خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بحران معنویت عامل افزایش خشونت

به گزارش ادیان نیوز، امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در گفت و گویی در خصوص دلایل افزایش خشونت در جامعه گفت: به طور کلی ریشه خشونت از لحاظ اجتماعی و روانشناسی اجتماعی از خانواده آغاز می شود یعنی خانواده زمینه ساز خشونت و پرخاشگری در فرزندان خود هستند.
وی در ادامه بیان کرد: این موضوع بر اساس تحقیقات و مستندات ارایه می شود. شیر دادن مادر تا شست و شو و قنداق کردن نوزاد همه در خلق و خوی بچه ها تاثیرگذار هستند. برخی از مردم شناسان مانند خانم روس دنیدیک جوامع را به طور کلی به دو دسته آپالونین و دیونوسیس تقسیم کرده ند. آپولون، خدای صلح، آرامش، مهربانی، علاقه و صمیمیت است در حالی که دیونوس خدای جنگ، خشونت و پرخاشگری می باشد و در یک زمینه هم به معنای فرهنگ است.
قرایی مقدم ادامه داد: ما در اندونزی قبیله ای  بنام بالی داریم که هیچ گاه عصبانی نمی شوند چون به این صورت تربیت و پرورش می یابند در حالی که قبایل دیگری مانند سرخپوستان دوگو داریم که اینها خونخوار و جنگ جو هستند، بنابراین بر اساس مستندات علمی و تحقیقات جامعه شناسی و مردم شناسی برخی فرهنگ ها خشونت گرا و برخی آرامش طلب هستند.
این جامعه شناس تصریح کرد: خانواده، محیط نشر و نما، رفتارهای والدین، دوستان، همسالان، سختی ها و مشقت هایی که بچه ها در کودکی کشیدند (ناپدری و نامادری) و بدسرپرستی از جمله عوامل مهم بروز خشونت در جامعه ما می باشند.
وی بحران معنویت را یکی دیگر از عوامل خشونت در جامعه عنوان کرد و افزود: وقتی دین و معنویت کمرنگ می شود زمینه برای بروز رفتارهای خشونت گرا در جامعه فراهم می شود.
وی با بیان اینکه رسانه های جمعی و ماهواره نقش مهمی در بروز خشونت در جامعه دارند، خاطرنشان کرد: من نمی خواهم بگویم رسانه های بیگانه در بروز خشونت در جامعه ما تاثیرگذار  هستند چون رسانه های داخلی  ما زمینه بروز خشونت را در جامعه فراهم  و باعث تبلیغات فیلم های ماهواره ای  می شوند.
وی با بیان اینکه به اعتقاد بسیاری از افراد شبکه های مجازی (تلگرام، واتس آپ، فیسبوک) هم نقش مهمی در افزایش آسیب ها و بروز خشونت در جامعه دارند، بیان کرد: مگر تلگرام، واتس آپ و فیسبوک در کشورهای ژاپن، کره و سایر کشورهای دنیا وجود ندارد؟ بنابراین ما نباید همه گناهان را به گردن رسانه های بیگانه بیندازیم.
وی نقش سریال ها، موسیقی هایی از قبیل پاپ، پانک و … را نیز از جمله دلایل افزایش خشونت در جامعه عنوان کرد و افزود: جوانان بی تقصیرند، ما سالمندان مقصریم و رفتارهای خشونت آمیز ما منجر به بروز رفتارهای ناشایست و افزایش خشونت در جامعه شده است.
این جامعه شناس تصریح کرد: آموزش و پرورش نیز نقش مهمی در تربیت دانش آموزان در کاهش خشونت در جامعه دارند.
قرایی مقدم با بیان اینکه برخی تصور می کنند که فصول باعث خشونت و خودکشی در جامعه می شود، اظهار کرد: نه، چنین نیست، ولی سرما رفتار افراد را تحت تاثیر قرار می دهد به دلیل اینکه افراد در این فصل کمتر بیرون می آیند  و خشونت هم کمتر رخ می دهد، در واقع میزان خشونت در فصول شدت و ضعف دارد اما اینکه بگوییم این فصول و اقلیم است که باعث افزایش خشونت در جامعه می شود، درست نیست.
وی با بیان اینکه ایجاد شادی و نشاط در جامعه، اشتغالزایی، رفع مشکلات خانواده از جمله مهمترین راهکارهای کاهش خشونت در جامعه می باشد، گفت: هجده و نیم درصد دانشگاهیان بیکار هستند که این خود عاملی برای بروز خشونت در جامعه می باشد در صورتی که مسئولان می توانند مشکلات خانواده ها و جوانان را کاهش دهند خشونت نیز در جامعه افزایش می یابد.
منبع: شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.