خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اسلام رحمانی همان اسلام تسامح در قبال فرق انحرافی است

ادیان نیوز: متن کامل مصاحبه حجت الاسلام مظاهری سیف در خصوص اسلام رحمانی
کارشناس عرفان های نوظهور با اشاره به لزوم شفاف سازی تقابل اسلام رحمانی با اسلام انقلابی، گفت: اسلام رحمانی از ابوموسی اشعری الگو می گیرد و آرمانش دوستی با کدخدای دهکده جهانی است و حوزویان باید ظرفیت های فقهی و حقوقی بازدارنده و اصلاح کننده را از منابع دینی در برابر این جریان ها استخراج و با ارائه به مجلس و قوه قضائیه به شکل طرح های قابل عمل در بیاید و مقدمات اجرایی آن فراهم گردد.
حجت الاسلام مظاهری سیف، کارشناس عرفان های درباره استفاده برخی افراد از اصطلاح اسلام رحمانی خاطرنشان کرد: اسلام رحمانی موضوعی جدی و خطرناک است که دولت جدید این مسأله را بسیار تکرار می کنند، تا جایی که رهبر معظم انقلاب واکنش نشان دادند و فرمودند اگر منظورتان از اسلام رحمانی لیبرالیسم غربی است که نه اسلام است و نه رحمانی؛ ایشان چنین نقدی را مطرح کردند و رسانه ها و روشنفکران متعهد باید این سر رشته را گرفته و دنبال می کردند؛ متأسفانه تنها در موارد محدودی این اتفاق افتاد و آگاهی بخشی کافی در جامعه انجام نشد؛ اسلام رحمانی تعبیری زیبا، اما برداشت و قرائت نادرستی از اسلام را ارائه می دهد.
 
اسلام رحمانی نام دیگری برای اسلام آمریکایی است
کارشناس عرفان های نوظهور با بیان این که اسلام رحمانی علیرغم نام جذابی که دارد، در مقابل اهداف اسلام ناب محمدی و انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: در واقع اسلام رحمانی نام دیگری برای اسلام آمریکایی است که شاخص های ظلم ستیزی در بعد اجتماعی و مبارزه با هوای نفس در بعد فردی را ندارد.
این کارشناس دینی فرق انحرافی را آسیبی برای جوامع اسلامی عنوان کرد و گفت: این رویکرد با پلورالیسم و تسامح در برابر فعالیت فرق های انحرافی و شبه جنبش های معنوی موافق است و به تضعیف باورها و ارزش های نیرو بخش و تحول آفرین معنوی و دینی منتهی می شود؛ اینها جریان هایی هستند که با هر انگیزه ای موجب آسیب های اجتماعی، روانی و معنوی در جامعه می شوند و با مطالعه، تدبیر و پیش بینی دشمنان در کشور ما گسترش پیدا می کنند.
وی با اشاره به حضور فائزه هاشمی در جمع بهائیان تصریح کرد: این کار که به زودی از سوی دیگران هم تکرار خواهد شد، یک ُبعد سیاسی دارد که هدف آن جلب آرای گروه های مختلف است و بعد دیگر، کاملاً فرهنگی و به منظور تغییر ارزش ها و تضعیف باورهای دینی انجام می شود.
 
جامعه دارای باورهای دینی حول محور ولایت باقی می ماند
حجت الاسلام مظاهری سیف ضمن بیان باقی ماندن جامعه دارای باورهای دینی محکم در حول محور ولایت گفت: جامعه ای که باور های دینی روشن و محکم دارد، سلطه و حکومت هر کس را نپذیرفت و حول محور ولایت باقی می ماند؛ اما اگر باورها ضعیف شد و با تأکید بر اسلام رحمانی ارزش های دنیوی، سازشکارانه و رفاه طلبانه رواج یافت، آنگاه دنیاطلبان و منحرفان می توانند فرصت هایی برای تسلط بر امور مردم به دست آورند.
این کارشناس عرفان های نوظهور درباره طرفداران اسلام رحمانی یادآور شد: طرفداران این نوع اسلام از نظر فکری و ایدئولوژیک فهمی از اسلام را می پسندند که ویژگی هایی دارد که استکبارستیزی، مبارزه با هوای نفس و خودسازی نیست و رفاه طلبی و خوش گذرانی در آن می آید و خدا را راضی به رضای بشر می دانند.
 
