خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

معلمی که کار را با صدای اذان تعطیل می‌کرد

به گزارش ادیان نیوز، عطاءالله سلمانیان، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگویی، با بیان اینکه فرج‌الله سلحشور، معلم اخلاق و زندگی بود، اظهار کرد: سخن گفتن درباره فرج‌الله سلحشور بسیار خوشایند است، چون درباره انسانی سخن می‌گوییم که مسیرش، راه قرآن بود و عمر خود را هم صرف آموزش آن کرد. با این توضیح من از سلحشور به عنوان معلم قرآن نام می‌برم که تخته سیاهش برای آموزش سینما بود، البته خود وی نیز بارها در سخنانش روی این نکته تاکید داشت که خود را یک سینماگر نمی‌داند، بلکه مبلغی است که رسالتش تبلیغ کلام خداست. 
وی افزود: برای درک بهتر موضوع مثالی از سریال یوسف پیامبر (ع) می‌زنم. در  صحنه‌های پایانی این سریال که حضرت یوسف (ع) در اوج قدرت بود، صحنه‌هایی به طور همزمان گرفته می‌شد که در آنها حضرت یعقوب (ع) در سختی زندگی می‌کرد. من به وی متذکر می‌شدم که به لحاظ درام‌پردازی این اتفاق در یک کار نمایشی صحیح نیست. وی به من می‌گفت که به این نکته واقف است، اما محور و پایه برای وی قرآن است، پس داستان را آن گونه تصویر می‌کند که قرآن آن را بیان کرده است.
معلمی که کار را با صدای اذان تعطیل می‌کرد
بازیگر فیلم «بلعمی به سوی ساحل» ادامه داد: من از فرج‌الله سلحشور به عنوان معلم نکات بسیاری را فرا گرفتم. دروس وی جدا از آموزش‌های سینمایی به روش زندگی نیز مربوط می‌شد. من از وی آموختم که چگونه می‌توان در سینما حضوری پاک داشت، اتفاقی که شاید تصورش برای این هنر کمی دشوار باشد. من هیچ گاه فراموش نمی‌کنم که وی فریضه نماز را در محل کار به جماعت برگزار می‌کرد. وی هیچ گاه کار را بر نماز مقدم ندانست، برای همین هر جایی از فیلمبرداری که صدای اذان ظهر یا مغرب شنیده می‌شد، کار را متوقف و نماز را به پا می‌کرد.
سلمانیان با بیان اینکه سلحشور نحوه کسب روزی حلال را به عوامل خود نیز می‌آموخت، گفت: هیچ گاه کسی بابت مسائل مالی از این فیلمساز ناراضی نبود، چون وی خود در این حوزه نظارت داشت. برای همین وقتی فیلمبرداری به پایان می‌رسید وی تمام عوامل را گرد خود جمع می‌کرد و از عوامل می‌خواست که اگر کسی طلبی از وی دارد بگوید تا وی از دستمزد خود آن را پرداخت کند؛ دستمزدی که میزان آن از دستمزد برخی بازیگران هم کمتر بود. این روش زندگی برای من درس‌های بسیاری به همراه داشت که شاید در هیچ کلاس درسی نتوان آن را آموخت. 
کارگردان فیلم سینمایی «پرنده‌باز» با بیان اینکه در زمینه بازیگری نیز وی درس‌های زیادی از علمدار سینمای قرآنی آموخته است، تصریح کرد: فرج‌الله سلحشور قبل از اینکه به کارگردانی گرایش پیدا کند، بازیگر بسیار خوبی بود. من از وی نکات بسیاری آموختم. این آموزش از زمانی که با هم به حوزه هنری وارد شدیم شروع شد و تا آخرین روزهای همکاری ما در پروژه یوسف پیامبر (ع) ادامه داشت. 
وی در انتهای سخنانش تاکید کرد: باید تاکید کنم که سلحشور برای من، علاوه بر یک دوست و همکار، یک معلم خوب بود که درس چگونه زیستن را به من آموخت. امیدوارم من نیز در ادامه راه بتوانم به شکل صحیحی مسیر وی را بپیمایم.
منبع: ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.