خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تغییر نگرش استاد دانشگاه زیمبابوه پس از شرکت در دوره شیعه شناسی

به گزارش ادیان نیوز، خانم بیری در این مقاله با عنوان “سفرم به جمهوری اسلامی ایران، ابهامات و شبهات برطرف شد” با این جمله سخن آغاز می کند که “هیچ کس از هیچ سفری دست خالی برنمی گردد”.
وی در مقدمه مقاله از وجود تصویری عموما منفی از ایران در جهان انتقاد می کند و تجربه حضور در دوره شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب قم را تجربه ای گرانسنگ می داند که اطلاعاتی دست اول و بدون واسطه درباره واقعیت درونی جامعه ایران به دست وی داده است که همگی ناقض آن تصویر منفی درباره ایران و مردم ایران و دین اسلام هستند.
وی که مسیحی است با اشاره به شناخت اندک خود در دوران جوانی از اسلام اشاره می کند که تا پیش از ورود به دانشگاه شناخت و تعاملی با مسلمانان نداشتم و پس از آن هم با توجه به جنگ های معاصر در غرب افریقا، اسلام را دینی نظامی گرا می دیدم که با جهاد اهداف خود را پیش می برد اما بعدها با گذر زمان و تعاملاتی با برخی مسلمانان کنجکاو شدم که خود اطلاعاتی دست اول درباره اسلام و مسلمین بیابم.
خانم بیری که دانشگاه زیمبابوه حمایت مالی از حضور وی در دوره شیعه شناسی را تقبل کرده در ادامه از توصیه های عجیبی می گوید که دوستانش پیش از سفر به وی داشته اند از جمله اینکه به زنان در ایران بی احترامی می شود و آنان شهروندان درجه پایین هستند، یا اینکه تفکیکی جنسیتی مطلق در مراکز آموزشی حاکم است و در هیچ دانشگاهی اجازه ارتباط کلامی دختران و پسران وجود ندارد، یا اینکه این کشور به لحاظ سیاسی ناآرام و خطرناک است، یا اینکه قوانین سختی درباره حجاب زنان وجود دارد و اگر چادر سرتان نباشد پلیس شما را مورد ضرب و شتم قرار می دهد، یا اینکه مسلمانان با مسیحیان دشمن هستند و اقلیت ها در ایران تحت فشار کشنده ای به سر می برند و اینکه مراقب باش نام مسیح را در ایران نبری که تو را خواهند کشت!
بیری در ادامه با تحلیلی بر موضوع حجاب به سخنان امام خمینی اشاره می کند که پیشرفت زنان به سینما و رقاصی نیست بلکه به تکریم شخصیت آنان و هویت انسانی آنهاست و لذا ایشان مختارند در مشاغل مختلف مناسب با شان خود حاضر شوند. وی سپس بحث آزادی زنان را از مباحث پیچیده جامعه شناختی می داند و از نقد همه فرهنگ ها تنها از منظر استانداردهای فرهنگ غربی انتقاد می کند و اظهار می دارد که ایران و زیمبابوه همواره با سلطه غرب در این امور مبارزه کرده اند. وی همچنین حجاب را در ایران برخلاف تصورات عامه غربی ها شامل اجبار پوشش چادر نمی داند و چادر را یکی از انتخاب های زنان ایرانی برای پوشش می داند.
پروفسور بیری در پایان با اشاره به دیدار اعضای دوره شیعه شناسی با شخصیت های مختلف دینی به صلح طلبی اسلام حقیقی و محکومیت افراطی گری و تروریسم به ویژه امثال داعش از منظر اسلام در بیانات ایشان اشاره می کند و با مروری بر سفرهایش در بخش جانبی دوره به دو شهر اصفهان و تهران و بازدید از اماکن متعلق به اقلیت های مذهبی از جمله کلیساها و کنیسه ها زندگی آرام ایشان را ناقض همه تصورات غربیان درباره ایران و اسلام می داند و از همه اصحاب علم دعوت می کند تا با افزایش تعاملات اسلامی مسیحی زمینه زدودن این سوء تفاهمات را فراهم کرده برای مقابله با تروریسم جاری در منطقه و جهان با هم همکاری کنند.
گفتنی است دومین دوره کوتاه مدت شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب سال گذشته و از روز سه‌شنبه یازدهم اسفندماه آغاز شده بود و پس از یک هفته برگزاری کلاس های تئوریک شرکت کنندگان با سفر به شهرهای اصفهان و تهران به مطالعه محیطی فرهنگ و آداب و رسوم تشیع در ایران آشنا شدند.
در این دوره تخصصی بین المللی که با شرکت پژوهشگران، دانشجویان ارشد و دکتری و اساتید دانشگاه از کشورهای امریکا، آلمان، ایتالیا، استرالیا، ترکیه، آفریقای جنوبی، فرانسه، انگلستان و چند کشور دیگر تشکیل شد، مهمترین سرفصل های تاریخی و اعتقادی تشیع از جمله تاریخ شکل گیری، جغرافیای جمعیتی، مبانی کلامی، اعتقادی و الهیاتی و نیز دیدگاه ها و دکترین سیاسی و آخرت شناختی تشیع با حضور استادان زبده حوزه و دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت.
برای مشاهده اصل و متن کامل مقاله می توانید به صفحه انگلیسی سایت دانشگاه مراجعه کنید.
منبع: دانشگاه ادیان و مذاهب
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.