خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ترویج طلاق و خداگریزی به اسم عرفان و در پوشش یار مهربان!

به گزارش ادیان نیوز، به نقل از حجت الاسلام رسول حسن زاده، نایب رییس موسسه علمی فرهنگی بهداشت معنوی در گفت و گویی  با اشاره به آسیب های ترویج کتاب های جنبش های معنوی در کشور و ترجمه این آثار غربی، اظهار کرد: ما وقتی نگاه به آثار تولیدشده در زمینه معنویت های جدید داشته باشیم، شاید در نگاه نخست یکسری مباحث کاربردی و جذاب در میان آن ها مشاهده کنیم که حتی وسوسه انگیز باشد مثلا وعده دست یافتن به ثروت یا موفقیت یا شادکامی یا درمان کامل بیماری ها.
 
وی ادامه داد: در حقیقت این موارد همه وعده هایی است که انسان مدرن به آن نیاز دارد چراکه امروز انسان مدرن دچار بحران است و از سوی دیگر میل دارد به موفقیت، ثروت، سلامت و … برسد؛ البته آسیب های متعددی در لا به لای این آثار وجود دارد که نخستین پیامد آن تغییر بنیادین ارزش های یک فرد است.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: در واقع جوانی که دین برای او ارزش های ایده آل را تعریف کرده یا آرمان های اجتماعی و اخلاقی را دنبال می کند، این ارزش ها و آرمان های او در این میان در رسیدن به یک آرزوی دنیایی خلاصه شده و به طور کلی ارزش های او دچار تغییر و تحول می شود که در کنار آن ما تغییر باورها را شاهد خواهیم بود.
مولف کتاب “نگاهی متفاوت به افکار نیل دونالد” تصریح کرد: در سایه این اتفاق نظام فکری و باوری جوان دچار تغییر می شود و آن اقتدار و رشد معنوی او زیرورو و دگرگون شده و با رویکرد پست مدرنیته که شالوده آن شک است، نظام باوری او برهم ریخته و مبنای دیگری ایجاد می شود که در این باور خدا دیگر متعالی نیست یا معاد تبدیل به تناسخ می شود.
 وی آسیب دیگر را ایجاد اختلال در سیستم فرهنگی اجتماعی فرد دانست و گفت: به طور مثال برخی کتاب های معنویت نوپدید، علمی نیست یا بحث های روانشناسی را مطرح می کند اما با ظاهر معنوی مثلا کتاب جدایی معنوی، طلاق را به عنوان یک راه حل برای رسیدن به معنویت معرفی می کند! که هرگز با ارزش های جامعه ما سازگار نیست؛ در حقیقت بسیاری از آموزه های این جنبش های معنوی نوپدید با بافت فرهنگی و ارزشی ما سازگار نبوده و اتفاقا سستی و خمودگی را به دنبال داشته و حالت تخدیری دارد.
وی با بیان این که آموزه های دینی ما پیام پویایی برای جوان ها در پی دارد، اذعان کرد: در مقابل آموزه های جنبش های معنوی جدید به بهانه معنویت زیستن در حالت پویایی و تلاش را از جوان ها می گیرد، این در حالی است که مثلا پیامبر (ص) نسبت به جوانی که کاهل و تنبل بود و کار نمی کرد، خرده می گرفتند.
حجت الاسلام حسن زاده با توضیح اینکه جنبش های نوپدید معنوی ظلم پذیری و تسلیم شدن را به فرد القا می کند، بیان کرد: این آموزه ها فرد را از رسیدن به معنویت اصلی دور کرده و از مفاهیم متعالی معنوی فرو می کاهد و فرد را از انجام عبادات اصلی باز می دارد.
نایب رییس موسسه علمی فرهنگی بهداشت معنوی با تاکید بر این که آموزه های جنبش های معنوی مفاهیم ارزشی را دچار تغییر و تحول می کند، توضیح داد: به طور مثال شکرگزاری یکی از آموزه های دینی ماست که مطابق با تعالیم دینی به نوعی جبران کردن نعمات خداست، اما در آموزه های جنبش های نوپدید شکرگزاری تبدیل به مفهوم محدود و کوچکی به نام یادآوری خوشی زندگی می شود.
حجت الاسلام حسن زاده در پایان یادآور شد: این رویکرد یعنی آنکه ما با آسیب جدی رو به رو هستیم و انحرافی در دین ایجاد خواهد شد که به گونه ای پوست اندازی در دین کرده و مردم به ویژه جوان ها را از دین جدا کرده و به انحراف می برد و آن تعالیمی که در قرآن و روایات مشاهده می کنیم، با یک سری تحلیل های شخصی در مسیر دیگری قرار می گیرد. لذا نباید نسبت به نشر، چاپ، ترجمه و ترویج آثار و کتاب های جنبش های نوپدید و معنویت های به انحراف رفته بی تفاوت بود و از کنار آن ساده گذشت.
منبع: شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.