لزوم شفاف سازی تقابل اسلام رحمانی با اسلام انقلابی
وی درباره لزوم گفتمان سازی در برابر اسلام رحمانی مطرح شده از سوی برخی افراد خاطرنشان کرد: درباره اسلام رحمانی به اندازه کافی کار نشده و تقابلی که اسلام رحمانی با اسلام انقلابی دارد، در جامعه شفاف نشده است، اسلام رحمانی را اولین بار کارتر مطرح کرد و تحرکات انقلابی مردم ایران را خشونت طلبانه و ناهماهنگ با اسلام دانست.
حجت الاسلام مظاهری سیف با بیان این که اسلام رحمانی به دنبال سازش با مفسدان جهان است، اظهار داشت: اسلامی که بر داشتن دل پاک و مهربان، سازش حتی با سلطه گران و مفسدان جهان، رحماء با کفار و اشداء علی المؤمنین تأکید می کند، این اسلام واژگون، ارزش های اسلامی را بیان می کند، اما در جای خود قرار نمی دهد.
 
اسلام رحمانی از ابوموسی اشعری الگو می گیرد/ باید گفتمان اسلام رحمانی تبیین و شاخصه های آن روشن شود
این کارشناس عرفان های نوظهور آرمان اسلام رحمانی را دوستی با کدخدای دهکده جهانی دانست و تصریح کرد: اسلام رحمانی در مقابل اسلام انقلابی¬ ای قرار می گیرد که امام راحل و رهبر معظم انقلاب منادی آن هستند و ریشه در عاشورا و قیام حضرت سیدالشهدا(ع) دارد و چشم به ظهور قائم آل محمد(عج) دوخته است؛ اسلام رحمانی از ابوموسی اشعری الگو می گیرد و آرمانش دوستی با کدخدای دهکده جهانی است.
این کارشناس دینی ضمن بیان لزوم تبیین گفتمان اسلام رحمانی گفت: باید گفتمان انقلاب اسلامی در برابر گفتمان نوظهور اسلام رحمانی به خوبی تبیین و شاخص هایش روشن شود؛ اسلام رحمانی با تحریف وقایع تاریخی حتی از امام حسین(ع) نیز چهره ای سازش کار می سازد که برای حفظ منافع اش به مذاکره و معامله سیاسی با عمر بن سعد روی آورد.
 
اسلام رحمانی به دنبال قرائت اسلام آمریکایی از درون جامعه اسلامی است
وی با بیان اینکه طرفداران اسلام رحمانی به دنبال تضعیف گفتمان انقلاب اسلامی هستند، یادآور شد: مُروِّجان اسلام رحمانی با تحریف الگوی اسلام انقلابی می کوشند گفتمان انقلاب اسلامی را که نجات بخش دنیای امروز و الهام بخش مسلمانان و آزادی خواهان جهان است، تضعیف کنند و اسلام آمریکایی و اسلام لیبرال ـ سرمایه داری را از درون جامعه اسلامی قرائت کنند.
حجت الاسلام مظاهری سیف به تأثیر آسیب های ارتباط سیاسیون و خانواده هایشان با فرقه های منحرف در باورهای مردم پرداخت و یادآور شد: ضرب المثلی است که می گوید مردم بر دین حاکمان و ملوک خود هستند؛ وقتی عده ای در قدرت قرار می گیرند، افکار، سخنان و رفتار آنها هنجاری برای سایر اقشار جامعه می شود و به اصطلاح جامعه شناختی هنجاردهندگان جامعه می شوند، چرا که چشم، گوش، هوش و توجه مردم به سوی آنها است و آنچه که از آنها دیده می شود، الگوبرداری خواهد شد.
 
مردم از مدیران و گروه های مرجع الگوگیری می کنند
این کارشناس عرفان های نوظهور با اشاره به الگوگیری مردم از مدیران و قدرتمندان جامعه خاطرنشان کرد: اگر چه مردم کار حاکمان را قبول نداشته باشند، اما به تدریج از آنها اثر می پذیرند و به گونه ای که آنها می اندیشند، مردم نیز فکر می کنند و آن طور که آنها رفتار می کنند، مردم نیز رفتار خواهند کرد و مردم به مسیری می روند که آنها در حال حرکت اند؛ مدیران، خانواده هایشان و کسانی که دستی در قدرت دارند، گروه مرجع هستند و مورد الگوگیری قرار می گیرند.
این کارشناس دینی ارتباط با فرقه های منحرف از سوی حاکمان و خانواده هایشان را رسمیت اجتماعی بخشیدن به این گروه ها دانست و اظهار داشت: وقتی که گروه های مرجع و هنجاردهنده جامعه از اینها تجلیل کنند، خواه و ناخواه ارزیابی منفی از این جریان ها کاهش پیدا می کند و تلقی ها نسبت به آنها عوض می شود؛ تاکنون فرقه بهائیت، فرقه منحرف و دروغینی بود که بر اساس دروغ و توهم ایجاد شده بود، اما با تکرار تکریم آنها از سوی افراد شاخص و سرشناس، این فرق منحرف به عنوان اقلیتی شناخته خواهند شد که حق ترویج افکار خود را دارند و به این ترتیب ترویج دروغ و ادعاهای واهی به یک ارزش و حق تبدیل می شود.
 
