی همجنسگرایان کاتولیک خواهد شد زیرا موضع کلیسا در مورد ازدواج آنان تغییری نکرده و آن را با پیوند زناشویی بین زن و مرد برابر ندانسته است.
رساله پاپ نتیجه سه سال تحقیق و دو نشست شورای کلیسایی است که حال در اختیار بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از پیروان کلیسای کاتولیک قرار گرفته است.
طبق این سند تحت عنوان “در باب مسرت عشق” هیچ تغییری در تعالیم مذهب کاتولیک داده نشده است، اما به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی در امور مذهبی، اسقف‌ها در کشورهای مختلف می توانند این تعالیم را مطابق با فرهنگ کشور خود تعبیر کنند، مسئله‌ای که احتمالا راه را برای پذیرش کاتولیک‌های مطلقه در مراسم عشاء ربانی هموار خواهد کرد.
پاپ برای تدوین این سند پرسشنامه‌ای به خانواده‌های کاتولیک در سراسر جهان فرستاد و از آنها در مورد نگرانی‌ها و امیدشان به آینده پرسید.
او همچنین دو بار در طی سه سال گذشته از اسقف‌های اعظم و کشیشان کلیسای کاتولیک دعوت کرد تا در رم در مناظره مذهبی شرکت کنند و از آنها خواست در مورد مسائلی که باعث شکاف در میان رهبران کاتولیک در کشورهای مختلف شده است بحث کرده و حتی با یکدیگر به طور حضوری مخالفت کنند.
از مهمترین مسائلی که موجب شکاف در کلیسای کاتولیک شده است پذیرش کاتولیک‌های مطلقه یا با ازدواج مجدد در مراسم عشاء ربانی، جلوگیری از بارداری و ارتباط کلیسا با کاتولیک‌های همجنسگراست.
کاتولیک‌های لیبرال از اینکه پاپ از کلیسا خواسته است تا در رابطه با خانواده‌هایی که مطابق با چارچوب‌های سنتی کلیسا زندگی نمی‌کنند، عطوفت بیشتری نشان دهد، خوشحال هستند.
اما محافظه کاران معتقدند که این روش با آموزه‌های مسیح مغایرت دارد، که ریشه و اساس خانواده را در پیوندی می‌داند که قابل فسخ نباشد.
پاپ فرانسیس سال گذشته در پایان نشست شورای مناظره مذهبی، اعضای ارشد کلیسا را برای آنکه “سرهای خود را زیر برف” پنهان کرده‌اند شدیدا انتقاد کرد و گفت که پیروی آنها از قوانین سخت‌گیرانه باعث نادیده گرفتن مشکلات و رنج خانواده‌ها شده است.
پیش از این هم اظهارات پاپ فرانسیس در خصوص همجنسگراها، تغییرات ساختاری در رابطه کلیسا با پیروان، تلاش برای نزدیک‌تر کردن کلیسا به مردم و تقویت رابطه با ادیان دیگر از او چهره‌ای نوگرا و ساختارشکن به نمایش گذاشته است.
منبع: موسسه گفت و گوی ادیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.