خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

غربت شیعیان در اولین پایتخت جهان اسلام/ تصاویر

به گزارش ادیان نیوز، عربستان یکی از کشورهای بزرگ و ثروتمند در منطقه خاورمیانه می‌باشد که در بسیاری از تحولات این منطقه تاثیرگذار است. 
رژیم سعودی سعی کرده که از طریق رسانه‌ها، عربستان را کشوری پیشرفته نشان بدهد که هیچ مشکلی درآن وجود ندارد، اما از نظر بسیاری از کارشناسان متخصص در حوزه عربستان، این مساله درست نیست. 

اهمیت این کشور ما را بر آن داشته است تا در سلسله مطالبی با معرفی استان های این کشور، به بررسی، وضعیت اقتصادی، اجتماعی،مذهبی و سیاسی عربستان از داخل بپردازیم و تصویری روشن و دقیق از این کشور نشان بدهیم.
 

غربت شیعیان در اولین پایتخت جهان اسلام+ تصاویر
  **استان مدینه** 

استان مدینه یکی از استان های غربی عربستان است که به لحاظ دینی و تجاری از اهمیت زیادی برخوردار است و در طول سال میلیون ها مسلمان از سراسر جهان به استان مدینه عربستان سفر می کنند. 

استان مدینه؛ استان دینی عربستان 
استان مدینه یکی از استان های مهم عربستان می باشد که در منطقه حجاز در غرب این کشور واقع است و یکی از مقدس ترین اماکن مذهبی جهان اسلام یعنی مسجد النبی در این استان قرار دارد. مساحت استان مدینه ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع است و تقریبا یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در این استان زندگی می کنند. 
 
استان مدینه دارای جایگاه ویژه ای در اقتصاد عربستان است و بسیاری از فعالیت های اقتصادی از جمله در حوزه صنعت در این استان وجود دارد، استان مدینه به لحاظ داشتن تعداد زیادی مرکز صنعتی کوچک و متوسط در سطح عربستان متمایز است.    
    غربت شیعیان در اولین پایتخت جهان اسلام+ تصاویر

زائرین در شهر مدینه

شهر مدینه؛ اولین پایتخت جهان اسلام 
شهر مدینه یکی از شهرهای مهم عربستان است که حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر در این شهر زندگی می کنند. شهر مدینه در یک منطقه بیابانی قرار دارد که در آن باران کم می بارد و درجه حرارت در این شهر در طول فصل تابستان تا دمای ۴۵ درجه سانتی گراد هم می رسد. 
 
شهر مدینه از شهرهای باستانی در جهان اسلام است و قدمت این شهر که پیش از ظهور اسلام به یثرب معروف بود، به ۱۶۰۰ سال پیش از هجرت پیامبر( صلی الله علیه وآله) به شهر مدینه می رسد. شهر مدینه اولین پایتخت تاریخ اسلام بود و این شهر دومین شهر مقدس جهان اسلام پس از مکه است که از این شهر ۴۰۰ کیلومتر فاصله دارد. 
 
شهر مدینه از لحاظ عمرانی و اقتصادی یک شهر رو به رشد در عربستان سعودی است، به دلیل سفر گسترده مسلمانان جهان به شهر مقدس مدینه، تعداد زیادی هتل، مجتمع تجاری و مرکز خدماتی در این شهر ساخته شده و همین مساله باعث گسترش شهر مدینه شده است. 
 
شهر مدینه به لحاظ دینی از اهمیت زیادی برخوردار است و در این شهر اماکن دینی مهم جهان اسلام همچون مسجد النبی، قبر رسول اکرم( صلی الله علیه وآله)، قبرستان بقیع و مساجدی همچون قبا قرار دارد، در طول میلیون ها تن از مسلمانان از مناطق مختلف جهان برای زیارت این اماکن دینی به شهر مدینه می آیند. 
  
همچنین تعداد زیادی مرکز تجاری در سطح شهر مدینه است. به دلیل موقعیت دینی شهر مدینه در طی ایام سال میلیون ها زائر به این شهر می آیند که این زائرین علاوه بر زیارت، از بازارهای شهر مدینه هم خرید می کنند. 
 

غربت شیعیان در اولین پایتخت جهان اسلام+ تصاویر
بازار شهر مدینه

شهر مدینه؛ شهر مهاجر پذیر عربستان 
شهر مدینه از شهرهای مهاجرپذیر عربستان است و قبایل و قومیت های مختلف در این شهر زندگی می کنند. برخی از اهالی شهر مدینه، از ساکنین اصلی این شهر هستند که از قرن ها پیش در شهر مدینه سکونت داشتند. برخی دیگر از ساکنین شهر مدینه از اهالی شهرهای مختلف عربستان هستند که به شهر مدینه مهاجرت کردند، علاوه بر این هم صدها هزار تبعه خارجی از کشورهای مختلف جهان در شهر مدینه زندگی می کنند. 
 
