خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نخستین مسجد در جهان با قابلیت تصفیه هوا

ادیان نیوز: عبد الله چنگیزی با اشاره به رنگ آمیزی بنای مسجدالجواد (ع) تهران با رنگ تصفیه‌کننده هوا به خبر نگار ما گفت: این بنای ارزشمند در یکی از کانون‌های اصلی آلودگی هوای تهران یعنی میدان هفت‌تیر واقع شده ‌است که از این پس به‌ عنوان نخستین مسجد در جهان که رنگ بنای آن قابلیت تصفیه‌ هوا را دارد شناخته می‌شود.
 وی با اشاره به ویژگی های رنگ تصفیه‌کننده هوا، افزود:  خواص خود تمیزشوندگی و افزایش طول عمر نمای ساختمان از ویژگی های این رنگ منحصر به فرد است که در سال‌های اخیر بر اساس تکنولوژی خاص در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و به همت مدیریت شهری آن ها تولید شده است.
این عضو هیئت امنای مسجد الجواد(ع) اظهار کرد: «ناکسوت» نخستین رنگ تصفیه‌کننده هوا در جهان است که حاصل تحقیقات گسترده با نام «پیکادا» در اتحادیه اروپا بوده است و به معنی به‌ کارگیری پوشش‌های نوآورانه فتوکاتالیستی برای سنجش میزان آلودگی زدایی است. این محصول از نوع محصولات فتوکاتالیست است که با انرژی ماورای‌بنفش فعال شده و ذرات اکسیدهای نیتروژن‌دار موجود در هوا و مواد آلی فرار را به مواد بی‌ضرر تبدیل می‌کند. از این تکنولوژی در پروژه‌های گوناگون شهری کشورهای دیگر بارها استفاده شده است.
چنگیزی گفت: نخستین بیمارستان تصفیه‌کننده هوا در شهر مکزیکوسیتی یا نخستین کلیسا با قابلیت تصفیه هوا و نمای خودشوینده در ایتالیا نیز در زمره این پروژه‌ها هستند و در همین راستا در کشور ایران و یکی از آلوده‌ترین نقاط پایتخت، مسجد تاریخی و ارزشمند الجواد به این سلاح نوین رنگ‌های هوشمند تصفیه‌کننده هوا مجهز شد.
مسجد الجواد(ع)در میدان هفت تیر تهران قرار دارد. مسجد الجواد(ع) به عنوان اولین مسجد مدرن ایرانی نامگذاری شده است.
 بنا بر این گزارش، ساختمان مسجد الجواد از دو بخش شبستان و سالن سخنرانی تشکیل شده است. سالن سخنرانی این مسجد دو طبقه است و شبستان آن به صورت مخروطی از اضلاع متقاطع تشکیل شده که از رأس به طرف قائده پهن تر می شود.
 
در زیر زمین این مسجد کتابخانه و در بالای آن مؤسسه تعاونی امام خمینی(ره) قرار دارد. زمین این مسجد حدود ۱۵۰۰ متر مربع مساحت دارد. نخستین امام جماعت این مسجد آیت الله آقا سید رضا زنجانی بود که به دلیل کهولت سن وی، آیت الله شهید مطهری بعد از ایشان از  سال ۴۹ تا ۵۱ در این مسجد نماز خواندند.
 در مبارزات دهه ۴۰ بعد از بسته شدن مسجد جاوید پایگاه مبارزان انقلابی به مسجد الجواد(ع) انتقال پیدا کرد و بیشتر جلسات آنان در این مسجد برگزار می شد تا اینکه به دستور مستقیم شاه، مسجد الجواد(ع) هم تعطیل شد.
بعد از تعطیلی، مسجد الجواد(ع) تا سال ۶۸ رونق خود را از دست داد و با آمدن حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر آشتیانی و راه اندازی کانون فرهنگی و کتابخانه  این مسجد رونق سابق خود را دوباره به دست آورد.
منبع: شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.