تبیین چگونگی برخورد مسؤولان مربوطه با حرکاتی همچون حضور فائزه هاشمی در میان اعضای فرقه بهائیت
وی درباره برخورد مسؤولان مربوطه با چنین حرکاتی تصریح کرد: اگر بگوییم که قوه قضائیه باید با این حرکت فائزه هاشمی برخورد کند، قانون کم داریم و سؤال پیش می آید که بر اساس چه قانونی باید برخورد کنند؟ قوانینی برای مقابله با انحرافات فکری در جامعه نداریم و عناوین مجرمانه روشنی وجود ندارد، حتی در حال حاضر «سیاست جنایی» ما شفاف نیست که در مواجه با فرقه های منحرف یا مبلغان و حامیان آنها می خواهیم «جرم انگاری» کنیم یا نه می خواهیم نگاهی آسیب شناسانه و اصلاحی داشته باشیم.
حجت الاسلام مظاهری سیف افزود: در صورتی که این رفتارها را جرم انگاری کنیم، باید افرادی که مرتکب چنین جرائمی می شوند، مجازات مشخصی داشته باشند یا اینکه قوانین حمایتی و اصلاحی وضع کنیم، مثلا فلان مسؤول یا شخصیتی که از این جریان های انحرافی حمایت کرده را ملزم کنیم تا در دوره های آموزشی خاصی شرکت کند یا اقدام آموزشی و اصلاحی ویژه ای را برای او در نظر بگیریم.
کارشناس عرفان های نوظهور با بیان این که بایستی رسالت حکومت اسلامی در برابر فرقه های انحرافی روشن شود، گفت: در هر صورت حوزه علمیه باید مبانی فقهی این بحث را روشن کند که باید چه کاری صورت بگیرد و مأموریت و رسالت حکومت اسلامی در قبال این انحرافات فکری بایستی روشن شود؛ در حال حاضر فعالیت فرقه های انحرافی و آسیب زا در کشور ما از برخی کشورهای اروپایی مثل فرانسه آزادتر است.
 
لزوم ورود حوزه علمیه و مراکز حوزوی برای ایجاد ظرفیت های قضایی مقابله با افکار انحرافی
این کارشناس دینی افزود: در حال حاضر اصل را بر آزادی ترویج عقیده به هر شکل گذاشته ایم که هر فردی هر مسأله ای که می خواهد مطرح کند و عملا چنین کاری انجام می دهیم؛ فرقه های منحرف را به خاطر انحرافات فکری و اعتقادی شان می گیرند و هیچ برخوردی نمی توان با آنها کرد؛ منظور از برخورد، زندانی و اعدام کردن نیست، یعنی این که هیچ برنامه ای برایشان وجود ندارد و صرفاً برای انحراف فکری و اعتقادی حتی برای اصلاحشان نمی توان کاری انجام داد، چرا که هیچ گونه ظرفیت قانونی پیش بینی نشده است.
وی با بیان این که مقابله با فرق انحرافی و اسلام رحمانی باید از حوزه آغاز شود، خاطرنشان کرد: این کار دو جنبه اصلی دارد: یکی جنبه فرهنگی است که با آگاهی بخشی در سطح جامعه انجام می شود و دیگری جنبه حقوقی و بازدارندگی قانونی است.
حجت الاسلام مظاهری سیف با اشاره به لزوم استخراج ظرفیت های فقهی و حقوقی بازدارنده از منابع دینی از سوی حوزویان اظهار داشت: باید کار از حوزه، محققان حوزوی و پژوهشگاه هایی که در آن ها رشته های فقه و حقوق دایر است، شروع شود و باید ظرفیت های فقهی و حقوقی بازدارنده و اصلاح کننده را از منابع دینی در برابر این جریان ها استخراج و ایجاد کنند و به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و مرکز تحقیقات قوه قضائیه برود و به شکل طرح های قابل عمل در بیاید و سپس به تدریج برای اجرایی شدن، مقدمات لازم فراهم گردد؛ موضوع مهم این است که کارهای علمی، فرهنگی و قضایی با هم گره خورده و هیچ کدام به تنهایی اثر کافی نمی گذارد.
منبع: مفام
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.