برخی از ساکنان اصلی شهر مدینه از اشراف می باشند که نسب آنها به اهل بیت( علیهم السلام) می رسد. پیش از تصرف شهر مدینه توسط رژیم سعودی، اداره این شهر برای قرن ها دست اشراف بود. هم اکنون ده ها هزار تن از ساکنان شهر مدینه از اشراف هستند، گرچه که مذهب بیشتر اشراف مدینه از اهل سنت می باشد، اما آنها به نسب خودشان افتخار می کنند و به اهل بیت( علیهم السلام) علاقه ویژه دارند. 
  غربت شیعیان در اولین پایتخت جهان اسلام+ تصاویر

حسینیه شیعیان شهر مدینه

شیعیان شهر مدینه 
شهر مدینه یکی از شهرهای محل زندگی شیعیان عربستان می باشد و تعداد شیعیان این شهر به ده هزار نفر می رسد. قدمت حضور شیعیان در شهر مدینه به قرون اولیه پس از اسلام می رسد، زمانی که ائمه معصومین( علیهم السلام) در این شهر زندگی می کردند. شیعیان کنونی ساکن شهر مدینه از قوم نخاوله هستند که علاوه بر مرکز شهر مدینه در روستاهای “السد” و “قباء” در اطراف این شهر زندگی می کنند. 
 
شیعیان شهر مدینه به شدت تحت فشار رژیم سعودی هستند و این رژیم اجازه تاسیس مسجد را به شیعیان در شهر مدینه نمی دهد، آنها تنها در یکی دو دهه اخیر توانستند حسینیه ای را در داخل یکی از باغ های شیعیان مدینه بنا کنند، با این وجود هم شیعیان شهر مدینه به صورت مستمر به دلیل انجام اعمال مذهبی از سوی مامورین رژیم سعودی دستگیر می شوند. 
 

غربت شیعیان در اولین پایتخت جهان اسلام+ تصاویر
مسجد  النبی

شیعیان مدینه وضعیت اقتصادی بدی دارند و بیشتر آنها به کار کشاورزی مشغول هستند. رژیم سعودی توجهی به محلات شیعه نشین شهر مدینه ندارد و این محلات که از فقر و کمبود رنج می برند، هیچ شباهتی به محلات دیگر شهر مدینه ندارد. 
 
رژیم سعودی به دنبال تبلیغ وهابیت در مدینه 
رژیم سعودی سعی کرده که شهر مدینه را به مرکز جهانی تبلیغ فرقه وهابیت تبدیل کند. این رژیم برای تحقق این هدف مراکز آموزشی دینی متعددی را در شهر مدینه ایجاد کرده و مبلغان وهابی هم با حضور در اماکن مذهبی شهر مدینه سعی می کنند که فرقه وهابیت را در میان زائرین کشورهای مختلف تبلیغ کنند.  

غربت شیعیان در اولین پایتخت جهان اسلام+ تصاویر
دانشگاه اسلامی مدینه منوره

دانشگاه اسلامی شهر مدینه یکی از بزرگترین مراکز تربیت مبلیغ برای وهابیت در سطح جهان است که از بیش از پنجاه سال پیش توسط رژیم سعودی تاسیس شد. سالانه هزاران جوان مسلمان از کشورهای مختلف جهان در دانشگاه اسلامی شهر مدینه پذیرش می شوند تا پس از گذراندن دوره های آموزشی لازم در این دانشگاه برای تبلیغ فرقه وهابیت در جهان آماده شوند. 
  غربت شیعیان در اولین پایتخت جهان اسلام+ تصاویر

دانشگاه اسلامی مدینه منوره


مظلومیت اهل بیت( علیهم السلام) در شهر پیامبر( صلی الله علیه وآله)  

با وجودی که شهر مدینه محل زندگی رسول اکرم( صلی الله علیه وآله) و اهل بیت ایشان بوده است و مرقد پیامبر( صلی الله علیه وآله) و قبرستان بقیع در این شهر می باشد، اما رژیم سعودی سعی کرده با اقداماتی، یاد و خاطره اهل بیت( علیهم السلام) را در شهر مدینه از بین ببرد. رژیم سعودی برای تحقق این هدف منازل و مقابر اهل بیت( علیهم السلام) را در سطح شهر مدینه را تخریب کرده است. 
 

غربت شیعیان در اولین پایتخت جهان اسلام+ تصاویر
مسجد  النبی

متاسفانه در شهر مدینه و مسجد النبی نامی از اهل بیت( علیهم السلام) به چشم نمی خورد و فقهای وهابی در شهر مدینه نیز توجهی به سخنان اهل بیت( علیهم السلام) ندارد و نامی از آنها نمی ببرند، در نهایت می توان گفت که رژیم سعودی تلاش کرده که اهل بیت( علیهم السلام) را در شهر مدینه که شهر پیامبر( صلی الله علیه وآله) است، در مظلومیت نگاه دارد. 
منبع: مشرق

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.